The State of the Art of Scientific Production Shared in Brazilian Ethnomathematics Congresses
Main Article Content
Abstract
The main objective of this theoretical article is to identify through analysis of the annals of five Brazilian National Ethnomathematics Congresses (CBEm). The dimensions ofthe Ethnomathematics Program were investigated in this research field. This study deals with the state of the artresearch type in which 463 abstracts of papers presented in the annals of the editions of CBEm. The plurality of the theoretical, methodological, and pedagogical concepts was reflected in six dimensions of the Ethnomathematics Program that were used in the development of this state of art. We conclude that ethnomathematics continues to assume an important commitment to questions of teaching and learning mathematics. As well, the dimensions that emerged from the analyzed papers suggest a promising path for the insertion of this perspective in mathematics education, especially, in regard to its pedagogical action into mathematics curriculum through its educational dimension.
Article Details
Section
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
How to Cite
References
ALANGUI, W. V.; ROSA, M. Role of ethnomathematics in mathematics education. In ROSA, M.; D’AMBROSIO, U., OREY, D. C., SHIRLEY, L., ALANGUI, W. V., PALHARES, P.; GAVARRETE, M. A. (Eds.). Currentand future perspectives of ethnomathematics as a program. Cham, Switzerland: SpringerOpen, 2016. pp. 31-37.
ALVES, G. M. As contribuições da Etnomatemática e da perspectiva sociocultural da história da matemática para a formação da cidadania dos alunos de uma turma do 8.º ano do ensino fundamental por meio do ensino e aprendizagem de conteúdos da educação financeira. Dissertação (Mestrado). Departamento de Matemática. Ouro Preto, MG: UFOP, 2014.
BORBA, M. C. Ethnomathematics and education. For the Learning of Mathematics, v. 10, n. 1, p. 39-43, 1990.
D’AMBROSIO, U. Etnomatemática: arte ou técnica de explicar e conhecer. São Paulo, SP: Editora Ática, 1998.
_____. História, Etnomatemática, educação e modelagem. XI CIAEM – Blumenau, SC: FURB, 2003.
_____. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2009.
D'AMBROSIO, U.; ROSA, M.Um diálogo com Ubiratan D'Ambrosio: uma conversa brasileira sobre Etnomatemática. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, v. 1, n. 2, p. 88-110, 2008.
FANTINATO, M. C. Balanço da produção acadêmica dos congressos brasileiros de Etnomatemática. Unión –Revista Iberoamericana de Educación Matemática, n. 33, p. 147-161, 2013.
FERREIRA, N. S. A. As pesquisas denominadas ‘Estado da Arte’. Revista Educação & Sociedade, v. 23, n. 79, p. 257-272, 2002.
MOREY, B. B.Anais do II Congresso Brasileiro de Etnomatemática–CBEm2. Natal, RN: UFRN, 2004.
NOGUEIRA MARTINS, F.; FARIAS GONÇALVES, P. G.Pesquisas em Etnomatemáticae suas contribuiçõespara o contexto escolar: um olhar para os anais dos CBEm. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, v. 8, n. 1, p. 108-123, 2015.
ROSA,M.A mixed-methods study to understand the perceptions of high school leaders about English Language Learners (ELL) students: the case of mathematics. Tese de Doutorado. College of Education. Sacramento, CA: California State University, Sacramento –CSUS, 2010.
ROSA, M.; OREY, D. C. Abordagens atuais do Programa Etnomatemática: delineando-se um caminho para a ação pedagógica. BOLEMA, v. 19, n. 26, p. 19 –48, 2006.
_____. Evidence of creative insubordination in the research of pedagogical action of ethnomathematics program. In D’AMBROSIO, B. S.; LOPES, C. E (Orgs.). Creative insubordination in Brazilian mathematics education research. Raleigh: Lulu Press, 2015. pp. 131-146.
VERGANI, T. Educação Etnomatemática: o que é. Natal, RN: Flecha do Tempo, 2007.