History and Historiography of Physical Education: concepts and research methods

Main Article Content

Ycaro Oliveira do Granja
Bianca Miarka

Abstract

This article shows an important discussion about the different approaches and methods of scientific research in the area of history and historiography of the Physical Education in Brazil. For this, an electronic database was used, the Scientific Eletronic Library Online (SCIELO). This search was performed using keywords and specific terms indexed: "History", "historiography" in combination with the term Physical Education. As the result, a total of 36 articles were found, which show that, in Brazil, the studies show diacromial problems which refer to the teaching methods, political changes and the hygienist focus challenges associated with society and the national culture. From this, it was possible to draw a design with discussions about limitations, recommendations for future studies related to Physical Education history and historiography.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Granja, Y. O. do, & Miarka, B. (2018). History and Historiography of Physical Education: concepts and research methods. Cadernos De História Da Educação, 17(3), 883–896. https://doi.org/10.14393/che-v17n3-2018-15
Section
Papers
Author Biographies

Ycaro Oliveira do Granja, Universidade Anhanguera (Brasil)

Graduado em Educação Física pela Universidade Anhanguera. E-mail: ycarooliveira21@hotmail.com. LATTES: http://lattes.cnpq.br/9792173731274204.

Bianca Miarka, Universidade Federal do Rio de Janeiro (Brasil)

Doutora em Biodinâmica pela Escola de Educação Física e Esporte da Universidade de São Paulo, com estágio de pós-doutorado concluído na Universidade Federal de Pelotas. Professora Adjunta da Universidade Federal do Rio de Janeiro. E-mail: miarkasport@hotmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7513-7605. LATTES: http://lattes.cnpq.br/0026106649681346.

References

ALMEIDA, D.F.; WIGGERS, I.D.; JUBÉ, C.N. Do corpo produtivo ao corpo rascunho: aproximações conceituais a partir de relações entre corpo e tecnologia. Revista Sociedade e Estado, Brasília, v.29,n 3,p.963-83, set./dez. 2014.https://doi.org/10.1590/S0102-69922014000300014

DEVIDE, F.P. et al. Estudos de gênero na Educação Física Brasileira. Motriz, Rio Claro, v.17 n.1, p.93-103, jan./mar. 2011.

DIAS, C. Momentos iniciais da educação física em Goiás (1917-1929). Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo,v.28, n.1, jan./mar. 2014.

FIALHO et.al. O imaginário coletivo de estudantes de educação física sobre vida saudável. Revista Brasileira de Ciência e Esporte, Florianópolis, v.36, n.3, 2014.

GILBERT J.; GARRAGHAN, A. Guide to Historical Method. Fordham University Press, New York,1946, 272 p.

GODOI, M.R.; NEVES, L. Body, sexual violence, vulnerability and liberation education in the film “Precious: based on the novel ‘push’ by sapphire”. Interface -Comunicação, Saúde, Educação, v.16, n.41, p.409-21, abr./jun. 2012.https://doi.org/10.1590/S1414-32832012005000030.

GOELLNER, S.ilvana V. Educação física, ciência e saúde: notas sobre o acervo do Centro de Memória do Esporte (UFRGS). História, Ciências e Saúde, Rio de Janeiro, v.17, n.2, p.527-536, abr.-jun. 2010.

GÓIS JUNIOR, E. Estudo histórico sobre a formação profissional na Escola de Educação Física e Esporte da Universidade de São Paulo (1980-1990). Motriz, Rio Claro, v.18 n.2, p.393-400, abr./jun. 2012.

GÓIS JUNIOR, E.; LOVISOLO,H.R.; NISTA-PICCOLO, V.L. Processo Civilizador: Apontamentos metodológicos na historiografia da Educação Física. Revista Brasileira Ciência e Esporte, Florianópolis, v.35, n.3, p.773-783, jul./set. 2013.https://doi.org/10.1590/S0101-32892013000300017.

GOTTSCHALK,L.Understanding History: A Primer of Historical Method.AlfredA. Knopf, New York,1950, 167p.

HEROLD JUNIOR, C. A educação física do ponto de vista da história. Revista Educação Física/UEM, Maringá, v.8(1), p.59-71, 1997.

HOWELL, M.;PREVENIER, W.From Reliable Sources: An Introduction to Historical Methods. Cornell University Press, Ithaca, 2001, 224p.

KAHN,P. Lições de coisas e ensino das ciências na França no fim do século 19: contribuição a uma história da cultura, História da Educação (online), Porto Alegre, v.18, n. 43,p. 183-201, mai./ago.2014.

KAMINSKI, L.F.; GOELLNER, S.V. Corpo discente em movimento: reivindicações estudantis na Escola Superior de Educação Física do Rio Grande do Sul (1957-1964). Motriz, Rio Claro, v.16 n.4 p.984-994, out./dez. 2010.

LAZZAROTTI FILHO, A.; SILVA, A.M.; e PIRES, G.L. Saberes e práticas corporais na formação de professores de Educação Física na modalidade a distância. Revista Brasileira Ciência e Esporte, Florianópolis, v.35, n.3, p. 701-715, jul./set. 2013.https://doi.org/10.1590/S0101-32892013000300013

LEHNHARD, G.R.;MANTA, Sofia W.; PALMA, Luciana E. A prática de atividade física na história de vida de pessoas com deficiência física. Revista Educação Física/UEM, Maringá, v. 23, n. 1, p. 45-56, 1. trim. 2012.

