Teaching in a discursive perspective

the podcast and its effects of meaning

Authors

  • Edjane Gomes de Assis Universidade Federal da Paraíba - UFPB https://orcid.org/0000-0003-1656-1112
  • Ana Maria Nunes dos Santos Clemente Universidade Federal da Paraíba - UFPB

DOI:

https://doi.org/10.14393/HTP-v6n1-2024-72590

Keywords:

Discourse, Teaching, Dialogues, Discipline

Abstract

Educational policies have undergone significant transformations according to government models in dialogue with social demands. In the field of discourse studies, the contributions of theorists who invite us to rethink our practice as formative subjects are emblematic, because "what is a teaching system if not a ritualization of the word [...] if not the constitution of a doctrinal group at least diffuse?" (Foucault, 2000. p. 44). In the light of Discourse Analysis, in the wake of theorists such as Pêcheux, Foucault, Courtine, among other articulators of discourse in contemporary social practices, our article comprises a report of an experience lived in a public school in Fortaleza/CE in an 8th grade class of elementary school. Following the guidelines of the BNCC and other guiding documents, we used the podcast genre in which we provoke a reflection on a complex theme present in the daily practice of students – the issue of bullying. Therefore, we seek an alignment of essential concepts such as: subject, power, discipline and their applications in teaching. We consider, therefore, that the teaching processes function as disciplinary devices, but that they should have as their main objective the continuous exercise of citizenship formation of the subject in the full process of development.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edjane Gomes de Assis, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

Professora da Educação Básica da rede pública de Fortaleza/CE. Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística e Ensino da Universidade Federal da Paraíba. Atua na linha de pesquisa: Teoria Linguística e Métodos.

Ana Maria Nunes dos Santos Clemente, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

Possui Mestrado e Doutorado pelo Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGL - UFPB). É professora Adjunta do Departamento de Língua Portuguesa e Linguística (DLPL) da Universidade Federal da Paraíba, Campus I - João Pessoa. Professora do Programa de Pós-Graduação em Linguística e Ensino da UFPB, atuando na língua de pesquisa Teoria Linguística e Métodos. Pós-Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística pela Universidade Federal de São Carlos (UFScar). Líder do grupo de pesquisa: Discurso, Ensino e suas Interfaces.

References

ALUNO morto após agressão em escola paulista queria defender amigos de bullying, diz mãe. UOL. 2024. Disponível em: https://noticias.uol.com.br/ultimas-noticias/agencia-estado/2024/04/29/aluno-morto-apos-agressao-em-escola-paulista-queria-defender-amigos-de-bullying-diz-mae.htm. Acesso em 11 jun. 2024.

BRASIL. Governo Federal do Brasil. Constituição Federal de 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 1 mar. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei das Diretrizes e Bases da Educação (LDB). Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 1 mar. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum curricular. Brasília, 2018.

CLEMENTE, Ana Maria Nunes dos Santos (org.). Projeto Podcast: Papo de escola. Prefeitura Municipal de Fortaleza, 2024 (Circulação interna. Não disponível).

COURTINE, Jean-Jacques. O medo na era da ansiedade. In: CORBIN, A., COURTINE, J.-J., VIGARELLO, G. (org.). História das emoções: 3. Do final do século XIX até hoje. Tradução Maria Ferreira. Petrópolis, RJ: Vozes, 2020.

COURTINE, Jean-Jacques. Decifrar o corpo. Pensar com Foucault. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso: Aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. 6. ed. Edições Loyola, São Paulo, 2000.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Organização, Introdução e Revisão Técnica de Roberto Machado. 21. ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 2005.

LUIZ, Lúcio; ASSIS, Pablo. O Podcast no Brasil e no Mundo: um caminho para a distribuição de mídias digitais. Anais do XXXIII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação – Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação. Caxias do Sul, RS – 2 a 6 de setembro de 2010.

MALTA, Deborah Carvalho et al. Bullying nas escolas brasileiras: resultados da Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar (PeNSE), 2009. Revista Ciência & Saúde Coletiva, v. 15, p. 3065-3076, 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232010000800011

VILLARTA-NEDER, Marco Antonio; FERREIRA, Helena Maria. O podcast como gênero discursivo: oralidade e multissemiose aquém e além da sala de aula. Letras, n. 1, p. 35-55, 2020. DOI: https://doi.org/10.5902/2176148539579

Published

2024-07-29

How to Cite

GOMES DE ASSIS, E.; NUNES DOS SANTOS CLEMENTE, A. M. Teaching in a discursive perspective: the podcast and its effects of meaning. Revista Heterotópica, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 33–54, 2024. DOI: 10.14393/HTP-v6n1-2024-72590. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/RevistaHeterotopica/article/view/72590. Acesso em: 1 sep. 2024.