A Universidade no centro das relações capitalistas

Authors

  • Luiz Alberto Neves Filho

DOI:

https://doi.org/10.14393/DP-v5n2-2018-51358

Keywords:

Universidade, Capitalismo

Abstract

As Higher Education is of great importance in today's society, an evaluation of the impacts generated in it (Higher Education) by the process of development of industrial capitalist society becomes relevant. Thus, this work sought to present theoretical elements that make possible the understanding of the process of "reduction" of Higher Education, in the current society, to a logic of "production of mass graduation" (to the detriment of the valorization of a process of humanistic and critical formation ). Understanding Higher Education today, from the understanding of its process of constitution and its consolidation in history is an important aspect of this work. The theoretical contributions of important thinkers, such as Karl Marx, Max Weber, Theodor Adorno, Herbert Marcuse, Walter Benjamin, Sigmund Freud, Paul Baran and Paul Sweezy, were fundamental for understanding the process that led to the transformation of the University into mere Teaching Institutions Higher.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luiz Alberto Neves Filho

Doutorando em Educação: História, Política, Sociedade pela PUC/SP. Mestre em Educação: História, Política, Sociedade pela PUC/SP.

References

ADORNO, Theodor. Capitalismo tardio ou sociedade industrial. In: COHN, Gabriel (Org.) Theodor W. Adorno. São Paulo: Ática, 1986.

________. Educação e emancipação. São Paulo: Paz e Terra, 1995.

_________. Dialética Negativa; tradução Marco Antonio Casanova;
revisão técnica Eduardo Soares Neves Silva – Rio de Janeiro: Zahar, 2009

BARAN, Paul A. & SWEEZY, Paul M. Capitalismo Monopolista: ensaio sobre a ordem econômica e social americana. Rio de Janeiro. Zahar editores, 1978.

BENJAMIN, Walter. Charles Baudelaire: um lírico no auge do
capitalismo. São Paulo: Brasiliense. (Obras escolhidas, vol. III), 1989.

FERNANDES, Florestan. 1989. Conjunto de artigos e crônicas sobre educação.
In:________. O desafio educacional. São Paulo: Cortez/Autores Associados, p.
7-81.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do Poder. Rio de Janeiro: Graal, 1990.
FREUD, Sigmund. El malestar em la cultura y otros ensaios. Madrid:
Alianza Editorial, 1973.
HORKHEIMER, Max; ADORNO, Theodor W.. 1985. Dialética do
esclarecimento. Rio de Janeiro: Jorge Zahar.

KRAWCZYK, Nora, CAMPOS, Maria Malta e HADDAD, Sérgio (orgs.) 2000. O
cenário educacional latino-americano no limiar do século XXI. Reformas em
Debate. Campinas, SP: Autores Associados.

LESSARD, C. A universidade e a formação profissional dos docentes: novos questionamentos. Educ. Soc., Campinas, vol. 27, n. 94, p. 201-227, jan./abr. 2006.

MARCUSE, Herbert. Tecnologia, guerra e fascismo. São Paulo: Editora UNESP, 1999.

__________. 1973. A Ideologia da Sociedade Industrial. Rio de Janeiro: Zahar.

MARX, Karl. O capital, volume 1: Crítica da economia política: Livro primeiro: O processo de produção do capital. Tradução de Reginaldo Sant'Anna. 3. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1975.

WAIZBORT, Leopoldo. 2015. Formação, especialização, diplomação: da universidade à instituição de ensino superior. Tempo Social, Brasil, v. 27, n. 2, p. 45-74, dec. 2015. ISSN 1809-4554. Disponível em:
<http://www.revistas.usp.br/ts/article/view/108176>. Acesso em: 16 Julho de 2018.

WEBER, Max. Ciência como Vocação. Essencial Sociologia / organização e introdução de André Botelho. 1 ed. São Paulo: Penguin Classics - Companhia das Letras, 2013.

Published

2019-10-31