MARCON, D.; GRAÇA, A.B.S.; NASCIMENTO, J.V. MARCON. Graça e Nascimento Estruturantes da base de conhecimentos para o ensino de estudantes professores de Educação Física. Motriz, Rio Claro, v.16 n.3 p.776-787, jul./set. 2010.

MATTHIESEN, S.Q.; GINCIENE, G.; FREITAS, F.P.R. Registros da maratona em Jogos Olímpicos para a difusão em aulas de Educação Física. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v.26, n.3, p.463-71, jul./set. 2012.https://doi.org/10.1590/S1807-55092012000300012.

MAZO, J.Z.; LYRA, V.B. Nos rastros da memória de um “Mestre de Ginástica”. Motriz, Rio Claro, v.16, n.4, p.967-976, out./dez. 2010.

McCULLGHC. B. Justifying Historical Descriptions. Cambridge University Press, New York, 1984, 264p.

NAHAS, M.V.;GARCIA,L.M.T.Um pouco de história, desenvolvimentos recentes e perspectivas para a pesquisa em atividade física e saúde no Brasil. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v.24, n.1, p.135-48, jan./mar. 2010.https://doi.org/10.1590/S1807-55092010000100012.

OLIVEIRA, M.A.T. A Revista Brasileira de Educação Física e Desportos e a experiência cotidiana de professores da rede Municipal de Ensino de Curitiba: entre adesão e a resistência. Educar, Curitiba, n. 18, p. 239-247. 2001.

OLIVEIRA, M.A.T. Educação Física escolar e ditadura militar no Brasil (1968-1984): história e historiografia. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.28, n.1, p. 51-75, jan./jun. 2002.https://doi.org/10.1590/S1517-97022002000100004.

OLIVEIRA, M.A.T.; LINHARES, M.A. Pensar a educação do corpo na e para a escola: indícios no debate educacional brasileiro (1882-1927). Revista Brasileira de Educação, v. 16, n. 47, p. 389-407, mai./ago. 2011.

PIRES, R.G.; ROCHA JUNIOR, C.P.; MARTA. F.E.F. Primeiro curso de Educação Física na Bahia – trajetórias e personagens. Revista Brasileira Ciência e Esporte, Florianópolis, v. 36, n. 1, p. 205-223, jan./mar. 2014.https://doi.org/10.1590/S0101-32892014000100014.

PRAXEDES, G.; PEDUZZI, L.O.Q.TychoBrahe e Kepler na escola: uma contribuição à inserção de dois artigos em sala de aula. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 31, n. 3, 2009.

RECHIELI, A.; PORTO, E.T.R.; MOREIRA, W.W. Corpos deficientes, eficientes e diferentes:uma visão a partir da Educação Física. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v.14, n.2, p.293-310, mai./ago. 2008.

ROSA, S; LETA, J. Tendências atuais da pesquisa brasileira em Educação Física Parte 1: uma análise a partir de periódicos nacionais. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v.24, n.1, p.121-34, jan./mar. 2010.https://doi.org/10.1590/S1807-55092010000100011.

ROSÁRIO, L.F.R.; DARIDO, S.C. Os conteúdos escolares das disciplinas de história e ciências e suas relações com a organização curricular da Educação Física na escola. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v.26, n.4, p.691-704, out./dez. 2012.https://doi.org/10.1590/S1807-55092012000400013.

SCHNEIDER, O.; SANTOS, W.; FERREIRA NETO, A.; ASSUNÇÃO, W.R. A educação física, o esporte e o (pan-) americanismo em revista (1932-1950). Revista Educação Física/UEM, v. 25, n. 2, p. 245-256, 2. trim. 2014.

SHAFER R.J. A Guide to Historical Method. The Dorsey Press, Illinois, 1974, 272 p.

SILVA, E.M.; FRAGA, A.B. A história da Educação Física na educação profissional: entrada, saída e retorno à Escola Federal de Porto Alegre. Revista Brasileirade Educação Física e Esporte, São Paulo, v.28, n.2, abr./jun. 2014.

SILVEIRA et.al. Escola de formação de “professoras”: as relações de gênero no currículo superior de Educação Física. Revista Brasileira Ciência e Esporte, Florianópolis, v. 33, n. 4, p. 857-872, out./dez. 2011.

SOARES, C.L. As roupas destinadas aos exercícios físicos e ao esporte: nova sensibilidade, nova educação do corpo (Brasil, 1920-1940). Pro-Posições, Campinas, v. 22, n. 3 (66), p. 81-96, set./dez. 2011.

SOUZA JÚNIOR, N.; GALVÃO, A.M.O. História das disciplinas escolares e história da educação: algumas reflexões. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 391-408, set./dez. 2005.https://doi.org/10.1590/S1517-97022005000300005.

SOUZA JÚNIOR, O. M.; DARIDO, S.C. Refletindo sobre a tematização do futebol na Educação Física escolar. Motriz, Rio Claro, v.16 n.4 p.920-930, out./dez. 2010.

STIGGERA, M.P.; FRAGAB A.B.; MOLINA NETO, V. Os editoriais contam histórias: experiências do ofício de editor na Revista Movimento.Revista Brasileira Ciência e Esporte, v.36, n.4, p. 790-801, 2014.https://doi.org/10.1016/j.rbce.2014.11.013.

VAGO, T.M. Início e fim do século XX: Maneiras de fazer educação física na escola. Cadernos Cedes, ano XIX, n 48, p.30-51, ago.1999 .

VAZ, A.F. Da modernidade em Walter Benjamin: crítica, esporte e escritura histórica das práticas corporais. Educar, Curitiba, n. 16, p. 61-79. 2000.