The historical normative trajectory of the curriculum policies of a technological diploma in Brazil: higher education courses in technology (LDB 4024/61 to 9394/96)
Main Article Content
Abstract
This article examines the historical normative trajectory of the curriculum policies of undergraduate technology courses in the context of federal legislation. It is linked to the continuity of doctoral studies, FAPESP (2011/0845608) research, concerning the policies of technological education in the state of São Paulo. It also reports on current Post-Doctoral Research in Education (History of Education) which discusses the public policies of professional and technological education in Brazil. With methodological bases of qualitative research in education, the analysis includes bibliographical and documental research. In the space of this text, documental research was given primary consideration. It focuses on analysis of federal legislation on: I) the first Law of Guidelines and Foundations of National Education (Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional - LDB) 4.024/61 and complementary legislation of the extinct Federal Education Council (Conselho Federal de Educação - CFE); II) the current LDB 9394/96, and opinions and resolutions of the current National Education Council (Conselho Nacional de Educação - CNE). Through a descriptive analytical and legislative interpretation approach, the aim here was to provide reference for the normatizations of Opinions and Resolutions issued by the CNE. Priority was placed on a study of Opinion CNE/CEB 29/2002 because this document considers the background of technological education in Brazil. As preliminary considerations, the relevance of the state of São Paulo should be noted, primarily through the normative guidelines of the CEE/SP and of the Centro Paula Souza (CPS), in innovation and offer of public professional and technological education in Brazil. Nevertheless, there are still urgent demands in regard to recognition of the particular aspects of undergraduate courses in technological education, as well as the need for vigorous participative and diagnostic planning so as to identify the specific aspects of Brazilian development and correlated formulation of curriculum policies for public professional technological education.
Downloads
Article Details
Os trabalhos publicados são de propriedade dos seus autores, que poderão dispor deles para posteriores publicações, sempre fazendo constar a edição original (título original, Cadernos de História da Educação, volume, nº, páginas).
References
BRASIL. Decreto nº 2.208, de 17 de abril de 1997. Regulamenta o § 2º do art. 36 e os arts. 39 a 42 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial [da República Federativa do Brasil], Brasília, DF, 18 abr. 1997. Disponível em: <http://www.mec.gov.br/semtec/educprof/Legislacomum.shtm>. Acesso em: 05 jun. 2001.
BRASIL. Decreto nº 5.154/04, de 23 de julho de 2004. Regulamenta o § 2º do art. 36 e os arts.39 a 42 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial [da República Federativa do Brasil], Brasília, DF, abr. 2004. Disponível em: <http://www.mec.gov.br/semtec/educprof/Legislacomum.shtm>. Acesso em:15 abr. 2005.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional nº 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial [da República Federativa do Brasil], Brasília, DF, 28 dez. 1961. In: BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria de Ensino de 1º e 2º graus. Legislação brasileira do ensino de 2º grau:coletânea dos atos federais. 2. ed. Brasília, DF, 1979. p. 31-35.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial[da República Federativa do Brasil], Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: <http://www.mec.gov.br/semtec/educprof/Legislacomum.shtm>. Acesso em: 19 mar. 2012.
BRASIL. Lei Federal nº 5.540, de 28 de novembro de 1968. Fixa normas de organização e funcionamento do ensino superior e sua articulação com a escola média. Diário Oficial [da República Federativa do Brasil], Brasília, DF, 29 nov. 1968.
BRASIL. Lei Federal nº 5.692, de 11 de agosto de 1971. Fixa Diretrizes e Bases para o ensino de 1º e 2º graus, e dá outras providências. Diário Oficial [da República Federativa do Brasil], Brasília, DF, 12 ago. 1971. In: BRASIL. Habilitações profissionais no ensino do 2º grau.Brasília: Expressão e Cultura, 1972. p. 13-30.
BRASIL. Lei Federal nº 7.044, de 18 de outubro de 1982. Altera dispositivos da Lei 5.692/71, referentes à profissionalização do ensino de 2º grau. Diário Oficial [da República Federativa do Brasil], Brasília, DF, 19 out. 1982. In: BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Coletânea da legislação da educação e cultura:1981-1982. Brasília: MEC, 1982. p. 261-264.
