Authors’ teachers and textbooks: the life definition in Natural History and Biology compendiums (1930 – 1959) for Secondary Education

Main Article Content

Marcos Ferreira Josephino
Maria Cristina Ferreira dos Santos
Wagner Gonçalves Bastos

Abstract

In this study, an analysis of the life definition and the study of living beings in Natural History and Biology textbooks was performed, understood as the materialization of school subjects. The objective was to understand how the concept of life was approached in nine textbooks of Natural History and Biology (1930 - 1959) authored by Candido Firmino de Mello-Leitão, Lafayette Rodrigues Pereira and Waldemiro Alves Potsch, professors of these disciplines in secondary education.  The analysis pointed out that the life definition was considered complex Natural History and Biology education and that the main question was not the life definition, but how the life process could be differentiated from physical processes or raw bodies through its characteristic properties.  No changes were identified in the life definition and in the study of living beings in the two school subjects” textbooks analyzed in this period.  

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Josephino, M. F., Santos, M. C. F. dos, & Bastos, W. G. (2023). Authors’ teachers and textbooks: the life definition in Natural History and Biology compendiums (1930 – 1959) for Secondary Education. Cadernos De História Da Educação, 22(Contínua), e–212. https://doi.org/10.14393/che-v22-2023-212
Section
Articles
Author Biographies

Marcos Ferreira Josephino, Instituto de Educação Clélia Nanci (Brasil)

https://orcid.org/0000-0002-3222-7643
http://lattes.cnpq.br/1121554004075766
ferreirajosephinomarcos@yahoo.com.br

Maria Cristina Ferreira dos Santos, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (Brasil)

https://orcid.org/0000-0003-4522-1109
http://lattes.cnpq.br/2005558866313073
mariacristinauerj@gmail.com

Wagner Gonçalves Bastos, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (Brasil)

https://orcid.org/0000-0002-5350-3969
http://lattes.cnpq.br/3960665007298726
wgnutes@gmail.com

References

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Livro didático e saber escolar (1810-1910). Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2008.

BRASIL. Decreto n. 19.890, de 18 de abril de 1931. Dispõe sobre a organização do ensino secundário. Disponível em: http://www6.senado.gov.br. Acesso em: 21 jul. 2021.

BRASIL. Decreto n. 21.241, de 4 de abril de 1932. Consolida as disposições sobre a organização do ensino secundário e dá outras providências. Disponível em: http://www6.senado.gov.br. Acesso em: 23 jul. 2021.

BRASIL. Decreto-lei N. 4.244 de 9 de abril de 1942. Lei orgânica do ensino secundário. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/declei/1940-1949/decreto-lei-4244-9-abril-1942-414155-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 12 dez. 2022.

BRASIL. Portaria nº 1.045, de 14 de dezembro de 1951. Dispõe sobre os planos de desenvolvimento dos programas mínimos do ensino secundário, tendo em vista os termos da Portaria n.966, de 2 de outubro de 1951. Disponível em: https://www.jusbrasil.com.br/diarios/2375333/pg-65-secao-1-diario-oficial-da-uniao-dou-de-22-02-1952. Acesso em: 15 dez. 2022.

BRASIL. Decreto-lei n. 9.054, de 12 de março de 1946. Substitui a disciplina Biologia pela

de História Natural da Lei Orgânica do Ensino Secundário. Disponível em:

http://www6.senado.gov.br. Acesso em: 24 jul. 2021.

CASSAB, Mariana. A emergência da disciplina biologia escolar (1961-1981): renovação e tradição. Tese apresentada ao Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal Fluminense. Rio de Janeiro, 2011.

CHERVEL, André. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria e Educação, Porto Alegre, 2, p.117-229, 1990.

CHOPPIN, Alain. História dos livros e das edições didáticas; sobre o estado da arte. Educação e Pesquisa. São Paulo, v.30, n.3, p.549-566, set/dez. 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022004000300012

CHOPPIN, Alain. O manual escolar: uma falsa evidência histórica. História da Educação, ASPHE/FaE/UFPel, Pelotas, v.13, nº27, p.9-75, jan./abr. 2009.

CUNHA, Marcus Vinicius da. A escola contra a família. In: LOPES, Eliane M. Teixeira; FARIA FILHO, Luciano Mendes e VEIGA, Cynthia Greive (Orgs.). 500 anos de Educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2015, p.447 – 468.

DALLABRIDA, Norberto. A reforma Francisco Campos e a modernização nacionalizada do ensino secundário. Educação, Porto Alegre, v. 32, n. 2, p.185-191, 2009.

DÁVILA, Jerry. Diploma de brancura: política social e racial no Brasil (1917 – 1945). São Paulo: Editora Unesp, 2006.

DUARTE, Regina Horta. Biologia, natureza e República no Brasil nos escritos de Mello-Leitão (1922-1945). Revista Brasileira de História. São Paulo, v.29, n.58, p.317-340. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-01882009000200004

DUARTE, Regina Horta. A Biologia Militante: O Museu Nacional, especialização científica, divulgação do conhecimento e práticas políticas no Brasil – 1926-1945. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.

