PEDAGOGICAL PRACTICES

rethinking the teacher's performance in the classroom

Authors

  • Fabiana de Oliveira Gomide Universidade Federal de Uberlândia
  • Olíria Mendes Gimenes Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.14393/DP-v6n1-2019-58981

Keywords:

Methodology, Meaningful learning, Teacher training

Abstract

Teaching based on knowledge transmission limits, to a large extent, advances in the learning process, meaning that the organization of teaching work is related to the success of the acquisition of knowledge by the student. Thus, this article aims to identify and analyze the knowledge needed for the development of teaching work. The study of bibliographical nature was based on the studies of Morgen (2000), Veiga (2005, 2010), Machado (2006), Libâneo (1991, 1994), Perrenoud (2000) and Kenski (2005) 1995). The results indicated that it is necessary to reflect on didactics, lesson planning and the construction of curricula to be successful in the teaching-learning process. This study allowed to conclude that it is of paramount importance the teacher to rethink his pedagogical actions in the classroom, from a professional preparation for his teaching work.

Downloads

Download data is not yet available.

References

FISCHER. Beatriz Terezinha Daudt. Docência no ensino superior: questões e alternativas. Educação, Porto Alegre, v. 32, n. 3, p. 311-315, set./dez. 2009. Disponível em <http://www.gpeas.ufc.br/disc/hidr/texto1.pdf.>. Acesso em: 1.nov.2015.


KENSKI, Vani Moreira. Avaliação da aprendizagem. In: VEIGA, Ilma Passos de Alencastro (Org.). Repensando a Didática. 10. ed. Campinas: Papirus, 1995.


LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 1991.


LIBÂNEO. José Carlos. Didática. 1994. Disponível em <http://www.iesp-rn.com.br/ftpiesp/DisciplinasPROISEP/M%F3dulo%203/2DID%C1TICA_DO_ENSINO/Texto%204.pdf>. Acesso em: 1.nov.2015.


MACHADO. João Luís de Almeida. Autoridade e Autoritarismo na sala de aula: repensando a relação professor-aluno. 2006. Disponível em <http://www.planetaeducacao.com.br/portal/artigo.asp?artigo=526>. Acesso em: 18.jan.2016.


MORIN. Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Brasília, DF: UNESCO, 2000.


PERRENOUD. Philippe. Pedagogia Diferenciada: das intenções à ação. Porto Alegre, Artmed Editora, 2000.


VEIGA. ILMA PASSOS ALENCASTRO. A escola mudou. Que mude a formação de professores! 2010. Disponível em: <http://www.periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/viewFile/3039/2637>. Acesso em: 19.ago.2015.


VEIGA. ILMA PASSOS ALENCASTRO. A prática pedagógica do professor de Didática. 2005. Disponível em: <http://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/viewFile/3039/2637>. Acesso em: 19.ago.2015.


VILLANI, A.; PACCA, J.L.A. Construtivismo, conhecimento científico e habilidade didática no ensino de Ciências. Revista da Faculdade de Educação, São Paulo, vol.23, n.12, p.7, Dez, 1997. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-25551997000100011>. Acesso em: 16.jan.2016.

Published

2021-01-23