The Press and the Representation of the School Universe in the Interior of São Paulo (Franca: 1960s)
Main Article Content
Abstract
The text proposes a reflection about the relation between press and education in the 1960s, marked by the implementation of the authoritarian regime in Brazil in 1964. The research takes place in the interior of São Paulo state, observing the similarities and distances between national and regional discourses relating to the school universe. The sources used were three newspapers from the city of Franca, in addition to official documents, prioritizing the analysis of representations related to education, illiteracy, teachers and students. The newspapers constituted important testimonies for understanding the game of interests, revealing aspirations and tensions arising from the popular classes, but acting as representatives of the hegemonic discourse in the national authoritarian context.
Article Details
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os trabalhos publicados são de propriedade dos seus autores, que poderão dispor deles para posteriores publicações, sempre fazendo constar a edição original (título original, Cadernos de História da Educação, volume, nº, páginas).
How to Cite
References
Capelato, Maria Helena. Imprensa e História do Brasil. São Paulo: Contexto-EDUSP, 1988.
Chartier, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. Trad. Maria M. de Galhardo, Lisboa: Difel (85), Rio: Bertrand Brasil, 1990.
Coutinho, Carlos Nelson. As categorias de Gramsci e a realidade brasileira. Revista de Política e Cultura, nº 08, set/1986, pp.141-162.
Cunha, Luiz Antonio; Góes, Moacyr de. O Golpe na Educação. 5a.ed., Rio de Janeiro: Zahar, 1985.
Diniz, Carlos Alberto; Souza, Rosa Fátima. A Expansão da Escola Secundária Pública na Região de Ribeirão Preto (1934-1963). In Souza, Sauloéber Társio de; Furtado, Alessandra Cristina. História da Educação no Nordeste Paulista. Campinas-SP: Editora Pontes, 2020.
Dreifuss, René Armand. 1964: A conquista do Estado - ação política, poder e golpe de classe. 5a.ed., Petrópolis: Vozes, 1987.
Ferreira, Mauro. O Espaço Edificado e a Indústria de Calçados em Franca. Dissertação de Mestrado – EESC-USP, 1989.
Freitag, Bárbara. Escola, Estado e sociedade. 6ª ed., São Paulo: Moraes, 1986.
Garcia, Ronaldo Aurélio Gimenes. Migrantes Mineiros em Franca. Franca: UNESP, 1996.
Giroux, Henry. Escola Crítica e Política Cultural. São Paulo: Cortez, 1987.
Ianni, Otávio. A Idéia de Brasil Moderno. São Paulo: Brasiliense, 1992.
Paiva, Vanilda Pereira. História da Educação Popular no Brasil: educação popular e educação de adultos. 7. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2015.
Poerner, Arthur José. O poder jovem. História da participação política dos estudantes brasileiros. 24. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1995.
Silva, Ezequiel Theodoro da. O Professor e o combate à alienação imposta. 3ª edição, São Paulo: Cortez, 1996.
Silva, Márcia Pereira. Movimento Estudantil Secundarista e Autoritarismo no Brasil (Franca: 1964-1970). In Souza, Sauloéber Társio de; Furtado, Alessandra Cristina. História da Educação no Nordeste Paulista. Campinas-SP: Editora Pontes, 2020.
Souza, Sauloéber Társio; Teixeira, Wagner da Silva. O Café, a Indústria e a Escola: Reflexões Acerca da Educação Pública no Interior Paulista (Franca, 1889-1970). Revista Cadernos de História da Educação. Uberlândia-MG, v. 14, n. 2 – mai./ago. 2015, pp. 505-532.
Fontes
Coleção do Jornal Comércio da Franca, vols. nos. 126, 127, 128, 130, 135, 546, 551, 555, 556, 1960-1971.
Coleção do Jornal O Aviso da Franca, vol. nos. 193, 195, 363, 1960-1971.
Coleção do Jornal O Francano, vols. nos. 34-38/181-182, 1960-1966.
Fundação IBGE, Departamento de Censos – SP, VIII – Recenseamento Geral 1970 – Série Regional Vol I – Tomo XVIII – 2ª parte, pgs. 196-197.
Fundo Documental da Câmara Municipal de Franca. Livros de Atas do Plenário nos.09,13.