BRASIL. Lei nº 8.948, de 08 de dezembro de 1994. Dispões sobre a instituição do Sistema Nacional de Educação Tecnológica, e dá outras providências. In: BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Educação profissional:legislação básica. Brasília, DF, 1998. p. 75-77.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CEB nº 16, aprovado em 05 de outubro de 1999a. Assunto: Diretrizes curriculares nacionais para a Educação Profissional de Nível Técnico. Disponível em: <http://www.mec.gov.br/semtec/educprof/Legislatecnico.shtm>. Acesso em: 21 jun. 2010.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP nº 29, de 3 de dezembro de 2002, homologado em 12/12/2002. Assunto: Diretrizes curriculares nacionais para a Educação Profissional de Nível Técnico. Diário Oficial [da República Federativa do Brasil], Brasília, DF, 13 dez. 2002. Disponível em: <http://www.mec.gov.br/semtec/educprof/Legislatecnico.shtm>. Acesso em: 22 maio 2011.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CEB nº 01, 03 de fevereiro de 2005. Atualiza as diretrizes curriculares nacionais para o ensino médio e educação profissional técnica de nível médio às disposições do decreto federal 5.154/2004. Diário Oficial [da República Federativa do Brasil], Brasília, DF, 03 fev. 2005. Disponível em: <http://www.mec.gov.br/semtec/educprof/Legislatecnico.shtm>. Acesso em: 17 abr. 2011.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP nº 03, de 18 de dezembro de 2002. Institui as diretrizes curriculares nacionais gerais para a organização e o funcionamento dos cursos superiores de tecnologia. Diário Oficial [da República Federativa do Brasil], Brasília, DF, 23 dez. 2002. Disponível em: <http://www.mec.gov.br/semtec/educprof/Legislatecnico.shtm>. Acesso em: 30 ago. 2011.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CEB nº 04, de 08 de dezembro de 1999b. Institui as diretrizes curriculares nacionais para a educação profissional de nível técnico. Diário Oficial [da República Federativa do Brasil], Brasília, DF, 22 dez. 1999. Disponível em: <http://www.mec.gov.br/semtec/educprof/Legislatecnico.shtm>. Acesso em: 05 jun. 2004.
CATANI, A. M; OLIVEIRA, J. O. A educação superior. In: OLIVEIRA, R. P. de; ADRIÃO, T. (Org.). Organização do ensino no Brasil: níveis e modalidades na Constituição Federal e na LDB. São Paulo: Xamã, 2002. (Coleção legislação e política educacional, v. 2).
MELLO, C. B. de. Natureza e Regime Jurídico das Autarquias. São Paulo: Revista dos Tribunais, 1968.
SÃO PAULO (Estado). Decreto nº 17.027, de 19 de maio de 1981. Aprova o Regimento do Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza. Diário Oficial [do] Estado de São Paulo, São Paulo, 20 maio 1981. In: CEETEPS. Grupo de Informações Documentárias. Disponível em: < http://www.centropaulasouza.sp.gov>. Acesso em: 10 jan. 2008.
SÃO PAULO (Estado). Decreto-Lei, de 6 de outubro de 1969. Cria como entidade autárquica, o Centro Estadual de Educação Tecnológica de São Paulo e dá providências correlatas. Diário Oficial [do] Estado de São Paulo, São Paulo, 7 out. de 1969. In: CEETEPS. Grupo de Informações Documentárias. Disponível em: <http://www.centropaulasouza.sp,gov>. Acesso em: 10 jan. 2008
SÃO PAULO (Estado). Deliberação CEETEPS, nº 7/06. Aprova o Regimento Unificado das Faculdades de Tecnologias do Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza. Diário Oficial [do]Estado de São Paulo, São Paulo, 19 dez. 2006. Poder Executivo, Seção I, p. 37-39.
SÃO PAULO (Estado). Lei 4.672, de 4 de setembro de 1985. Altera a redação do artigo 10 do Decreto-Lei de 6 de outubro de 1969 que virou, como entidade autárquica, o Centro Estadual de Educação Tecnológica de São Paulo. Diário Oficial [do] Estado de São Paulo, São Paulo, p. 1, 05 de set. 1985, Seção I.
SÃO PAULO (Estado). Lei 952, de 30 de janeiro de 1976. Cria a Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho e dá providências correlatas. Diário Oficial [do] Estado de São Paulo, São Paulo, 20 abr. de 1976. In: CEETEPS. Grupo de Informações Documentárias. Disponível em: <http://www.centropaulasouza.sp,gov>. Acesso em: 10 jan. 2008.
SÃO PAULO (Estado). Resolução UNESP nº73, de 27 de novembro de 1985. Dispõe sobre o Estatuto dos Servidores Técnicos Administrativos do Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza.Diário Oficial [do] Estado de São Paulo, São Paulo, p. 20, 28 nov. 1985. Poder Executivo, Seção I.
SILVA, M. L. A Reforma da Educação Profissional Técnica de Nível Médio: impactos e impasses sobre o Ensino Técnico Agrícola no Estado de São Paulo. 2002. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2002.
SILVA, M.L.A Política de Avaliação Institucional na Educação Tecnológica: as Faculdades de Tecnologia do Centro Paula Souza. 2008. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Estadual Júlia de Mesquita Filho, Araraquara, 2008.
TRIVINOS, A. N. S. Introdução à Pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1995.