Desmascarando dificuldades de aprendizagem: o papel social da escola para uma educação não excludente / Revealing learning difficulties: the social role of school for an not exclusive education

Main Article Content

Patrícia Lima Martins Pederiva
Stefany Caroline Melo Silva

Abstract

This paper examines the problem of so-called “learning disabilities”, that entered our classrooms and, since its inception, as well as the medicalization became part of our lives. It also examines what the labels can cause in the lives of people with some kind of disability and discuss how the teacher can work the potential of the students aiming their integral development, general purpose of the article. For this, was utilized Vygotsky as main reference, among others.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pederiva, P. L. M. ., & Silva, S. C. M. . (2015). Desmascarando dificuldades de aprendizagem: o papel social da escola para uma educação não excludente / Revealing learning difficulties: the social role of school for an not exclusive education. Ensino Em Re-Vista, 25–34. https://doi.org/10.14393/ER-v22n1a2015-4
Section
Articles

References

BARTHOLO Jr., R.; TACCA, M. C. V. R.; TUNES, E. O professor e o ato de ensinar. Cadernos de Pesquisa, v. 35, n. 126, p. 689-698, set./dez. 2005.

BRASIL. Saberes e práticas da inclusão: dificuldades acentuadas de aprendizagem ou limitações no processo de desenvolvimento. Brasília: SEESP/MEC, 2006.

CAMPOS, P. M. X. Deficiência e preconceito: a visão do deficiente. Brasília, 2008. Dissertação (mest.) Universidade de Brasília.

COLLARES, C. A. L.; MOYSÉS, M. A. A transformação do espaço pedagógico em espaço clínico – A patologização da educação. Série Idéias. nº 23. São Paulo: FDE, 1994, p. 25-31.

LA BOÉTIE, E. Discurso da Servidão Voluntária. São Paulo, Brasiliense, 2001.

COELHO, C.M. Sujeito, Linguagem e Aprendizagem. In: MITJÁNS MARTINEZ, A.; TACCA. M.C.V.R. (Orgs). A complexidade da aprendizagem: destaque ao ensino superior, Campinas, SP: Ed. Alínea, 2009, cap. 2.

MOYSÉS, M. A. A. A institucionalização invisível: crianças que não aprendem na escola. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2001.

NUNES, A. I. L.; SILVEIRA, R. N. Psicologia da aprendizagem – processos, teorias e contextos. Fortaleza: Liber Livros, 2009.

RAAD, I. L. F. Deficiência como iatrogênese – A medicina, a família e a escola como cúmplices no processo de adoecimento. Brasília, 2007. Dissertação. Universidade de Brasília.

RANCIÈRE, J. O Mestre Ignorante – cinco lições sobre a emancipação intelectual. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010.

TUNES, E. Preconceito, inclusão e deficiência – o preconceito no limiar da deficiência. In: TUNES & BARTHOLO (Orgs.) Nos Limites da Ação: Preconceito, Inclusão e Deficiência. São Carlos, SP: EDUFSCAR, 2007.

TUNES, E.; BARTHOLO Jr., R. Dois Sentidos do Aprender. In: MITJÁNS MARTINEZ, A.; TACCA. M.C.V.R. (Orgs). A complexidade da aprendizagem: destaque ao ensino superior, Campinas, SP: Ed. Alínea, 2009, p.11-29.

VIANNA, H. M. Pesquisa em Educação: a observação. Brasília: Plano, 2003.

VIGOTSKI, L.S. Obras escogidas V. Fundamentos de defectologia. Madrid, Visor, 1997.

________. Psicologia pedagógica. Tradução do russo e introdução de Paulo Bezerra. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

WERNER, J. J.A medicalização da vida do deficiente como barreira para a inclusão social. In: TUNES, E.; BARTHOLO, R. Nos limites da ação: preconceito, inclusão e deficiência. São Carlos: EdUFSCar, 2007.