The practice of teaching/learning writing techniques for linear and non-linear scripts
discursive and applied considerations
DOI:
https://doi.org/10.14393/HTP-v6n1-2024-73050Keywords:
Digital Narratives Script, Television and Cinema, Language and Subject, History and historyAbstract
This article proposes a reflection on the interplay between language, subjectivity, and historical context within the realm of teaching and learning digital audiovisual scriptwriting. Stemming from a call to explore discursive practices in both formal and informal education settings, we delve into how the processes of subject formation engendered by these practices manifest within this particular domain. We underscore the significance of Brazilian Discourse Analysis as a theoretical framework, particularly in challenging the presumed transparency between discourse and pedagogy. Through rigorous critical analysis, we investigate how formal and informal discursive practices embedded in the pedagogical process of scriptwriting contribute to the construction of identities, shedding light on the contradictory and unequal power dynamics between institutional and non-institutional actors. By scrutinizing the nexus between the political and the symbolic in the teaching-learning continuum, we examine the processes of meaning-making, identification, and historical affiliation, thus accentuating the intricate interplay between language, subjectivity, and historical context in this specific domain. This exploration sets the stage for the presentation of a novel non-formal methodology for teaching and learning the craft of digital audiovisual narrative writing.
References
ARISTÓTELES. Poética. Tradução Eudoro de Souza. São Paulo: Ars Poética, 1993.
ARISTÓTELES. Poética. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2018.
BAKHTIN, M. M. Gêneros discursivos. In: Estética da criação verbal. Tradução Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2003, p. 261-306.
BARTHES, R. A aventura semiológica. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
CAMPBELL, J. The hero with a thousand faces. Sem local: New World Library, 2008.
COLERIDGE, T. Biographia Literária - Or Bio graphical Sketches of My Litterary Life and Opinions. In: WATSON, G. (ed.). London: J. M. Dent & Sons Ltd., 1982.
COMPARATO, D. Da criação ao roteiro. Rio de Janeiro: Rocco, 2000.
FIELD, S. Screenplay – the foundations of screenwriting. New York: Random House, 1984.
FOUCAULT, M. As palavras e as coisas. Uma arqueologia das ciências humanas. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
GOFFMAN. E. A representação do eu na vida quotidiana. Petrópolis: Vozes, 2002.
GRICE H. P. Logic and conversation. Parte das William James Lectures de H.P. Grice. In: DASCAL, M. (org). Pragmática [v. IV] – Problemas, Críticas, Perspectivas da Linguística. Trad. Marcelo Dascal. Campinas: Editora da Unicamp, 1982.
MCKEE, R. Story – Substance, structure, style and the principles of screenwriting. New York: Harper-Collins Publishers, 1997.
ORLANDI, E. Análise de Discurso – princípios e procedimentos. Campinas: Pontes, 2009.
PÊCHEUX, M. Discurso - estrutura ou acontecimento. Tradução Eni Puccilleni Orlandi. Campinas: Pontes, 2006.
PÊCHEUX, M.; FUCHS, C. Mises au point et perspectives à propos del’analyse automatique du discours. In: GADET, F.; HAK, T. (org.). Por uma análise automática do discurso. Tradução Péricles Cunha. Campinas: Editora da Unicamp, 1990, p. 163-252.
PEIRCE, C. Semiótica. São Paulo: Editora Perspectiva SA, 2005.
POE, E. A. O corvo. Manaus: Editora Valer, 2016.
PORTUGAL. Decreto-lei n. 107/2008, de 25 de junho de 2008. 2008. Disponível em: https://diariodarepublica.pt/dr/detalhe/decreto-lei/107-2008-456200. Acesso em: 2 abr. 2024.
SAUSSURE, F. Curso de Linguística Geral. São Paulo: Editora Cultrix, 2013.
TOLKIEN, J.J. A árvore e a folha. São Paulo: Martim Fontes, 2013.
TRUBY, J. The anatomy of a story. London: Faber & Faber, 2008.
VOGLER, C. A jornada do escritor – estrutura mítica para escritores. São Paulo: Editora Aleph, 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Vanda Maria de Sousa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.


