The Concept of Violence and Relationship with the Stages of Intelligence in Children and Adolescents of Different Contexts

Main Article Content

Tamiris Alves Monteiro
Maria Thereza Costa Coelho de Souza

Abstract

The article presents part of an evolutionary study on the ideas of children and adolescents on violence, inserted at different based on Piagetian theory and research concerning the construction of social knowledge contexts. 40 subjects participated in the study between 6 and 18 years of age. Presents the data obtained from the first block of analysis (definition of violence) according to the second methodological instrument used in the research -clinical interview. The results indicate that most of the subjects fail to portray the phenomenon of violence in all its complexity. There is a tendency to associate it only the most visible and tangible aspects of the depicted situations or conflicts, focusing on the most basic level of understanding of social reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Monteiro, T. A., & de Souza, M. T. C. C. (2018). The Concept of Violence and Relationship with the Stages of Intelligence in Children and Adolescents of Different Contexts. Ensino Em Re-Vista, 25(1), 159–183. https://doi.org/10.14393/ER-v25n1a2018-07
Section
Dossiê O conhecimento social na perspectiva piagetiana

References

BAPTISTELLA, E. C. F. A compreensão de um conteúdo de um comercial televisivo na infância.2001. 225 f. Dissertação (Mestrado em Educação) -Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2001.

BORGES, R. R.A construção da noção de família em crianças pré-escolares.2001. 204 f. Dissertação (Mestrado em educação)-Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2001.

CANDAU, V. M. Direitos humanos, violência e cotidiano escolar. In: CANDAU,V. M. (org.). Reiventar a escolar. Petrópolis/RJ: Vozes, p. 137-166, 2000.

CANTELLI, V. C. B. Um estudo psicogenético sobre as representações de escola em crianças e adolescentes. 2000. 243 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2000.

CHAKUR, C. R. S. L. O social e o lógico-matemático na mente infantil: cognição, valores e representações ideológicas. São Paulo: Arte & Ciência, 2002.

COTÉ,Z.; SCHORR, D. Jonas e Lisa. In: Pierre Trudeau (direção). Direitos do Coração.Brasil: Paulinas, 2006. DVD.

DEBARBIEUX, E.; BLAYA, C. Violência nas escolas e políticas públicas. (Relatório de pesquisa). Brasília: UNESCO. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001287/128720por.pdf. Acesso em: 10 jul. 2017.

DELVAL, J. La representación infantil del mundo social In: TURIEL, E.; ENESCO, L.; LINAZA, J. (Comps). El mundo social e la mente del niño. Madrid: Alianza, 1989.

______. Introdução à prática do método clínico: descobrindo o pensamento da criança. Tradução de Fátima Murad. Porto Alegre: Artmed, 2002.

______. Aspectos de la construcción del conocimiento sobre la sociedad. Educar em revista, n. 30, p. 45-64, 2007.

FLAVELL, J. et. al. Desenvolvimento cognitivo. Tradução de Claúdia Dornelles. 3.ed., Porto Alegre: Artmed, [1985], 1999.

GUIMARÃES, T. Intervenção pedagógica e noções sobre o meio ambiente: a construção do conhecimento social à luz da epistemologia genética. 2012. 221 f. Dissertação (Mestrado em educação) – Faculdade de Ciências e Filosofia, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2012.

MANO, A. M. P. Ideias de estudantes sobre a origem da Terra e da vida e suas relações com o desenvolvimento cognitivo: um estudo psicogenético. 2013. 171 f. Dissertação (Mestrado em educação) – Faculdade de Ciências e Filosofia, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2013.

MICHAUD, Y. A violência. São Paulo: Ática, 1989.

MONTEIRO, T. Um estudo evolutivo sobre as ideias de crianças e adolescentes a respeito da violência urbana. 2010. 222 f. Trabalho de conclusão de curso de Pedagogia (Licenciatura em Pedagogia) - Faculdade de Ciências e Filosofia, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2010.

PAULI, L. et. al. Inventários de Jean Piaget. Lisboa: Estampa, 1981.

PIAGET, J. Estudos sociológicos.Tradução de Agnes Cretella. Rio de Janeiro: Forense, [1965], 1973.

______. A representação do mundo na criança. Tradução de R. Fiúza. Rio de Janeiro: Record, [1926], 1979.

PIECZARKA. T. Concepção de desigualdade social e mobilidade socioeconômica de adolescentes de escola pública de Curitiba. 2009. 257 f. Dissertação (Mestrado em educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2009.

PORTO, M. S. G. A violência entre o fenômeno e o conceito: possibilidades e limites de definição. IN: PORTO, M. S. G. (org.). Sociologia da violência:do conceito às representações sociais. Brasília: Editora Francis, 2010.

TURIEL, E.The development of social knowledge morality an convention. New York: Cambridge University Press, 1983.

TURIEL, E. Interaction and development social cognition. In: HIGGINS, E. T.; RUBLE, D. N.; HARTUP, W. W. (eds.). Social cognition and social development: a sociocultural perspective. Cambridge: Press, p. 333 -355, 1995.

WAISELFISZ, J. J. O mapa da violência de 2011: os jovens do Brasil. Brasília: UNESCO, Instituto Sangari, Ministério da Justiça, 2011.