The Municipal Educational Museum of Lisbon (Portugal, 1883-1933): Journey and meaning of a renewing institution

Main Article Content

Abstract

The Municipal Pedagogical Museum of Lisbon was inaugurated on July 1, 1883, as part of an international movement for the affirmation of similar institutions. Adolfo Coelho managed the Museum and played a key role in its organization; he designed its structure and selected and bought its materials and books. The Municipal Pedagogical Museum of Lisbon, from 1892 designated the Pedagogical Museum of Lisbon, illustrated well the pedagogical conceptions and the orientations for a renovation of the teaching that marked the pedagogical discourse of the time. It was part of the international current of modern pedagogy, which considered pedagogical museums as fundamental devices for the study of education and teaching and for the professional training of teachers. The reconstitution of its library confirms the Museum's place in the transnational network of ideas circulation, containing works by renowned authors of world pedagogy, published in several languages.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Maria João. (2022). The Municipal Educational Museum of Lisbon (Portugal, 1883-1933): Journey and meaning of a renewing institution. Cadernos De História Da Educação, 21(Contínua), e103. https://doi.org/10.14393/che-v21-2022-103
Section
Dossiê 2 - Museus Pedagógicos: diálogos ibero-americanos
Author Biography

References

ANTT – Arquivo Nacional da Torre do Tombo (1894). Carta do director da Escola Rodrigues Sampaio, Francisco Adolfo Coelho, [ao inspector das Escolas Industriais da Circunscrição do Sul, Fonseca Benevides] datada de 25 de agosto de 1894, sobre o trabalho desenvolvido na referida escola no ano lectivo de 1893-94, condições de funcionamento e algumas propostas de alteração do mesmo, ANTT – Ministério das Obras Públicas, Comércio e Indústria, Escolas Industriais, NP 1436, n.º 20.

Câmara Municipal de Lisboa (1880-1882). Arquivo Municipal de Lisboa. Lisboa: Câmara Municipal de Lisboa.

Ferreira, T. (1883). Relatório do pelouro da instrução da câmara municipal de Lisboa relativo ao ano civil de 1882. Lisboa: Tipografia de Eduardo Rosa.

Froebel. Revista de Instrução Primária (1882-1885), 24 números.

Coelho, A. (1883). A instrucção do povo em Portugal: relatório apresentado à Junta Departamental do Sul em sessão de 2 de Junho de 1883. In Congresso das Associações Portuguesas, 1, Lisboa, 1883 - Trabalhos complementares do Primeiro Congresso das Associações Portuguezas: realisado na Câmara Municipal de Lisboa desde 10 a 15 de junho de 1883: relatorios das secções da Junta Departamental do Sul. Lisboa: Typopgraphia Universal.

Coelho, A. (1892). O ensino primário superior. Lisboa: Imprensa de Lucas Evangelista Torres.

Diário de Notícias (1883, 2 de Julho), Lisboa, p. 1

Fernandes, R. (1973). As ideias pedagógicas de F. Adolfo Coelho. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.

Ferreira, T. (1883). Relatório do pelouro da instrução da câmara municipal de Lisboa relativo ao ano civil de 1882. Lisboa: Tipografia de Eduardo Rosa.

Figueira, M. H. (2004). Um roteiro da Educação Nova em Portugal – escolas novas e práticas pedagógicas inovadoras (1882-1935). Lisboa: Livros Horizonte.

Froebel. Revista de Instrução Primária (1882-1885), 24 números.

Leitão, C. A. Marques (1920). Trabalhos manuais educativos: instrução secundária, [S.l., s.n., ca 1920].

Lima, A. (1932). Metodologia. Lisboa: Ferin.

Lisboa, Câmara Municipal. Pelouro de Instrução. Museu Pedagógico Municipal - Ofício do director do Museu Pedagógico Municipal de Lisboa, Francisco Adolfo Coelho, para o vereador do Pelouro da Instrução, Teófilo Ferreira, datado de 8 de outubro de 1883, em que solicita autorização para efectuar um curso de pedagogia froebeliana, AML – EDUC, Gestão Administrativa das Escolas, B-040/01 (Ofício n.º 19).

Lisboa, Câmara Municipal. Pelouro de Instrução. Museu Pedagógico Municipal - Ofício (cópia) do Provedor da Instrução da Câmara Municipal de Lisboa, João José de Sousa Teles, para Francisco Adolfo Coelho, datado de 26 de novembro de 1883, sobre o envio de material solicitado para a Escola Froebel, AML – EDUC, Gestão Administrativa das Escolas, B-025/01. (Oficio n.º 574)

Machado, B. (1898). O ensino. Coimbra: Tipografia França Amado.

Magalhães, J. & Machado, J. (2003). Coelho, Francisco Adolfo. In A. Nóvoa (Dir.). Dicionário de educadores portugueses (pp. 345-357). Porto: Edições ASA.

