Psychology in the Pedagogy Course of the former Faculty of Philosophy, Sciences, and Letters of Uberlandia (Minas Gerais, Brazil, 1960-1970)
Main Article Content
Abstract
This text is about the search to understand the importance and disciplinary contents linked to Psychology in the first decade of operation, within 1960 and 1970, of the Pedagogy Course of the former Faculty of Philosophy, Sciences, and Letters of Uberlandia (Minas Gerais, Brazil). It was based on the ideas of Certeau (1979), Chervel (1990), Santos (2007), and Goodson (2008 and 2010). By examining the disciplinary contents, as well as the testimony of one egress student of the course, it was perceived the significant presence of psychological knowledge, with more than a discipline, offered throughout the course, which reached a fifth of the total working hours (570h/c, in 2800h/c). Besides the traditional General and Educational Psychology, it was possible to know the discipline called Especial Psychology, in which, at the time, emphasized Psychopathology knowledge. The conclusion was that Psychology was central in the formation of educators at the Faculty of Philosophy, Sciences, and Letters of Uberlandia in the first decade of the Pedagogy Course, even with the difficulties concerning teachers' qualifications, which impaired the specificity of the educational theme.
Downloads
Article Details
Os trabalhos publicados são de propriedade dos seus autores, que poderão dispor deles para posteriores publicações, sempre fazendo constar a edição original (título original, Cadernos de História da Educação, volume, nº, páginas).
References
BOURDIEU, P. A ilusão biográfica. In: FERREIRA, M.M.; AMADO, J. Usos & abusos da história oral. Rio de Janeiro: Editora da FGV. 2005. p. 183-191.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Federal de Educação. Parecer 251/62. Currículo mínimo e duração do curso de Pedagogia. Documenta, Brasília. (1-11). 1963. p.59-65.
BRASIL. Congresso Nacional. Lei 6.532, de 24 de Maio de 1978. Acrescenta e altera dispositivos no Decreto-Lei 762, de 14 de agosto de 1969, que "autoriza o funcionamento da Universidade de Uberlândia", e dá outras providências. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1970-1979/lei-6532-24-maio-1978-365781-norma-pl.html. Acesso em: 18 abr. 2020.
CAETANO, C.G.; DIB, M.M.C. A UFU no imaginário social. Uberlândia/MG: Universidade Federal de Uberlândia. 1988.
CERTEAU, M. A operação histórica. In: LE GOFF, J. e NORA, P. História: novos problemas. Trad. Theo Santiago. 2ª. ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1979.
CHERVEL, A. História das Disciplinas escolares. Teoria & Educação, n.2. Porto Alegre: Panorâmica. 1990. p.177-229.
FERNANDES, M.D.S. As origens do Curso de Pedagogia: um capítulo do Ensino Superior em Uberlândia, Minas Gerais (1957-1963). Dissertação (Mestrado em Educação). Uberlândia/MG: Centro Universitário do Triângulo, Programa de Pós-Graduação em Educação. 2003.
GOODSON, I. As políticas de currículo e de escolarização: abordagens históricas. Trad. de Vera Joscelyne. Petrópolis/RJ: Vozes. 2008.
GOODSON, I. Currículo: teoria e história. Trad. Attílio Brunetta. 9ª ed. Petrópolis/RJ: Vozes. 2010.
GUIMARÃES, R.M.C. O percurso institucional da disciplina “História da Educação” em Minas Gerais e o seu ensino na Escola Normal Oficial de Uberaba (1928-1970). Tese (Doutorado em Educação) Uberlândia/MG. Universidade Federal de Uberlândia, Programa de Pós-Graduação em Educação. 2012. 302p.
LIMA, L.R. Psicologia da Educação no Curso de Pedagogia da UFU: retrospectiva histórica da disciplina. Dissertação (Mestrado em Educação). Uberlândia/MG: Universidade Federal de Uberlândia, Programa de Pós-Graduação em Educação. 2004.
PROST, A. A história como compreensão. In: Doze lições sobre a história. Trad. Guilherme João de Freitas Teixeira. Belo Horizonte: Autêntica Editora. 2008. p.133-152.
SAVIANI, D. A Pedagogia no Brasil: história e teoria. Campinas/SP: Autores Associados, 2006.
SANTOS, M.T. Percurso e situação do ensino da História da Educação em Portugal. In: GATTI JR., D.; PINTASSILGO, J. (Orgs.). Percursos e desafios da pesquisa e do ensino da História da Educação. Uberlândia-MG: Edufu. 2007. p. 75-97.
SILVA, T.T. Prefácio. In: GOODSON, I. Currículo: teoria e história. Trad. Attílio Brunetta. 9ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010. p.7-13.
TARDIF, M. O projeto de criação de uma ciência da educação no século XX. In: GAUTHIER, C.; TARDIF, M. A Pedagogia. Teorias e práticas da Antiguidade aos nossos dias. Trad. Lucy Magalhães. Pretropólis/RJ: Vozes. 2020. p.353-367.
THOMPSON, P. História Oral e Contemporaneidade. Trad. Andréa Zhouri e Lígia Maria Leite Pereira. História Oral, v.5. jun./2002, p.09-28. Disponível em: http://revista.historiaoral.org.br/index.php?journal=rho&page=issue&op=view&path%5B%5D=8. Acesso em 17 abr. 2020.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE UBERLÂNDIA. Revista Comemorativa do Primeiro Decênio da FFCLU. Uberlândia/MG: UFU. 1970.
WARDE, M.J. Questões Teóricas e de Método: a História da Educação nos marcos de uma História das Disciplinas. In: SAVIANI, D.; LOMBARDI, J.C.; SANFELICE, J.L. (Orgs.). História e História da Educação: o debate teórico-metodológico atual. Campinas/SP: Autores Associados. 1998.