Geopolitics in Secondary Level Education: a geography-related field

Main Article Content

Álisson Riceto

Abstract

It is believed that geopolitics can play a prominent role in secondary level education when it comes to thinking critically. Therefore, it is worth reflecting upon the way it is approached. The delimitation, definition, and role of geopolitics as found on the curriculum of secondary students are covered in this study. This motivated this article, which was based on a bibliographic rescue and analysis of documents that guide the high school in Brazil. The ability to understand the strategic organization of space, the positioning of productivestructures, basic industry and military artefacts, and the development of technologies for the obtainment and spreading of strategic information are typical features of geopolitics which indicate its geography-related importance. In addition to the power relationships between States, the contemporary international system, has shown significant changes in its international agenda and among its players. This scenario makes the geopolitics of teaching in high school even more relevant.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Riceto, Álisson. (2017). Geopolitics in Secondary Level Education: a geography-related field. Ensino Em Re-Vista, 1(1), 385–407. https://doi.org/10.14393/v24n2a2017-05
Section
Varies

References

AZEVEDO, A. de. A geografia a serviço da política. Boletim Paulista de Geografia, São Paulo, nº 21, pág. 42-68, outubro de 1955.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Matriz de Referência do ENEM. Disponível em:<http://download.inep.gov.br/educacao_basica/enem/downloads/2012/matriz_referencia_enem.pdf>. Acesso em: 12. set. 2013.

______. Ministério da Educação e Cultura. Parâmetros Curriculares Nacionais para Ensino Médio – Ciências Humanas. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=12598%3Apublicacoes&Itemid=859>. Acesso em: 19 dez. 2012.

______. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 - Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. 6. ed. Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2011. Disponível em: <http://bd.camara.gov.br/bd/bitstream/handle/bdcamara/2762/ldb_6ed.pdf?sequence=7>. Acesso em: 20 dez. 2012.

______. Conselho Nacional de Educação (CNE). Resolução n. 3, de 26 de junho de 1998. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/res0398.pdf>. Acesso em: 10 set. 2016.

______. Ministério da Educação e Cultura. Base NacionalCurricular Comum–BNCC. 2ª versão revista (proposta preliminar), abril 2016. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/documentos/bncc-2versao.revista.pdf>. Acesso em: 10 set. 2016.

CECEÑA, E. A. Estratégias de construção de uma hegemonia sem limites. In: CECEÑA, E. A. (Org.). Hegemonia e emancipações no século XXI. Buenos Aires: Conselho Latino Americano de Ciências Sociais –CLACSO, 2005.

FERNANDES, J. P. T. A geopolítica clássica revisitada. Nação e Defesa, nº 105, pág. 222 -244, 2003. Disponível em: <http://www.idn.gov.pt/index.php?mod=1321&cod=106#sthash.p1EMwrbb.dpbs.> Acesso: 10 ago. 2014.

GIROTTO, E. D.; SANTOS, D. A. A geopolítica e o ensino de geografia: estratégias didáticas para a retomada do diálogo. Geografia, ensino & pesquisa, v.15, nº 3, pág. 139 -153, 2011. Disponível em: <http://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs2.2.2/index.php/geografia/article/download/7351/4390>. Acesso: 25 set. 2013.

HAESBAERT, R.; PORTO-GONÇALVES, C. W. A nova des-ordem mundial. São Paulo: UNESP, 2006.

KAPLAN, R. D. A vingança da geografia: a construção do mundo geopolítico a partir da perspectiva geográfica. Rio de Janeiro: Campus, 2013.

KHANNA, P. Como governar o mundo: um roteiro para o próximo renascimento. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2011.

______. O segundo mundo: impérios e influência na nova ordem mundial. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2008.

LACOSTE, Y. A geografia: isso serve, em primeiro lugar, para fazer a guerra. 15ª ed. Campinas: Papirus, 2009.

MARTINS, R. F. Geopolítica e Geoestratégia: para que são e para que servem? Nação e Defesa, n.º 76, pág. 22 -78, 1996. Disponível em: <http://comum.rcaap.pt/bitstream/123456789/1585/1/NeD78_RaulFrancoisMartins.pdf>. Acesso: 06 jul. 2014.

MIYAMOTO, S. Geopolítica e poder no Brasil. São Paulo: Ed. Papirus, 1995.

PORTO-GONÇALVES, C. W. A Globalização da Natureza e a Natureza da Globalização. 6ª ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2015.

RAFFESTIN, C. Por uma Geografia do Poder. São Paulo: Ed. Ática, 1993.

SAID, E. W. Orientalismo: o Oriente como invenção do Ocidente. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

SANTOS, M. Metamorfoses do Espaço Habitado. São Paulo: Hucitec, 1988.

VESENTINI, J. W. Novas Geopolíticas. São Paulo: Contexto, 2000.