The religious argument in homeschooling. An analysis of the decision of Extraordinary Appeal 888.815/RS of the Federal Supreme Court

Main Article Content

Felipe Eduardo Ramos de Oliveira Ferri
Adrian Alvarez Estrada

Abstract

This research proposes to consider the families' agenda in order to legalize in Brazil, the practice of homeschooling. Among the arguments used to justify the option for homeschooling is religious freedom. What is the relevance of this argument? Through case law analysis, specifically Extraordinary Appeal 888.815/RS, general repercussion theme 822, considered by the Supreme Federal Court, this argument appeared frequently in the votes and statements of the parties and specifically in the votes of ministers Luis Roberto Barroso, Alexandre de Moraes and Luiz Fux. In order to understand the bases of arguments and what developments arise from them, whether in favor or against the practice of homeschooling. The results raised here serve as a subsidy for research about the topic with a legal or educational bias.

Article Details

Section

Articles

Author Biographies

Felipe Eduardo Ramos de Oliveira Ferri, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Brasil)

https://orcid.org/0000-0002-2198-055X
http://lattes.cnpq.br/4460581948608283
felipe.eduardo.ferri@gmail.com

Adrian Alvarez Estrada, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Brasil)

https://orcid.org/0000-0002-0980-8925
http://lattes.cnpq.br/3923063914496775
adrianalvarez.estrada@gmail.com

How to Cite

Ferri, F. E. R. de O., & Estrada, A. A. (2024). The religious argument in homeschooling. An analysis of the decision of Extraordinary Appeal 888.815/RS of the Federal Supreme Court. Cadernos De História Da Educação, 23(Contínua), e2024-55. https://doi.org/10.14393/che-v23-e2024-55

References

ANDRADE, Édison Prado de. A Educação Domiciliar e a Religião. Educação domiciliar no Brasil: mo(vi)mento em debate. Maria Celi Chaves Vasconcelos (organizadora) Curitiba: CRV, 2021.

ANDRADE, Marcelo. É a educação um direito humano? Em busca de razões suficientes para se justificar o direito de formar-se como humano. Educação. Porto Alegre, v.36, n1, p.21-27, jan-abr. 2013.

ANED. Associação Nacional de Ensino Domiciliar. Quem, somos nós. Disponível em: https://www.aned.org.br/index.php/sobre-nos/quem-somos-aned. Acesso em 29 ago 2021.

ARMSTRONG, Karen. Em nome de Deus: o fundamentalismo no judaísmo, no cristianismo e no islamismo. Tradução de Hildegard Feist. São Paulo: Companhia das Letras. 2001 p. 10-11.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Senado Federal, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm Acesso em: 22 abr 2023.

BASTOS, Renato Gomes. Homeschooling: uma proposta de escolarização intrafamiliar. Dissertação - PUC Minas Gerais. Belo Horizonte, 2013.

COSTA, Fabricio Veiga. Homeschooling no Brasil: Uma analise da constitucionalidade e da legalidade do projeto de lei 3.179/2012. Belo Horizonte: Editora D’Plácido, 2016.

CURY, Carlos Roberto Jamil. Estado, Igreja e Educação no Brasil: histórico e ponto da situação do ensino religioso na Concordata Brasil-Vaticano de 2008. Cadernos de História da Educação, v.22, p.1-32, e188, 2023. DOI: https://doi.org/10.14393/che-v22-2023-188.

CURY, Carlos Roberto Jamil. Ensino religioso na escola pública: o retorno de uma polêmica recorrente. Revista Brasileira de Educação. 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/ch8ZMxtpx7ZshtgZW355HtP/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 jul 2024.

DOURADO, Loriene. Ensino Domiciliar no Brasil: aspectos jurídicos e educacionais. Rio de Janeiro. Lumen Juris. 2020.

ESTADO DE MINAS. Grupos religiosos estimulam defesa do ensino domiciliar no governo Bolsonaro. 10 mar 2019. Disponível em: https://www.em.com.br/app/noticia/ nacional/2019/03/10/interna_nacional,1036722/grupos-religiosos-estimulam-defesa-do-ensino-domiciliar-no-governo-bol.shtml. Acesso em: 23 abr 2023.

