An Epistemological Position of the Teacher Compatible with the Theoretical-Methodological Orientation of Historical-Critical Pedagogy

Authors

  • Jeovandir Campos do Prado
  • Antonio Bosco de Lima
  • Wilson Augusto Costa Cabral

DOI:

https://doi.org/10.14393/DP-v5n2-2018-51353

Keywords:

Philosophy of Praxis, Philosophy of Praxis; Historical-Critical Pedagogy, Teaching Social and Pedagogical Practice

Abstract

The present article seeks to promote a discussion about a practice, social and pedagogical, teacher identified with the presuppositions of Historical-Critical Pedagogy and with its theoretical-methodological orientation, that is, problematizes a teaching action coherent with the Marxist aspirations and, at the same time , With the Savini pedagogical method. It is observed that a pedagogical theory, based on historical and dialectical materialism, presupposes a differentiated treatment of the complex and interdependence of social phenomenon and, consequently, of their unfolding in the educational reality. In this sense, the need to understand education as a mediating activity, expressed in the thinking and acting of the educator DermevalSaviani, in which a teaching practice from a historical-critical perspective, in agreement with Gramscian thought, can not give up its intentional character And of acting at the level of consciousness.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jeovandir Campos do Prado

Doutor em Educação. Docente da Rede Estadual de Minas Gerais. Colaborador do Grupo de Pesquisa Estado, Democracia e Educação - GPEDE.

Antonio Bosco de Lima

Doutor em Educação. Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGED/UFU. Líder do Grupo de Pesquisa Estado, Democracia e Educação - GPEDE. Pesquisador CNPq e FAPEMIG.

Wilson Augusto Costa Cabral

Doutorando em Educação pelo PPGED/UFU. Colaborador do Grupo de Pesquisa Estado, Democracia e Educação - GPEDE.

References

BETTI, G. Escuela, educación y pedagogíaen Gramsci. Barcelona: Ediciones Martínez Roca, 1981.

DUARTE, N. A importância da concepção de mundo para a educação escolar: porque a Pedagogia Histórico-Crítica não endossa o silêncio de Wittgenstein. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 7, n. 1, p. 8-25, jan. 2015.

______. A individualidade para si: contribuição a uma teoria histórico-social da formação do indivíduo. 2. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 1999.

______. Elementos para uma ontologia da educação na obra de Dermeval Saviani. In: SILVA JUNIOR, C. A. (Org.). Dermeval Saviani e a Educação Brasileira: o Simpósio de Marília. São Paulo: Cortez, 1994, p. 129-149.

FRIGOTTO, G. Enfoque da dialética materialista histórica na pesquisa educacional. In: FAZENDA, I. (Org.). Metodologia da pesquisa educacional. São Paulo: Cortez, 2000, p. 69-90.

GARAYALDE, E. J. M. Prefácio à edição uruguaia. In: SAVIANI, D. Escola e democracia. Campinas, SP: Autores Associados, 2008.

GRAMSCI, A. Concepção dialética da história. 3. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.

______. El materialismo histórico y la filosofía de Benedetto Croce. Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión, 1971.

KOSIK, K. Dialética do Concreto.Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1969.

LÖWY, M. Ideologias e ciências sociais: elementos para uma análise marxista. São Paulo: Cortez, 1991.

______. Método dialético e teoria política. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.

MARX, K; ENGELS, F. A Ideologia Alemã. São Paulo: Expressão Popular, 2009.
OLIVEIRA, B. A. Fundamentação marxista do pensamento de Dermeval Saviani. In: SILVA JUNIOR, C. A. (Org.). Dermeval Saviani e a Educação brasileira: o Simpósio de Marília. São Paulo: Cortez, 1994, p. 105-128.

SAVIANI, D. Pedagogia Histórico-Crítica: primeiras aproximações. 11. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.

______. As concepções pedagógicas na história da educação brasileira. In: LOMBARDI J. C.; SAVIANI D.; NASCIMENTO M. I. M (Orgs.). Navegando pela História da Educação Brasileira. [CD-ROM online]. Campinas, SP: Graf. FE: HISTEDBR; 2006, p. 1-37. Disponível em: http://www.histedbr.fae.unicamp.br/navegando/artigos_frames/artigo_036.html. Acesso em: 10 abr. 2015.

______. Educação: do senso comum à consciência filosófica. Campinas, SP: Autores Associados, 2004.

______. Contribuições da filosofia para a educação. Em Aberto, Brasília, ano 9, n. 45, p. 1-9, jan/ mar 1990.

SAVIANI, D.; DUARTE, N. Prefácio. In: SAVIANI, D.; DUARTE, N. (Orgs.). Pedagogia Histórico-Crítica e luta de classes na educação escolar. Campinas, SP: Autores Associados, 2012, p.1-11.

SNYDERS, G. Escola, classe e luta de classes. Lisboa: Moraes Editores, 1977.

VÁZQUEZ, A. S. Filosofia da Praxis. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e terra, 1977.

ZANELLA, J. L. O trabalho como princípio educativo do ensino. 2003. Tese de Doutorado. Universidade Estadual de Campinas, Campinas: SP, 2003.

Published

2019-10-31