EMMECHE, Claus; EL-HANI, Charbel Niño. Definindo vida. In: EL-HANI, Charbel Niño e VIDEIRA, Antônio Augusto Passos (Orgs.). O que é vida? Para entender a biologia do século XXI. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2001, p.31 – 56.

FAUSTO, Boris. História do Brasil. São Paulo: Edusp, 2012.

FRANCO, José Luiz de Andrade; DRUMMOND, José Augusto. Cândido de Mello-Leitão: as ciências biológicas e a valorização da natureza e da diversidade da vida. História, Ciências, Saúde – Manguinhos, Rio de Janeiro, v.14, nº 4, p.1265-1290, out-dez. 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-59702007000400009

GATTI JR., Décio. Entre políticas de Estado e práticas escolares: uma história do livro didático no Brasil. In: STEPHANOU, M.; BASTOS, M. H. C. (Org.) Histórias e Memórias da Educação no Brasil. Vol. III – Século XX. Petrópolis, RJ: Ed. Vozes, 2005, p.379-400.

GOODSON, Ivor. Currículo: teoria e história. Petrópolis: Editora Vozes, 2011.

KAWASAKI, Clarice Sumi; EL-HANI, Charbel Niño. Uma análise das definições de vida encontradas em livros didáticos de Biologia de Ensino Médio. In: Coletânea do VIII Encontro Perspectivas do Ensino de Biologia. São Paulo: Universidade de São Paulo, 2002, p.1-6.

PEREIRA, Lafayette Rodrigues. A vida. Revista Humanidades – Revista de Ensino do 2º grau, ano I, n. 5, p. 59-63, 1947.

LORENZ, Karl. Os livros didáticos de Ciências na Escola Secundária Brasileira: 1900 a 1950. Educar, Curitiba, n. 10, p.71-79, 1995. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.129

MAYR, Ernst. O desenvolvimento do pensamento biológico. Brasília: UnB, 1998.

MAYR, Ernst. Isto é biologia: a ciência do mundo vivo. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

MONTEIRO, Ana Nicolaça; SOUZA, Rosa Fátima. Educação musical e nacionalismo: a história do canto orfeônico no ensino secundário brasileiro (1930-1960). Revista História da Educação - ASPHE/FaE/UFPel, Pelotas (13): 115-137, 2003.

NAVA, Pedro. Chão de ferro. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.

ROQUETTE-PINTO. E. Conceito Actual da Vida. Livraria Scientifica Brasileira, 1922.

SANTOS, Maria Cristina Ferreira dos. A Biologia de Candido de Mello-Leitão e a História Natural de Waldemiro Alves Potsch: Professores autores e livros didáticos - conhecimento e poder em disputa na constituição da Biologia escolar (1931 - 1951). Tese apresentada ao Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal Fluminense. Rio de Janeiro, 2013.

SANTOS, Maria Cristina Ferreira dos. Ensino de História Natural e Biologia: reformas educacionais e programas da escola secundária (1920-1951). Ensino & Multidisciplinaridade, v.7, p.78 -90, 2021. DOI: https://doi.org/10.18764/2447-5777v7n1.2021.5

SANTOS, Maria Cristina Ferreira dos; SELLES, Sandra Escovedo. A produção da disciplina escolar história natural na década de 1930: os livros didáticos de Waldemiro Potsch para o ensino secundário. Cadernos de Pesquisa em Educação – PPGE/UFES. Vitória, ES. v.19, nº40, p.45 – 68, jul./dez. 2014.

SHIROMA, Eneida Oto; MORAES, Maria Célia M.; EVANGELISTA, Olinda. Política Educacional. Rio de Janeiro: Lamparina, 2011.

SILVA, Geraldo Bastos. A educação secundária: perspectiva histórica e teoria. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1969.

SPIGUEL, Juliana; SELLES Sandra Escovedo. Cândido de Mello-Leitão e o ensino de História Natural na década de 1930: um intelectual a serviço da escola. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. 53, p.115-132, out. 2013. DOI: https://doi.org/10.20396/rho.v13i53.8640196

Livros didáticos analisados

MELLO-LEITÃO, Candido de. Noções de Biologia Geral. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves, 1930.

MELLO-LEITÃO, Candido de. Curso elementar de História Natural – Vol.4. São Paulo: Companhia Editora Nacional 1935.

MELLO-LEITÃO, Candido de. Compendio Brasileiro de Biologia - Vol.1. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1943.

PEREIRA, Lafayette Rodrigues. Zoologia. Rio de Janeiro: Typ. A Encadernadora S. A., 1930.

PEREIRA, Lafayette Rodrigues. Botânica. Rio de Janeiro: Oficinas Gráficas ALBA, 1931.

POTSCH, Waldemiro Alves. Compêndio de Botânica. Rio de Janeiro: Typ. A Encadernadora S.A,1933.

POTSCH, Waldemiro Alves. História Natural para a 4ª série. Rio de Janeiro: Est. Gráfico Apollo, 1937.

POTSCH, Waldemiro Alves. Zoologia. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves, 1957.

POTSCH, Waldemiro Alves. Compêndio de Biologia Geral. Rio de Janeiro: Publicação do Colégio Pedro II, 1959.