Petrona Rosende: A transnational feminist intellectual and the defense of women’s education in the Argentine periodical La Aljaba (1830-1831)

Main Article Content

Ana Cristina Pereira Lage
Carolina Giovannetti

Abstract

We intend to analyze the trajectory of the Uruguayan journalist and teacher Petrona Rosende who, in the years 1830 and 1831, founded, wrote and directed the Argentine newspaper La Aljaba. Drawing on gender and feminist studies, transnational history, history of education and intellectual history, we argue that Petrona Rosende advocated women's education as a form of social emancipation. The analysis of the source points to education as a first demand, which later enabled the fight for civil and political rights by nineteenth-century women. The periodical also dialogues with the project of affirming the independent and civilized nation.

Article Details

Section

Articles

Author Biographies

Ana Cristina Pereira Lage, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (Brasil)

https://orcid.org/0000-0003-2716-6847

http://lattes.cnpq.br/8720539429917901

anacristinapereiralage@gmail.com

Carolina Giovannetti, Universidade Federal de Minas Gerais (Brasil)

https://orcid.org/0000-0003-1640-4803

http://lattes.cnpq.br/1119138640496687

carolinagiovannetti@hotmail.com

How to Cite

Lage, A. C. P., & Giovannetti, C. (2025). Petrona Rosende: A transnational feminist intellectual and the defense of women’s education in the Argentine periodical La Aljaba (1830-1831). Cadernos De História Da Educação, 24(Contínua), e2025-06. https://doi.org/10.14393/che-v24-e2025-06

References

ANJOS, Sara Camila Barbosa dos; SILVA, Rafael Guimarães Tavares da. Violência, silêncio e revolta velada nas leituras de Safo (fr. 31 Voigt). Estudos Feministas, Florianópolis, v.29, n.3, p.1-11, set./dez. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1806-9584-2021v29n371408.

AUZA, Néstor Tomás. Estudio Preliminar. La Aljaba. Dedicada al bello sexo argentino. 1830-1831. La Plata: el Arhivo, 2004. (fac-símile)

BARCIA, Pedro Luis. La obra de Petrona Rosende de la Sierra. Revista de la Academia Nacional de Letras, Montevidéu, ano 3, n. 5, p. 133-154, 2008.

BARRANCOS, Dora. História dos feminismos na América Latina. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2022.

BOHDZIEWICZ, Jorge C. Introdução. La Aljaba. Dedicada al bello sexo argentino. 1830-1831. La Plata: el Arhivo, 2004. (fac-símile)

BUITONI, Dulcília Schroeder. A mulher de papel: a representação da mulher pela imprensa feminina brasileira. São Paulo: Summus, 2009.

CAPELATO, Maria Helena Rolim. Imprensa e História do Brasil. São Paulo: Contexto, Edusp, 1994.

CRUZ, Heloisa de Faria; PEIXOTO, Maria do Rosário da Cunha. Na oficina do historiador: conversas sobre história e imprensa. Projeto História, São Paulo, v.35, p.253-270, ago./dez. 2007.

DUARTE, Constância Lima (org.). Memorial do memoricídio: escritoras brasileiras esquecidas pela história. Belo Horizonte: Editora Luas, 2022.

DUARTE, Constância Lima. Feminismo e literatura no Brasil. Estudos Avançados, São Paulo, v.17, n.49, p.151-172, 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-40142003000300010.

DUARTE, Constância Lima. Imprensa feminina e feminista no Brasil: século XIX. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

FALCONE, Rosa. Los primeros movimientos feministas en Argentina (1831-1896). Algunas reflexiones. In: CONGRESO INTERNACIONAL DE INVESTIGACIÓN Y PRÁCTICA PROFESIONAL EN PSICOLOGÍA, 11., Buenos Aires, 2019. Anais […]. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires, 2019.

FREITAS NETO, José Alves de. Percorrendo o vazio: intelectuais e a construção da Argentina no século XIX. São Paulo: Intermeios, 2021.

GALVÃO, Ana Maria de Oliveira; MELO, Juliana Ferreira. Análise de impressos e seus leitores: uma proposta teórica e metodológica para pesquisas em história da educação. In: VEIGA, Cynthia Greive; OLIVEIRA, Marcus Aurélio Taborda de (org.). Historiografia da Educação: abordagens teóricas e metodológicas. Belo Horizonte: Fino Traço, 2019.

GLUZMAN, Georgina. Mujeres y arte en la Buenos Aires del siglo XIX: prácticas y discursos. Tese (Doutorado em Historia y Teoría de las Artes) – Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires en Artes, Buenos Aires, 2015.

