The Expansion of Secondary Education in the Central-Western region of Brazil: States of Mato Grosso and Goiás (1942-1961)
Main Article Content
Abstract
According to the administrative division established in 1950 by the IBGE, the states of Mato Grosso and Goiás were part of the Midwest Region. This is the focus of this article, which will analyze the expansion of secondary education in these two states between 1942 and 1961. The aim of this study is to analyze the similarities and particularities present in secondary education in Mato Grosso and Goiás. To this end, documentary sources from historiography and the history of secondary education will be used. Among the elements to be discussed are the existing collections and their impact on the proposed analyses; the implementation and expansion of secondary education in Mato Grosso and Goiás (typology of schools; enrollment; regions attended, among others); and the relations between the region's social development and the expansion of the secondary school network, emphasizing how the two states are similar and how they are different in this expansion process.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os trabalhos publicados são de propriedade dos seus autores, que poderão dispor deles para posteriores publicações, sempre fazendo constar a edição original (título original, Cadernos de História da Educação, volume, nº, páginas).
References
ALVES, G. L. Mato Grosso e a história: 1870-1929 (Ensaio sobre a transição do domínio econômico da casa comercial para a hegemonia do capital financeiro). Boletim Paulista de Geografia, São Paulo, v. 61, p. 5-81, 1984.
ASTOFE, A. F. A. O ensino secundário e a Campanha Nacional de Educandários Gratuitos no Sul de Mato Grosso (1949): em questão o campo educacional. 2017. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande, 2017.
BRASIL. Câmara dos Deputados. Decreto-lei n. 4.244, de 9 de abril de 1942. Lei orgânica do ensino secundário. Brasília: 2022. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/declei/1940-1949/decreto-lei-4244-9-abril-1942-414155-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 13 jun. 2022.
BRASIL. Câmara dos Deputados. Lei nº 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: 2022. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1960-1969/lei-4024-20-dezembro-1961-353722-publicacaooriginal-1-pl.html. Acesso em: 15 jan. 2022.
BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. Diretoria de Ensino Secundário. Campanha de Aperfeiçoamento e Difusão do Ensino Secundário. Relação dos estabelecimentos de ensino secundário. Rio de Janeiro: 1955.
BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. Diretoria de Ensino Secundário. Seção de Prédios e Aparelhamento Escolar. Relação dos estabelecimentos de ensino secundário. Rio de Janeiro: 1957.
BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. Diretoria de Ensino Secundário. Seção de Prédios e Aparelhamento Escolar. Relação dos estabelecimentos de ensino secundário - endereços e entidades mantenedoras. Rio de Janeiro: 1960.
BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. Serviço de Estatística da Educação e Cultura. Ensino Médio por Município. Rio de Janeiro: 1961.
BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. Serviço de Estatística da Educação e Cultura. Estabelecimentos de Ensino Secundário em Funcionamento no Brasil até 1959 (inclusive). Rio de Janeiro: 1959.
BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. Serviço de Estatística da Educação e Cultura. Sinopse Retrospectiva do Ensino no Brasil. Principais Aspectos Estatísticos do Ensino Extraprimário – 1933/1958. Rio de Janeiro: 1958.
BITTAR, M.; FERREIRA JÚNIOR, A. De freguesia a capital: 100 anos de educação em Campo Grande. In: CUNHA, F. (org.). Campo Grande: 100 anos de construção. Campo Grande: Matriz, 1999. p. 169-195.
BRITO, S. H. A. de. Educação e sociedade na fronteira Oeste do Brasil: Corumbá (1930-1954). 2001. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2001.
BRITO, S. H. A. de; SILVA, S. S. de O. História das instituições de ensino secundário no Sul de Mato Grosso (1942-1961): primeiras aproximações. In: CASTRO, C. A. (org.). Ensino secundário no Brasil: perspectivas históricas. São Luís: EDUFMA, 2019.
CANEZIN, M. T.; LOUREIRO, W. N. A Escola Normal em Goiás. Goiânia: Editora da UFG, 1994. (Coleção Documentos Goianos, 28).
