Discursive and decolonial Literature teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/HTP-v4n1-2022-64494

Keywords:

Literature Teaching, Literary Discourse, Applied Linguistics, Bakhtin Circle

Abstract

When thinking about new ways of politicizing the literary discourse under a critical and social education of Literature, we approach the dialogic studies of the Bakhtin Circle and the critical Applied Linguistics agenda, which enable us to act and intervene in ways to decolonize the hegemonic structures of produce knowledge that equip the schooled canon and the ways of producing senses and subjectives over the literary text in school. Based on these theoretical assumptions and considering the humanizing power of Literature, we aim at discussing the potentiality of a discursive literature teaching that is viable to the public school context. To do so, we propose that teaching-learning has to be done through literary practices which defend the effective education of the reader in school and that are presented as productive tools. Not only it reveals a method for the education of Literature, but also provoking reflections upon the school contexts in which Literature teachers who are literacy agents can transform the colonial power frames and therefore creating a more democratic and transformational production of knowledge on the literary discourse.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Thyago Madeira França, Universidade Estadual de Goiás - UEG

Doutor em Estudos Linguísticos, docente da Universidade Estadual de Goiás (UEG) - Câmpus Sul, colíder do grupo de pesquisa “Laboratório de Estudos Polifônicos” (UFU) e pesquisador em Análise do Discurso e Linguística Aplicada.

References

ALMEIDA, Leonardo Pinto de. O conceito foucaultiano de literatura. Filosofia Unisinos, v. 9, n. 3, p. 269-280, set./dez. 2008. Disponível em: <http://revistas.unisinos.br/index.php/filosofia/article/view/5364>. Acesso em: 7 nov. 2021. DOI: https://doi.org/10.4013/fsu.20083.07

BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. Tradução Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. São Paulo: Hucitec, 2006.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da Criação Verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

BAKHTIN, Mikhail. Para uma filosofia do ato responsável. Tradução Valdemir Miotello e Carlos Alberto Faraco. São Carlos: Pedro & João Editores, 2012.

BAKHTIN, Mikhail. Questões de estilística no ensino da língua. Tradução, posfácio e notas de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo; apresentação de Beth Brait; organização e notas da edição russa de Serguei Botcharov e Liudmila Gogotichvíli. São Paulo: Editora 34, 2013.

BARTHES, Roland. Aula. Tradução Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Cultrix, 1989.

BRAIT, Beth. Lições de gramática do professor Mikhail M. Bakhtin. In: BAKHTIN, M. Questões de estilística no ensino da língua. Tradução, posfácio e notas de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo; apresentação de Beth Brait; organização e notas da edição russa de Serguei Botcharov e Liudmila Gogotichvíli. São Paulo: Editora 34, 2013.

CANAGARAJAH, Suresh. Reconstructing Local Knowledge, Reconfiguring Language Studies. In: CANAGARAJAH, S. (Org.). Reclaiming the Local in Language Policy and Practice. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, 2005, p. 3-24. DOI: https://doi.org/10.4324/9781410611840

CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: Vários escritos. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2011, p. 195-216.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2006.

COSSON, Rildo; JUNQUEIRA, Renata. Letramento literário: uma proposta para a sala de aula. In: Caderno de Formação: formação de professores, didática de conteúdos. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011, v. 2, p. 101-108.

FARACO, Carlos Alberto. Linguagem & Diálogo: as ideias linguísticas do círculo de Bakhtin. São Paulo: Parábola, 2009.

FIGUEIRA, Luís Fernando Bulhões. Literatura em discursividade: implicações, para o ensino de literatura, de posições epistemológicas da Teoria do Discurso. In: GUILHERME, M. F. F.; SANTOS, J. B. C. (Orgs.). Estudos Polifônicos em língua, literatura e ensino. Uberlândia: EDUFU, p. 229-252.

