The educational scenery of youth and adults of EJA: a look at Brazil and the countries of Latin America and the Caribbean
Main Article Content
Abstract
The Education of Young People and Adults (EJA) is a teaching modality worldwide, which seeks through its programs to mainly extinguish the illiteracy rate, which is predominantly present in underdeveloped and low-income countries. In this context, this work is the result of a bibliographical and documentary research, with the objective of bringing relevant elements of the scenario of some constituent countries of Latin America and the Caribbean, in order to compare the educational models, the values of educational financing and possible solutions to be established in some of these regions.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os trabalhos publicados são de propriedade dos seus autores, que poderão dispor deles para posteriores publicações, sempre fazendo constar a edição original (título original, Cadernos de História da Educação, volume, nº, páginas).
References
BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional n.9.394/96.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Documento Nacional Preparatório à VI Conferência Internacional de Educação de Adultos (VI CONFINTEA). Brasília: MEC; Goiânia: FUNAPE/UFG, 2009.
CEPAL. Anuario Estadístico de América Latina y el Caribe, 2018. Santiago, 2019a.
CEPAL. El analfabetismo funcional em América Latina y el Caribe – Panorama y principales desafios de política. Série Políticas Sociales, n.198, p.1-40. 2019b.
CEPAL. A ineficiência da desigualdade. Síntese, Santiago, 2018.
CEPAL. Os povos Indígenas na América Latina: avanços na última década e desafios pendentes para a garantia dos seus direitos. 2013.
ENCOVI. Encuesta Nacional de Condiciones de Vida. 2014.
GALEOTTI, G. A valorização educativa dos saberes das mulheres Maias para pequenas atividades econômicas sustentáveis. Debates em Educação, v.7, n.13, 2015, p.1-26. DOI: https://doi.org/10.28998/2175-6600.2015v7n13p01
GONZÁLEZ, J. P. G.; VELÁZQUEZ, R. R. Desarrollo de la educación em Cuba después del año 1959. Revista Electrónica “Actualidades Investigativas em Educación”, v. 9, n. 2, 2009, p. 1-28.
IBGE. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua. PNAD, 2023.
IBGE. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua. Cidades, 2018.
INE. Caracterización República de Guatemala. 2023.
INE. Caracterización República de Guatemala. 2019.
INE. Caracterización República de Guatemala. 2011.
LÓPEZ, M. G. A educação em Cuba: seus fundamentos e desafios. Estudos avançados, v.25, n.72, p.55-72, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-40142011000200006
MALHEIROS, B. T. Metodologia da pesquisa em educação. Rio de Janeiro: LTC, 2011.
IRELAND, T. UNESCO-CONFERÊNCIA INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO DE ADULTOS–CONFINTEA. Contextualização dos CONFINTEA’s anteriores à CONFINTEA VI. 2008.
SCASSO, L. M. La educación de jóvenes y adultos em América Latina. Revista Linha Direta – espaço ibero-americano, 2010.
SITEAL. Sistema de Información de Tendencias Educativas en América Latina. PIB Educacional. Agosto, 2023.
ONEI. Anuario Estadístico de Cuba 2014 – Capítulo 18: Educación.
PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Diretrizes Curriculares da Educação de Jovens e Adultos. Curitiba: SEED, 2006.
UNESCO. CONFINTEA VII Marrakech Framework for Action: harnessing the transformational power of adult learning and education. UNESCO-UIL, 2022.
UNESCO. Quarto Relatório Global sobre Aprendizagem e Educação de Adultos. Brasília: UNESCO, 2020.
UNESCO. Sistema de Indicadores para EJA na América Latina e Caribe. s. d.
UNESCO. Terceiro Relatório Global sobre Aprendizagem e Educação de Adultos. Brasília: UNESCO, 2016.
UNESCO. Relatório Global sobre Aprendizagem e Educação de Adultos. Brasília: UNESCO, 2010.