CASTILHO, D. Estado e rede de transportes em Goiás-Brasil (1889-1950). Scripta Nova, Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales, Universidad de Barcelona, v. 16, n. 418 (67), nov. de 2012. Disponível em: http://www.ub.edu/geocrit/sn/sn-418/sn-418-67.htm. Acesso em 20 jun. 2022.
CENTENO, C. V. Educação e trabalho na fronteira de Mato Grosso: estudo histórico sobre o trabalhador ervateiro (1870-1930). 2. ed. Rio de Janeiro: Telha, 2022.
CORSI, F. L. Estado Novo: política externa e projeto nacional. São Paulo: Unesp; FAPESP, 2000.
CNPq. Plataforma Lattes. Eurize Caldas Pessanha. Brasília: 2022. Disponível em: http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798703A5&tokenCaptchar=03AGdBq24vnwM7BLixHDydrPkkboJVXogCBtFrnInFPdbqqlREkRSiAp4UvHsxgBinfHW2Mr84RIFBrLIs1dCPlyZqNRmBQ_JhDOpb84QT-8Gy4hQwQY5bCmiEa82E4KeR. Acesso em: 5 jun. 2022.
DENTZ, E. V. Dinâmica espacial da acumulação de capital do agronegócio: o caso do Mato Grosso. 2018. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Francisco Beltrão, 2018. Disponível em: https://tede.unioeste.br/bitstream/tede/3731/5/DISSERTA%c3%87%c3%83O%20DE%20MESTRADO%20-%20Eduardo%20von%20Dentz%20-%20definitivo.docx.pdf. Acesso em: 20 out. 2021.
FERREIRA, A. G. O sentido da educação comparada: uma compreensão sobre a construção de uma identidade. In: SOUZA, Donaldo Bello de; MARTINEZ, Silvia Alicia (orgs.). Educação comparada: rotas de além mar. São Paulo: Xamã, 2009. p. 137-166.
FERREIRA, J. P. Enciclopédia dos municípios brasileiros: Grande Região Centro-Oeste, Rio de Janeiro: Conselho Nacional de Geografia; Conselho Nacional de Estatística, 1957.
FERREIRA, J. P. Enciclopédia dos municípios brasileiros: Mato Grosso. Rio de Janeiro: Conselho Nacional de Geografia; Conselho Nacional de Estatística, 1958.
GIL, N. de L. A dimensão da educação nacional: um estudo sócio-histórico sobre as estatísticas oficiais da escola brasileira. 2007. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-31052007-112812/pt-br.php. Acesso em: 27 jul. 2020.
GONÇALVES, A. M. Ensino Secundário em Goiás: a constituição de uma rede de escolas católicas (1889-1945). In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL HISTÓRIA DO TEMPO PRESENTE, 3, 2017. Anais... Disponível em: http://eventos.udesc.br/ocs/index.php/STPII/IIISIHTP/paper/view/532. Acesso em: 15 dez. 2019.
GONÇALVES, A. M. A produção científica sobre História da Educação em Goiás (1990-2014). In: FURTADO, A. C.; SÁ, E. F. de. História da Educação do Centro-Oeste: instituições educativas e fronteiras. Cuiabá: EdUFMT, 2015.
GONÇALVES, A. M.; BARROS, F. A expansão do ensino secundário em Goiás: entre ginásios e colégios (1942-1961). In: BRITO, S. H. A. de. O ensino secundário na Região Centro-Oeste: estados de Goiás e Mato Grosso (1942-1961). Campo Grande: 2021. p. 6-29. Relatório de pesquisa.
GROUX, D. L’Éducation comparée: approches actuelles et perspectives de développement. Revue Française de Pédagogie, Lyon, Institut National de Recherche Pédagogique, n. 121, oct./déc. 1997, p. 111-139. DOI: https://doi.org/10.3406/rfp.1997.1149.
IBGE. Anuário Estatístico do Brasil: 1939-1964. Rio de Janeiro: 1946-1964. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/biblioteca-catalogo?id=720&view=detalhes. Acesso em: 20 abr. 2019.
IBGE. Censo demográfico de 1960: Mato Grosso. Rio de Janeiro: [1960?].
IBGE. Enciclopédia dos municípios brasileiros. Rio de Janeiro: 1958. v. 35: Mato Grosso. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/index.php/biblioteca-catalogo?view=detalhes&id=227295. Acesso em: 20 jul. 2020.
