GEPEC/PPGEA/UFRRJ: contributions in the formation of new researchers in Brazil
Main Article Content
Abstract
This article presents the repercussion of the Group of Studies and Research in Education and Culture (GEPEC) of the Graduate Program in Agricultural Education(PPGEA)of the Rural Federal University of Rio de Janeiro(UFRRJ).It is a bibliographical and memory work that aims to show the contributions of the group in the advancement of research on the generation and diffusion of knowledge in diverse socio-cultural environments, the importance of this knowledge in the classroom,and the geographic scope in the formation of new researchers, especiallyin ethnomathematics,in the north, northeast, central-west and southeastern Brazil.The results show that the group's researches have contributed to the development of actions in school education in several remote communities, as quilombolas, indigenous, fishermen and rural producers.
Downloads
Article Details
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
BICHO-OLIVEIRA, J.S.; MATTOS, J.R.L. Saberes matemáticos de professores indígenas em formação inicial: diálogos interculturais. In; CONGRESSO BRASILEIRO DE ETNOMATEMÁTICA, 5., 2016, Goiânia. Anais... Goiânia: UFG, 2016.
BRITO, D. R.; MATTOS, J. R. L. Saberes Matemáticos de Agricultores. In: MATTOS, J.R.L. (org.). Etnomatemática: Saberes do campo. Curitiba: Editora CRV, 2016.
BRITO, M. L. B. Etnomatemática: a matemática escolar e o saber popular em ação no campo. In: MATTOS, J.R.L. (org.). Etnomatemática: Saberes do campo. Curitiba: Editora CRV, 2016.
COSTA, R.S.; MATTOS, J.R.L. A etnia Karipuna do Oiapoque: cultura indígena e etnomatemática. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 6., 2015, Pirenópolis. Anais... Pirenópolis: SBEM, 2015.
D’AMBROSIO, U. Etnomatemática: Elo Entre as Tradições e a Modernidade.Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREITAS, J. R. C. Um modo de mensurar na zona da mata sul de Pernambuco. In: MATTOS, J.R.L. (org.). Etnomatemática: Saberes do campo. Curitiba: Editora CRV, 2016.
FREITAS FILHO, D. G.; MATTOS, J. R. L.; RAMOS, J. R. Saberes indígenas presentes nas construções: uma abordagem etnomatemática. Revista Educação, Cultura e Sociedade, à publicar, v. 8, n. 2, jul/dez. 2018.
KNIJNIK, G.et al.Etnomatemática em Movimento. 1. ed. São Paulo: Autêntica Editora, 2012.
LIMA, E.D.B.; MATTOS, J.R.L. Etnomatemática e a Lei 10.639/03 na Comunidade Quilombola do Curiaú: Ensino e aprendizagem na escola através da cultura afro-brasileira. Saarbrucken: Novas Edições Acadêmicas, 2017.
MATTOS, J. R. L. (Org.). Etnomatemática: saberes do campo. Curitiba: Editora CRV, 2016.
_____. Knowledge from / for life. In: MESQUITA, M. M. B.Political Flow in the Communitarian Education: Topological Ontology in the Urban Boundaries. Lisboa: Anonymage, 2018.
MATOS, S. L. B.; MATTOS, J. R. L. O conhecimento matemático de trabalhadores rurais. In: MATTOS, J.R.L. (org.). Etnomatemática: Saberes do campo. Curitiba: Editora CRV, 2016.
MATTOS, J. R. L.; BRITO, M. L. B. Agentes rurais e suas práticas profissionais: elo entre matemática e Etnomatemática. Ciência & Educação, v. 18, n.4, p. 965-980, 2012.
MATTOS, J.R.L.; FERREIRA NETO, A. O povo Paiter Suruí e a Etnomatemática. In BANDEIRA, F. A.; GONÇALVES, P. G. F. (Org.). Etnomatemáticas pelo Brasil: aspectos teórios, ticas de matema e práticas escolares.Curitiba: Editora CRV, p. 79-100, 2016.
MATTOS, S. M. N.; MATTOS, J. R. L. Formação Continuada de Professores de Matemática. 1. ed. Curitiba: Appris, 2018.
MATTOS, J. R. L.; RAMOS, J. R. Práticas de Educação Matemática na Educação do Campo. Revista de Matemática, Ensino e Cultura,ano 12, n.25,p. 37-53, mai/ago. 2017.
MATTOS, J.R.L.; POLEGATTI, G.A. Um olhar etnomatemático na educação escolar indígena. In: CONGRESO IBEROAMERICANO DE EDUCACIÓN MATEMÁTICA, 7., 2013, Montevideo. Anais... Montevideo: SEMUR, 2013.
MATTOS, J.R.L.; REZENDE, P.J.A. Geometria e cultura: um contexto etnomatemático. In: CONFERENCIA INTERAMERICANA DE EDUCAIÓN MATEMÁTICA, 14., 2015, Tuxtla Gutiérrez. Anais... Tuxtla Gutiérrez: IACME, 2015.
MATTOS, J.R.L.; ROSA, T. O estudo da física na gestão do aproveitamento dos recursos naturais encontrados em um instituto federal do Brasil visando a diminuição do consumo não sustentável de energia. Revista Congreso Universidad, v. 1, n.1, p. 1-12, 2012.
MATTOS, J.R.L.; SANTOS, T.P. Matemática e cultura na pedagogia da alternância. In: CONFERENCIA INTERAMERICANA DE EDUCAIÓN MATEMÁTICA, 14., 2015, Tuxtla Gutiérrez. Anais... Tuxtla Gutiérrez: IACME, 2015.
MUNDOCO, R.O.; MATTOS, J.R.L.; NASCIMENTO, E.C.S. Simbologia das figuras geométricas na pintura corporal Mebêngôkre. In: REUNIÓN LATINOAMERICANA DE MATEMÁTICA EDUCATIVA, 32., 2017, Lima. Anais... Lima: Universidade de Lima, 2017.
NASCIMENTO, E.C.S.; SILVA, R.C. A arte indígena como instrumento para o ensino da geometria. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 6., 2015, Pirenópolis. Anais... Pirenópolis: SBEM, 2015.
RABELO, M. R. S.; MATTOS, S. M. N. MATTOS, J.R.L. A aprendizagem matemática através de atividades práticas do cotidiano em um curso técnico em agropecuária. In: CONGRESSO LATINO AMERICANO DE PSICOLOGIA RURAL, 2., 2016, Seropédica. Anais... Seropédica: UFRRJ, 2016.
SARAIVA, D. C. M.; MATTOS, J. R. L. A Etnomatemática na Educação Escolar Indígena Sateré-Mawé. Journal of Mathematics and Culture, v. 11, n.2, p. 100-121, out. 2017.
SCANDIUZZI, P. P. Educação indígena x educação escolar indígena: uma relação etnocida em uma pesquisa etnomatemática. São Paulo: Editora UNESP, 2009.
SANTOS, T. P. Educação do campo e etnomatemática: um desafio no contexto da pedagogia da alternância. In: MATTOS, J.R.L. (org.). Etnomatemática: Saberes do campo. Curitiba: Editora CRV, 2016.
SANTOS, M. M. P. A matemática do mundo agrário: uma abordagem etnomatemática na pedagogia de projetos. In: MATTOS, J.R.L. (org.). Etnomatemática: Saberes do campo. Curitiba: Editora CRV, 2016.