An Agronomy School for the Amazon: elements of implementation of Higher Agricultural Education in the Northern region of Brazil (1945-1972)
Main Article Content
Abstract
This historiographical study is based on the Escola de Agronomia da Amazônia (EAA), created in 1945. The time frame corresponds to the school's existence, from 1945 to 1972. The research falls within the field of History of Education and uses Oral History as its methodology; iconographic documents, newspaper articles, legislation of the time and official documents were added to the empirical evidence of memory narratives. The research objectives are related to the possibility of identifying the conditions that led to the implementation of a higher education school of Agronomy in Belém do Pará and the elements that motivated its establishment, between the 1940s and 1950s. In this way, its establishment process is also examined. As the memories advance, in a process of reminiscences, the narratives indicate that it was a school which provided considerable support for the development of education, as it was an institution that acquired academic fame and prestige.
Article Details
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os trabalhos publicados são de propriedade dos seus autores, que poderão dispor deles para posteriores publicações, sempre fazendo constar a edição original (título original, Cadernos de História da Educação, volume, nº, páginas).
How to Cite
References
AMADO, Janaína; FERREIRA, Marieta de Moraes. Usos & abusos da história oral. 8. ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006.
BACELLAR, Carlos. Uso e mau uso dos arquivos. In: PINSKY, Carla Bassanezi (Org.). Fontes históricas. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2005. p. 23-79.
BRASIL. Decreto-Lei nº 8.290, de 05 de dezembro de 1945. Cria a Escola de Agronomia da Amazônia. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/declei/1940-1949/decreto-lei-8290-5-dezembro-1945-457481-publicacaooriginal-1- pe.html. Acesso em: 15 dez. 2015.
CHARTIER, Roger. A história cultural entre práticas e representações.1 ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1988.
CRIADA a Escola de Agronomia da Amazônia. Folha do Norte, Belém, p. 1, 22 nov. 1945.
ERRANTE, Antoniette. Mas afinal, a memória é de quem? Histórias orais e modos de lembrar e contar. História da Educação, Pelotas, v. 4, n. 8, p. 141- 174, set. 2000.
ESCOLANO BENITO, Agustín. Arquitetura como programa. Espaço-escola e currículo. In: ESCOLANO, Augustín; VINÃO FRAGO, Antonio. Currículo, espaço e subjetividade: a arquitetura como programa. 2. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2001. p. 19-20.
ESCOLANO BENITO, Agustín. A escola como cultura: experiência, memória e arqueologia. Campinas: Alínea, 2017.
FERREIRA, Paulo Roberto. O homem que tentou domar o Amazonas: biografia do cientista Felisberto Camargo, ousado e futurista. Belém: Embrapa; Amazônia Oriental, 2011.
INSTALADA a Escola de Agronomia da Amazônia. Folha do Norte, Belém, p. 1, 18 abr. 1951.
INSTALAR-SE-Á amanhã a Escola de Agronomia da Amazônia. O Liberal, Belém, p.2, 16 abr. 1951.
MAGALHÃES, Justino Pereira de. Tecendo nexos: história das instituições educativas. 2 ed. Bragança Paulista: Editora Universitária São Francisco, 2004.
MOREIRA, Eidorfe. Para a história da Universidade Federal do Pará. Belém: Grafisa, 1977.
PESAVENTO, Sandra Jatahy. História & História Cultural. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.
PESAVENTO, Sandra Jatahy. Cultura e Representações: uma trajetória. Revista Anos 90, Porto Alegre, v. 13, n. 23/24, p. 45-58, jan./dez. 2006. DOI: https://doi.org/10.22456/1983-201X.6395
RICOUER, Paul. A memória, a história, o esquecimento. Tradução de Alain François. 3 ed. Campinas: Editora da UNICAMP, 2007.
SOLENEMENTE instalada a Escola de Agronomia da Amazônia. O Liberal, Belém, p. 1, 18 abr. 1951.
VIÑAO FRAGO, Antonio.Do espaço escolar e da escola como lugar: propostas e questões. In: ESCOLANO, Augustín; VINÃO FRAGO, Antonio. Currículo, espaço e subjetividade: a arquitetura como programa. Rio de Janeiro: DP&A, 2001. p. 58- 139.