Mogarro, M. J. (2003). Os museus pedagógicos em Portugal: história e actualidade. In V. P. Saavedra (Coord.). I Foro Ibérico de Museísmo Pedagóxico – O Museísmo Pedagóxico en España e Portugal: itinerarios, experiencias e perspectiva (pp. 85-114). Santiago de Compostela: Xunta da Galicia / Mupega – Museu Pedagóxico da Galicia.

Mogarro, M. J. (2010). Cultura material e modernização pedagógica em Portugal (sécs. XIX-XX). Educatio Siglo XXI, Facultad de Educación. Universidad de Murcia, Vol. 28, n.2, pp.89-114.

Mogarro, M. J. (Coord) (2013a). Educação e Património Cultural: escolas, objetos e práticas. Lisboa: Colibri/ IEUL.

Mogarro, M. J. (2013b). Francisco Adolfo Coelho e o Museu Pedagógico de Lisboa. In A. C. V. Mignot (Org.). Pedagogium: símbolo da modernidade educacional republicana (pp. 281-306). Rio de Janeiro: Quartet/FAPERJ.

Mogarro, M. J. (2020). O Museu pedagógico de Lisboa num tempo de modernização educativa e de circulação transnacional de ideias. In A. Barausse, T. F. Ermel, V. Viola (Ed.). Prospettive incrociate sul Patrimonio Storico Educativo / Perspectivas cruzadas sobre o Patrimonio Histórico Educativo / Perspectivas entralazadas en el Patrimonio Histórico Educativo (pp. 151-178). Lecce, Rovato: Pensa MultiMedia Editore.

Mogarro, M. J. & Namora, A. (2013). Educação e Património Cultural: escolas, objetos e práticas, perspetivas multidisciplinares sobre a cultura material. In M. J. Mogarro (Coord). Educação e Património Cultural: escolas, objetos e práticas (pp. 9-44). Lisboa: Colibri/IEUL.

Mogarro, M. J. & Sanches, I. (2009). A presença de obras alemãs nas bibliotecas portuguesas: a acção pedagógica de Francisco Adolfo Coelho. In J. M. Hernández Díaz (Coord.). Influencias alemanas en la educación española e iberoamericana (1809-2009) (pp. 535-550). Salamanca: Globalia Ediciones Anthema.

Otero Urtaza, E. (2004). Giner y Cossío en el verano de 1883. Memoria de una excursión inolvidable. BILE - Boletín de la Institución Libre de Enseñanza, Madrid, n.º 55, octubre, pp.9-37.

Popkewitz, T. S. (2005). Inventing the modern self and John Dewey: modernities and the traveling of Pragmatism in Education. An introduction. In T. S. Popkewitz (Ed.). Inventing the modern self and John Dewey: modernities and the traveling of Pragmatism in Education (pp. 3-36). Nova York: Palgrave Macmillan.

Proença, M. C. (2011). Educar - Educação para Todos. Ensino na I República. Lisboa: Comissão Nacional para a Comemorações do Centenário da República – CNCCR, Imprensa Nacional-Casa da Moeda.

Reis, L. A. dos (1892). O ensino público primário em Portugal, Hespanha, França e Bélgica. Rio de Janeiro: Imprensa Nacional.

Raven, J. (Ed.) (2004). Lost libraries: the destruction of great book collections since Antiquity. New York: Palgrave Macmillan.

Sá, V. (1978). Esboço histórico das ciências sociais em Portugal. Lisboa: Instituto de Cultura Portuguesa.

Sanches, I. (2010). Em busca de bibliotecas perdidas: a biblioteca do Museu Pedagógico Municipal de Lisboa. Dissertação de Mestrado, Departamento de Ciências Documentais (Orientação de M. J. Mogarro). Lisboa: Universidade Autónoma de Lisboa.

Sanches, I. (2016). A Biblioteca do Museu Pedagógico Municipal de Lisboa. Lisboa: Secretaria-Geral da Educação e Ciência.

Terenas, F. (1883). Museu pedagógico municipal de Lisboa. Froebel. Revista de Instrucção Primária, n. 16, pp. 121-123.

Toledo, M. R. A. & Mogarro, M. J. (2011). Circulação e apropriação de modelos de leitura para professores no Brasil e em Portugal: Edições pedagógicas da Companhia Editora Nacional nas bibliotecas portuguesas. In M. M. C. Carvalho & J. Pintassilgo (Orgs.). Modelos culturais, saberes pedagógicos, instituições educacionais: Portugal e Brasil, histórias conectadas (pp.161-183). S. Paulo: Edusp/Fapesp.

Walker, A. (2009). The Library of Sir Hans Sloane (1660-1753): creating a catalogue of a dispersed library. In World Library and Information Congress: IFLA General Conference and Council, 75, Milan. Disponível em: https://www.ifla.org/past-wlic/2009/78-walker-en.pdf.