The technical and theoretical constitution of the Tatu Digital Repository
Main Article Content
Abstract
This article aims to problematize an initiative developed within the scope of the research project "Education, History and Policies in the area of coverage of the Federal University of Pampa" and refers especially to the process of creation and development of a digital repository. The proposal to create a virtual space capable of storing and sharing collections is based on the need to preserve the sources and the possibility of access for various researchers interested in exploring the possibilities contained in documents, journals, educational periodicals and other materials belonging to the collection. Thus, this article deals with the course of creation of this digital repository, through the process of treatment of the sources, its digitalization and organization of the repository that can be accessed through the electronic address http://sistemas.bage.unipampa.edu.br/tatu/, highlighting the potential in the interchange between areas such as information technology, education and history, to create versatile solutions.
Downloads
Article Details
Os trabalhos publicados são de propriedade dos seus autores, que poderão dispor deles para posteriores publicações, sempre fazendo constar a edição original (título original, Cadernos de História da Educação, volume, nº, páginas).
References
ARELLANO, Miguel Angel. Preservação de documentos digitais. Ciência da Informação, v.33, n.2, p.15-27, 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-19652004000200002.
IVASHITA, Simone Burioli. Fontes para a história da educação: a importância dos arquivos. In: Reunião Científica Regional da ANPED, 10, 2014, Florianópolis-SC. Anais da X ANPED Sul. Florianópolis, 2014. p.1-18.
RODRÍGUES, Margarita Victoria. Pesquisa histórica: o trabalho com fontes documentais. In: COSTA, Célio Juvenal; MELO, Joaquim José Pereira, FABIANO, Luiz Hermenegildo (orgs.). Fontes e métodos em história da educação. Dourados: Ed.UFGD, 2010. p.35-48.
SAVIANI, Dermeval. Breves considerações sobre fontes para a história da educação. In. LOMBARDI, José Claudinei; NASCIMENTO, Maria Isabel Moura. Fontes, história e historiografia da educação. Campinas (SP): Autores Associados, 2004, p.01-12.
VIDAL, Diana. Gonçalves. O livro e a biblioteca, o documento e o arquivo na era digital. História da Educação, v.6, n.11, p.1-11, 2002.
WERLE, Flávia Obino Corrêa. Documentos escolares: impactos das novas tecnologias. História da Educação, v.6, n.11, p.1-20, 2002.
ZUCATTO, Andreza Caroline Possenti; JÚNIOR, Divino Ignacio Ribeiro. Bibliotecas e repositórios digitais: reflexões, tecnologias e aplicações. In: Seminário Nacional de Bibliotecas Universitárias, 18, 2014, Belo Horizonte-MG. Anais do XVII Seminário Nacional de Bibliotecas Universitárias. Belo Horizonte: SNBU, 2014. p.01-20.