FERREIRA, Vanessa Scherer. Negação da laicidade, conservadorismo e Pedagogia Histórico-Crítica na escola pública brasileira. 2021. 95 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel - PR. Disponível em: https://tede.unioeste.br/handle/tede/5939. Acesso em 10 jul 2024.

FERRI, Felipe Eduardo Ramos de Oliveira. Da casa para a escola, da escola para casa: uma análise jurídica da proposta do homeschooling à luz do princípio da solidariedade. 2023. 181 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel. Disponível em: https://tede.unioeste.br/handle/tede/6789. Acesso em: 17 jul 2024.

LIMA, Jônatas Dias. Homeschooling no Brasil: Fatos, dados e mitos. Florianópolis, SC. ID Editora, 2021

KLOH, Fabiana Ferreira Pimentel. De canela a Brasília: nas vozes de um processo, a Educação Domiciliar chegou à Suprema Corte Brasileira. Tese de doutorado. UERJ, 2020. 269f.

MENDES. Gilmar Ferreira; COELHO. Inocêncio Mártires; BRANCO. Paulo Gustavo Gonet;

Curso de Direito Constitucional. 4ª ed. São Paulo: Saraiva. 2009. p. 313-314.

OLIVEIRA, Wharton Hertz de. Liberdade religiosa no Estado laico: abordagem jurídica e teológica. Mestrado. Escola Superior de Teologia. São Leopoldo - RS, 2015.

RIBEIRO, Adalberto Carvalho. Moderna defesa do passado, criativa defesa da tradição. Educação domiciliar no Brasil: mo(vi)mento em debate. Maria Celi Chaves Vasconcelos (organizadora) Curitiba: CRV, 2021.

SEDUFSM. Ensino domiciliar é benesse dada ao fundamentalismo religioso, avaliam docentes. 25 mai 2022. Disponível em: https://sedufsm.org.br/noticia/7231-ensino- domiciliar-e-benesse-dada-ao-fundamentalismo-religioso-avaliam-docentes. Acesso em: 23 abr 2023

STF. SUPREMO TRIBUNAL FEDERAL. Acórdão Ação Direta de Inconstitucionalidade

439 DF. 27 set 2017. Relator Minsitro Luis Roberto Barroso. Disponível em:

https://redir.stf.jus.br/paginadorpub/paginador.jsp?docTP=TP&docID=15085915. Acesso em 29 ago 2021

STF. SUPREMO TRIBUNAL FEDERAL. Acórdão do Recurso Extraordinário 888.815/RS, Relator Ministro Luís Roberto Barroso. 2018 Disponível em: http://redir.stf.jus.br/estfvisualizadorpub/jsp/consultarprocessoeletronico/ConsultarProce ssoEletronico.jsf?seqobjetoincidente=4774632. Acesso em 29 Abr. 2021.

STF. SUPREMO TRIBUNAL FEDERAL. Acórdão das Ações diretas de inconstitucionalidade 5.537/AL e 5.580/AL. 24 ago 2020. Relator Ministro Luís Roberto Barroso. Disponível em:

http://portal.stf.jus.br/processos/downloadPeca.asp?id=310588309&ext=.pdf. Acesso em 28 ago 2021

UNICEF. DECLARAÇÃO UNIVERSAL DOS DIREITOS HUMANOS. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/declaracao-universal-dos-direitos-humanos. Acesso em: 16 abr. 2021.

VIEIRA, Glaucia Maria Pinto. Limitação à autonomia privada parental na educação dos filhos. Dissertação de Mestrado. PUC-MG. Belo Horizonte MG, 2011, 176f.

VIEIRA, André Holanda Padilha. “ESCOLA? NÃO, OBRIGADO”: Um retrato da homeschooling no Brasil. Monografia. Brasília, Unb. 2012. 77f.

VASCONCELOS, Maria Celi Chaves. A EDUCAÇÃO DOMICILIAR E SUAS MOTIVAÇÕES: elos que se desfazem e refazem. Educação domiciliar no Brasil: mo(vi)mento em debate. Maria Celi Chaves Vasconcelos (organizadora) Curitiba: CRV, 2021.