FOUCAULT, Michel. A Loucura, a Ausência da Obra. In: Ditos e Escritos I. Problematização do Sujeito: Psicologia, Psiquiatria e Psicanálise. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1999, p. 190-198.

FOUCAULT, Michel. Linguagem e literatura. In: MACHADO, R. Foucault, a filosofia e a literatura. Rio de Janeiro: JZE, 2000, p. 137-174.

FRANÇA, Thyago Madeira. A discursividade literária em João Anzanello Carrascoza - por uma episteme do ensino de literatura. 2017. 228f. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos), Instituto de Letras e Linguística, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017.

FRANÇA, Thyago Madeira. Reflexões sobre uma escolarização responsiva e responsável da literatura: práticas de letramento literário. In: MICHELLI, R.; GARCÍA, F.; GREGORIN FILHO, J. N. (Orgs.). A literatura infantil/juvenil entre textos e leitores: reflexões críticas e práticas leitoras. Rio de Janeiro: Dialogarts, 2020, p. 57-92.

FRANÇA, Thyago Madeira. Livro didático de língua portuguesa e o ensino de literatura na escola pública: caminhos possíveis. Cadernos Discursivos, [Dossiê Funcionamentos discursivos de livros didáticos e de materiais didáticos: possibilidades de análise e de trabalho], Catalão-GO, v. 1, n. 1, p. 85-104, 2021. Disponível em: <https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/595/o/Artigo_05.pdf>. Acesso em: 7 nov. 2021.

GUILHERME. Maria de Fátima Fonseca. Bakhtin e Pêcheux: atravessamentos teóricos. In: STAFUZZA, G.; PAULA, L. (Orgs.). Círculo de Bakhtin. Campinas: Mercado das Letras, 2013.

KLEIMAN, Ângela Bezerra. Agenda de pesquisa e ação em Linguística Aplicada: problematizações. In: MOITA LOPES, L. P. (Org.). Linguística Aplicada na Modernidade Recente. São Paulo: Parábola Editorial, 2013. p. 39-58.

MOITA LOPES, Luiz Paulo da. (Org.). Por uma Lingüística Aplicada Indisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2006.

MOITA LOPES, Luiz Paulo da. (Org.). Linguística Aplicada na Modernidade Recente. São Paulo: Parábola Editorial, 2013.

PÊCHEUX, Michel. O papel da memória. In: ACHARD, P. et al. O papel da memória. Campinas: Pontes, 2010, p.49-57.

PENNYCOOK, Alastair. Uma linguística aplicada transgressiva. In: MOITA LOPES, L. P. (Org.). Por uma Lingüística Aplicada Indisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2006, p. 67-84.

QUIJANO, Anibal. Colonialidade do poder e classificação social. In: SANTOS, B. S.; MENESES, M. P. (Orgs.). Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010, p. 84-130.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Na oficina do sociólogo artesão: aulas 2011-2016. São Paulo: Cortez, 2018.

SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula (Orgs.). Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010.

SANTOS, João Bôsco Cabral dos. Por uma teoria do discurso universitário institucional. 2000. 236f. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos), Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2000.

SANTOS, João Bôsco Cabral dos. A polifonia no discurso literário. In: SANTOS, J. B. C. (Org.). Teorias Linguísticas – Problemáticas Contemporâneas. Uberlândia: EDUFU, 2003, p. 45-50.

SANTOS, João Bôsco Cabral dos. Panóptico da Discursividade Literária. In: FERNANDES, C. A.; GAMA-KHALIL, M. M.; ALVES JÚNIOR, J. A. (Orgs). Análise do Discurso na Literatura: rios turvos de margens indefinidas. São Carlos: Editora Claraluz, 2009, p. 160-175.

Published

2022-06-30

How to Cite

MADEIRA FRANÇA, T. Discursive and decolonial Literature teaching. Revista Heterotópica, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 85–102, 2022. DOI: 10.14393/HTP-v4n1-2022-64494. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/RevistaHeterotopica/article/view/64494. Acesso em: 23 jul. 2024.