IBGE. Recenceamento geral do Brasil: 1° de setembro de 1940. Rio de Janeiro: 1952. Parte 12: Mato Grosso.
IBGE. Censo Escolar da Educação Básica. Rio de Janeiro: 2020. Disponível em: https://ces.ibge.gov.br/apresentacao/portarias/200-comite-de-estatisticas-sociais/base-de-dados/1185-censo-escolar-educacao-basica.html#:~:text=Em%201996%20o%20Seec%20foi,encarregado%20pelos%20levantamentos%20estat%C3%ADsticos%20educacionais. Acesso em: 29 jul. 2020.
IBGE. Estatísticas do século XX. Rio de Janeiro: 2007. Disponível em: https://seculoxx.ibge.gov.br/publicacao. Acesso em: 30 jul. 2020.
MARQUES, I. V. O ensino secundário no sul do antigo Mato Grosso: o Colégio Estadual Presidente Vargas (1951-1974). 2014. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Grande Dourados, Dourados, 2014.
MATO GROSSO. Mensagem apresentada pelo Governador do Estado, Dr. Fernando Corrêa da Costa, por ocasião da abertura da sessão legislativa de 1951. Cuiabá: Imprensa Oficial, 1951.
MATO GROSSO. Relatório apresentado ao Sr. Dr. Getúlio Vargas pelo Bel. Julio Strübing Müller, no período de 1941 a 1942. Cuiabá: Imp. Oficial, 1942.
MONTEIRO, H. C. V. O processo de institucionalização da Escola Normal Dom Aquino Corrêa de Três Lagoas no Sul de Mato Grosso (1952-1975). 2018. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, 2018.
OLIVEIRA, B. C. de. A política de colonização em Mato Grosso (1937 – 1945). 1999. Dissertação (Mestrado em História) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Assis, 1999.
OLIVEIRA, S. S. de. Implantação e organização do curso ginasial no sul de Mato Grosso: expressões de um projeto de modernização (1917-1942). Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande, 2014.
PAES, A. B. A escola primária rural em Mato Grosso no período republicano (1889-1942). 2011. Tese (doutorado) - Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2011. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/101545. Acesso em: 15 out. 2018.
QUEIROZ, P. R. C. Breve roteiro das transformações no campo sul-mato-grossense entre 1970 e 1985. Revista de Geografia 2 - AGB (Dourados), Campo Grande, n. 8, p. 33-40, 1998.
ROCHA, M. P. As Instituições Escolares no projeto de ocupação da fronteira do Brasil com o Paraguai: Território Federal de Ponta Porã (1943-1946). 2019. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande, 2019. Disponível em: https://posgraduacao.ufms.br/portal/trabalho-arquivos/download/6633. Acesso em: 30 jun 2020.
SÁ, E. F. de ; CORREA, G. E. C. A expansão do ensino secundário no norte de Mato Grosso (1942-1961). In: CASTRO, C. A. (org.). Ensino Secundário no Brasil. São Luis do Maranhão: EDUFMA, 2019. p. 369-380.
SILVA, S. S. de O. A conservação de acervos e [ou] arquivos em instituições escolares de Mato Grosso do Sul: busca por uma herança educativa. Cadernos de História da Educação, v. 16, n. 3, p. 832–845, 2018. DOI: https://doi.org/10.14393/che-v16n3-2017-17.
SILVA, F. C. T. Estudo comparado: fundamentos teóricos e ferramentas de investigação. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 45, e193081, p. 1-20, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/s1678-4634201945193081.
SILVA, F. C. T. História Comparada da Educação: das aproximações à (de)composição do estudo comparado. In: PESSANHA, E. C; SILVA, F. C. T. (orgs.). Implantação e Expansão Regional do Ensino Secundário Brasileiro. v. 1. Campo Grande: Oeste, 2021. p. 57-69.
SOUZA E SILVA, C. M. C. de; FURTADO, A. C. O ensino secundário confessional em Mato Grosso. Campo Grande: 2021. In: PESSANHA, E. C. Ensino secundário no Brasil em perspectiva histórica e comparada (1942-1961). Dourados: 2020. n.p. Relatório de Pesquisa.