PARTICIPATIVE SCHOOL MANAGEMENT
the importance of the community in the educational context
DOI:
https://doi.org/10.14393/DP-v6n1-2019-58974Keywords:
Participatory Democratic Management, School Manager, School Board, CommunityAbstract
The objective of this article is to understand and reflect on the complexity of maintaining the partnership between school management and the community, establishing goals to be created and shared between both. It is an essential partnership for the establishment of favorable and necessary conditions for the development of an autonomous and participatory school environment. Faced with the challenges currently posed in public schools, it is evident the need for the collective participation of all those who work with education together with the community, aiming at the commitment and quality of education. In this sense, this work aims to contribute to the development of effective methods to solve these issues and consequently guarantee a school where its main actors feel the pleasure of teaching and learning. The methodology used for the studies carried out here was qualitative in which: 1) bibliographical research (books, periodicals and dissertations) predominated; 2) the professional experiences within a public school, both as student and teacher, in which the lack of interest of the parents and / or those responsible for subjects related to the students and specifically to the teaching-learning process is observed. The research problem of this reflection is to understand the factors and / or aspects that directly influence the participation of the school community in the actions of the school. With this, it was possible to conclude that the democratic management and the participation of the school community guarantee quality in education, since it promotes the social, intellectual and professional formation of the students.
Downloads
References
______. Deficiência mental, família e sexualidade. São Paulo: Memmon (Série Outros), 1993.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: Lei n. 9.394/96.
CURY, C. R. J. As Vozes da LDB: Presença Pedagógica. V. 3, n. 15, p. 31-37. Belo Horizonte 1997.Disponível em: <www.mec.gov.br/legis/default.shtm>. Acesso em: 06 nov.2015.
DIOGO, Ana M. Famílias e escolaridade. Lisboa: Colibri, 1998.
HORA, Dinair Leal da. Gestão democrática na escola: artes e ofícios da participação coletiva. 6. ed. Campinas: Papirus, l994.
MEC. Programa de fortalecimento dos conselhos escolares, caderno 5, Conselho Escolar, gestão democrática da educação e escolha do diretor. Ministério da Educação Secretaria de Educação Básica, Brasília – DF. Novembro de 2004.
PARO Vitor Henrique. Administração escolar: Introdução crítica. 9 ed, SãoPaulo: Cortez, 1999.
______. Qualidade de ensino, a contribuição dos pais: Xamã, 1997.
______. Administração escolar: introdução. São Paulo: Cortez, 1990.
PERRENOUD, P. Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre Artmed, 2000.
UNESCO (Organização das Nações Unidas para a educação, a ciência e a cultura). Interação escola-família: subsídios para práticas escolares. Organizado por Jane Margareth Castro e Marilza Regattieri. Brasília: UNESCO, MEC, 2009.
WERLE, Flávia Obino Corrêa. Conselhos escolares: implicações na gestão da escola básica. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.
WITTMANN, Lauro Carlos. Pesquisar é preciso porque “navegar é preciso, viver é preciso”. Revista Seminários em Revista, Blumenau, v. 1, n. 3, p. 47-57, mar. 1999.
ZABALZA, M. A. Qualidade em educação infantil. Trad. Beatriz Affonso neves. Porto Alegre: Artmed. 1998.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution Licenseque permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Copyright Statement
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License allowing the sharing of work and recognition of the work of authorship and initial publication in this journal.