A Universidade no centro das relações capitalistas
DOI:
https://doi.org/10.14393/DP-v5n2-2018-51358Keywords:
Universidade, CapitalismoAbstract
As Higher Education is of great importance in today's society, an evaluation of the impacts generated in it (Higher Education) by the process of development of industrial capitalist society becomes relevant. Thus, this work sought to present theoretical elements that make possible the understanding of the process of "reduction" of Higher Education, in the current society, to a logic of "production of mass graduation" (to the detriment of the valorization of a process of humanistic and critical formation ). Understanding Higher Education today, from the understanding of its process of constitution and its consolidation in history is an important aspect of this work. The theoretical contributions of important thinkers, such as Karl Marx, Max Weber, Theodor Adorno, Herbert Marcuse, Walter Benjamin, Sigmund Freud, Paul Baran and Paul Sweezy, were fundamental for understanding the process that led to the transformation of the University into mere Teaching Institutions Higher.
Downloads
References
________. Educação e emancipação. São Paulo: Paz e Terra, 1995.
_________. Dialética Negativa; tradução Marco Antonio Casanova;
revisão técnica Eduardo Soares Neves Silva – Rio de Janeiro: Zahar, 2009
BARAN, Paul A. & SWEEZY, Paul M. Capitalismo Monopolista: ensaio sobre a ordem econômica e social americana. Rio de Janeiro. Zahar editores, 1978.
BENJAMIN, Walter. Charles Baudelaire: um lírico no auge do
capitalismo. São Paulo: Brasiliense. (Obras escolhidas, vol. III), 1989.
FERNANDES, Florestan. 1989. Conjunto de artigos e crônicas sobre educação.
In:________. O desafio educacional. São Paulo: Cortez/Autores Associados, p.
7-81.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do Poder. Rio de Janeiro: Graal, 1990.
FREUD, Sigmund. El malestar em la cultura y otros ensaios. Madrid:
Alianza Editorial, 1973.
HORKHEIMER, Max; ADORNO, Theodor W.. 1985. Dialética do
esclarecimento. Rio de Janeiro: Jorge Zahar.
KRAWCZYK, Nora, CAMPOS, Maria Malta e HADDAD, Sérgio (orgs.) 2000. O
cenário educacional latino-americano no limiar do século XXI. Reformas em
Debate. Campinas, SP: Autores Associados.
LESSARD, C. A universidade e a formação profissional dos docentes: novos questionamentos. Educ. Soc., Campinas, vol. 27, n. 94, p. 201-227, jan./abr. 2006.
MARCUSE, Herbert. Tecnologia, guerra e fascismo. São Paulo: Editora UNESP, 1999.
__________. 1973. A Ideologia da Sociedade Industrial. Rio de Janeiro: Zahar.
MARX, Karl. O capital, volume 1: Crítica da economia política: Livro primeiro: O processo de produção do capital. Tradução de Reginaldo Sant'Anna. 3. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1975.
WAIZBORT, Leopoldo. 2015. Formação, especialização, diplomação: da universidade à instituição de ensino superior. Tempo Social, Brasil, v. 27, n. 2, p. 45-74, dec. 2015. ISSN 1809-4554. Disponível em:
<http://www.revistas.usp.br/ts/article/view/108176>. Acesso em: 16 Julho de 2018.
WEBER, Max. Ciência como Vocação. Essencial Sociologia / organização e introdução de André Botelho. 1 ed. São Paulo: Penguin Classics - Companhia das Letras, 2013.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution Licenseque permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Copyright Statement
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License allowing the sharing of work and recognition of the work of authorship and initial publication in this journal.