JINZENJI, Mônica Yumi. Cultura impressa e a educação da mulher no século XIX. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.

KIELING, Camila Garcia. A noção de dispositivo e o enquadramento da imprensa oitocentista. Intercom – RBCC, São Paulo, v.37, n.1, p.91-109, jan./jun. 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/S1809-58442014000100005.

LA ALJABA. Buenos Aires: Imprenta del Estado, 1830-1831.

LERNER, Gerda. A criação do patriarcado: história da opressão das mulheres pelos homens. São Paulo: Editora Cultrix, 2019.

LIMA, Adriane Raquel Santana de. Educação para mulheres na América Latina: um olhar decolonial sobre o pensamento de Nísia Floresta e Soledad Acosta de Samper. Curitiba: Appris, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623683134.

LUGONES, Maria. Colonialidade e gênero. Tabula Rasa, Bogotá, n. 9, p. 73-102, dez. 2008. DOI: https://doi.org/10.25058/20112742.340.

MARTINS, Ana Luiza. Imprensa em tempos de império. In: MARTINS, Ana Luiza; LUCA, Tânia Regina de (org.). História da imprensa no Brasil. 10. ed. São Paulo: Contexto, 2008.

MUZART, Zahidé Lupinacci (org.). Escritoras brasileiras do século XIX. Florianópolis: Editora Mulheres; Santa Cruz do Sul: Edunisc, 2000.

MUZART, Zahidé Lupinacci. Uma espiada na imprensa das mulheres no século XIX. Estudos Feministas, Florianópolis, v.11, n.1, p.225-233, 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-026X2003000100013.

PERROT, Michele. Minha história das mulheres. São Paulo: Contexto, 2017.

PERUCHENA, Lourdes. Petrona Rosende y Juana Paula Manso: combatientes por la palabra en la conformación de las repúblicas del Plata. In: SEMINARIO ENFOQUES SOBRE LITERATURA Y CULTURA EN AMÉRICA LATINA EL SIGLO XIX, 4., Montevideo, 2012. Anais […]. Montevideo: Archivo y Documentación del Instituto de Letras, 2012.

PINSKY, Carla Bassanezi; PEDRO, Joana Maria. Igualdade e especificidade. In: PINSKY, Jaime; PINKSY, Carla Bassanezi (org.). História da cidadania. São Paulo: Contexto, 2003.

PRADO, Maria Ligia Coelho. América Latina no século XIX: tramas, telas e textos. 2. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2004.

RIBEIRO, Cristiane; GONTIJO, Stella Ferreira. Mulheres intelectuais em trânsito na América Latina nos séculos XIX e XX: Maria Concepción Gimeno Flaquer e Margaret Randall. Revista Eletrônica da ANPHLAC, [S. l.], v.21, n.31, p.223-256, 2021. DOI: https://doi.org/10.46752/anphlac.31.2021.4018.

SÁ, Maria Elisa Noronha de. Visões sobre o Império do Brasil. In: COSTA, Adriane Vidal; PALTI, Elias (org.). História intelectual e circulação de ideias na América Latina nos séculos XIX e XX. Belo Horizonte: Fino Traço, 2021.

SCOTT, Joan. Gênero, uma categoria útil de análise histórica. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 20, p. 71-99, 1995.

SOSA DE NEWTON, Lily. Diccionario biográfico de mujeres argentinas. 3. ed. Buenos Aires: Editorial Plus Ultra, 1986.

SOSA DE NEWTON, Lily. Por que “La Aljaba”. La Aljaba, segunda época, año/v. I, n. 1, p. 11-12. 1996.

SOUTO, Bárbara Figueiredo. Imprensa feminista no Brasil: mulheres oitocentistas em luta por direitos. Curitiba: Appris, 2019.

SOUTO, Bárbara Figueiredo. Mulheres e imprensa no século XIX: projetos feministas no Rio de Janeiro e em Buenos Aires. Belo Horizonte: Editora Luas, 2022.

SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Pode o subalterno falar? Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.

VICENS, María. La Aljaba o el ADN de la prensa de mujeres. Ahira – Archivo Histórico de Revistas Argentinas, Buenos Aires, p. 1-14, 2022.

WOLFF, Cristina Scheibe; POSSAS, Lidia M. Vianna. Escrevendo a história no feminino. Estudos Feministas, Florianópolis, v.13, n.3, p.585-589, 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-026X2005000300007.