Propostas de letramento e reflexões teórico-práticas acerca da propaganda/campanha "Leia para uma criança" /Proposal for literacy and theoretical reflections-pratices about advertising/campaign: "Read to a child"
Main Article Content
Abstract
Children, social subjects, are crossed by literacy in their daily lives. Thus, the present study aimed to reflect the practice of mediatic literacy through the campaign “Read to a child #issomudaomundo” Banco Itaú. The corpus of analysis consists of five (5) commercials aired during the campaign in 2013 in the series “Itaú Child‘. Data were collected by the internet - through Youtube, and the Bank’s own site. The corpus was analyzed as a qualitative study under theinterpretive paradigm. This study was funded by the theories of literacy and by pro- positions resulting of the French Discourse Analysis (FRA) anchored in the ideas of Orlandi (2005, 2007); Matencio (1995), Mortatti (2004), Rojo (1995, 2009), Kleiman (1995), among others. The study re- veals a possibility to understand the literacy events and their contribution to the training of competent readers.
Downloads
Article Details
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
AURÉLIO, O minidicionário da língua portuguesa. 4ª edição revista e ampliada do minidicionário Aurélio. 7ª impressão – Rio de Janeiro, 2002.
BRASIL. Ministério da Educação. Indicadores Gerais: Taxa de analfabetismo. Disponível em: <http://gestao2010.mec.gov.br/indicadores/chart_102.php>. Acesso em 23/01/2014.
_____. Ministério da Educação. PNAD 2012: cai o percentual de pessoas sem instrução. Disponível em: <http://www.brasil.gov.br/educacao/2013/09/pnad-2012-cai-o-percentual-de-pessoas-sem-instrucao>. Acesso em: 23/01/2014.
FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 10ª ed., Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980.
ITAU. Leia para uma criança #issomudaomundo. Disponível em: <https://www.itau.com.br/crianca/>. Acesso em: 24/09/13.
KATO, Mary. No mundo da escrita: uma perspectiva psicolinguística. 2ª. ed. São Paulo: Ática, 1987.
KLEIMAN, A. Modelos de letramentos e as práticas de alfabetização na escola. In (Org.). Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas: Mercado das Letras, 1995, p.15- 61.
LEMOS, C. T. G. de, “Prefácio”, in KATO, M. (Org.). A concepção da escrita pela criança. Campinas: Pontes, 1988, p. 9-14.
MATENCIO, Maria de Lourdes Meirelles. Analfabetismo na mídia: conceitos e imagens sobre o letramento. In. KLEIMAN, Angela (Org.). Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas, SP: Mercado de letras, 1995, p. 239-266.
MORTATTI, Maria do Rosário Longo. Educação e letramento. São Paulo: UNESP, 2004.
ORLANDI, Eni. Análise do discurso: princípios e procedimentos. 5. ed. Campinas, SP: Pontes, 2005.
_____. P. Interpretação: autoria, leitura e efeitos do trabalho simbólico. 5 ed. Campinas, SP: Pontes, 2007.
RATTO, Ivani. Ação política: fator de constituição do letramento no analfabeto adulto. In. KLEIMAN, Angela (Org.). Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas, SP: Mercado de letras, 1995, p. 267-289.
ROJO, Roxane Helena. Concepções não-valorizadas de escrita: a escrita como “um outro modo de falar. In. KLEIMAN, Angela (Org.). Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas, SP: Mercado de letras, 1995, p. 65-87.
_____. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editora, 2009. STREET, B.V. Literacy in theory and practice. Cambridge: Cambridge University Press, 1984.
SOARES, M. B. Letramento – Um tema em três gêneros. Belo Horizonte, MG: CEALA/ Autêntica, 1998.
VENEZKY, Richard L. In HARRIS, Theodoro L.; HODGES, Richard E. Dicionário de alfabetização: vocabulário de leitura e escrita. Tradução. Beatriz Viégas-Faria. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1999. p. 153.
YOUTUBE. Itaú Criança - Angela Lago. Disponível em: <http://www.youtube.com/watch?v=yjq-JRKRF20>. Acesso em: 24/09/13.
_____. Itaú Criança: Historinha. Disponível em: <http://www.youtube.com/watch?v=NW4Rp6RLIQw>. Acesso em: 24/09/13.
_____. Itaú Criança: Ziraldo. Disponível em: <http://www.youtube.com/watch?v=ORMUpQD2H74>. Acesso em: 24/09/13.
_____. Leia para uma criança. Disponível em: <http://www.youtube.com/watch?v=RHecFHMkZYo>. Acesso em: 24/09/13.
_____. Ler para uma criança. Disponível em: <http://www.youtube.com/watch?v=VRZePsi1a6o>. Acesso em: 24/09/13.