The concept of work in the perspective of children and adolescents: an analysis based on the Piagetian theory
Main Article Content
Abstract
The evolution of social knowledge, using the Piagetian clinical method, has been studied in order to verify how children and adolescents represent the world around them. Starting from the question: "what representations of children and adolescents about work?", The purpose of this study was to search for the genesis of the concept of work, analyzing these representations throughout the development of children and adolescents. Through clinical interviews with 60 subjects, 4 levels of knowledge were obtained, identifying from the ideas that the work is bought, going to a notion that it is necessary to human survival to social relations of work and that requires appropriate training for professional practice. It has been shown that this type of knowledge is constructed and consistent with the cognitive structure, influenced by the social environment, but not determined by it.
Downloads
Article Details
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
ARIÈS, P. História social da criança e da família. 2.ed. Rio de Janeiro: Guanabara, 1986.CARMO, P.S. A ideologia do trabalho. 15. ed. São Paulo: Moderna, 2005.
CRUZ, S. H. V. A criança fala:a escuta de crianças em pesquisas. São Paulo: Cortez, 2008.
CHAKUR, C.R.S.L. O social e o lógico-matemático na mente infantil:cognição, valores e representações ideológicas. São Paulo: Arte e Ciência. 2002.
DELVAL, R.Algumas reflexiones sobrelos derechos de los niños. Infância y sociedad, Madrid, n. 27/28, p. 14-41, 1994.
______.Introdução à prática do método clínico:descobrindo o pensamento das crianças. Porto Alegre: Artmed, 2002.
ENESCO, I.; NAVARRO, I. La comprensión de la organización social en niños y adolescentes.Madrid: CIDE. 1995.
LA TAILLE, I . Desenvolvimento do juízo moral e afetividade na teoria de Jean Piaget. In: Piaget, Vygotsky e Wallon: teorias psicogenéticas em discussão. São Paulo: Summus, 1992.
LEI n.8.069, de 13 de julho de 1990. “Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências”. Diário Oficial da União, Brasília: DF, 16 de julho de 1990.
MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Técnicas de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 1999.
MIGEOTTE, L. Os filósofos gregos e o trabalho na antiguidade. In: MERCURE, D.; SPURK, J. (orgs). O trabalho na história do pensamento ocidental. Petrópolis: Vozes, 2005.
MORIN, E. Os sentidos do trabalho. In: WOOD, T. (Ed.). Gestão empresarial: o fator humano. São Paulo: Atlas, 2002. p. 13-34.
______., TONELLI, M. J.; PLIOPAS, A. O trabalho e seus sentidos. Psicologia e Sociedade, Belo Horizonte, n. 19 (Especial), p. 47-56, 2007.
PIAGET, J. A Epistemologia Genética. Petrópolis:Vozes, 1971. (ed. orig. 1970).
______. Estudos sociológicos. Rio de Janeiro: Forense, 1973.
______.Da lógica da criança à lógica do adolescente. São Paulo: Pioneira, 1976.
______. Biologia e conhecimento. 2.ed. Petrópolis:Vozes, 1996. (ed. orig. 1967).
______. A linguagem e o pensamento da criança. 7.ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999. (ed. orig. 1966).
______. A representação do mundo na criança. São Paulo: Idéias e letras, 2005. (ed. orig. 1926).
______.Seis estudos de psicologia.24. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2007. (ed. orig. 1964).
______.INHELDER, B. A psicologia da criança. 2.ed. Riode Janeiro: Difel, 2006. (ed. orig. 1968).
SALAMITO, J. M. Trabalho e trabalhadores na obra de Santo Agostinho. In: MERCURE, D.; SPURK, J. (orgs). O trabalho na história do pensamento ocidental. Taborda. Petrópolis: Vozes, 2005.
SALLES, L. M. F. Infância e adolescência na sociedade contemporânea: alguns apontamentos. Estudos de psicologia, Campinas, v. 22, n. 1., jan./mar., 2005.
RAMALHO, J. R; SANTANA, M. A. Sociologia do trabalho no mundo contemporâneo.Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2004.
WADSWORTH, B. Piaget para o professor da pré-escola e o 1ºgrau. São Paulo: Pioneira, 1987.