Verbal interaction, literary literacy and textbook

discursive analysis of the reading of poems in the classroom

Authors

  • Djelaine Cruz de Castro Universidade Estadual de Goiás - UEG
  • Wesley Luis Carvalhaes Universidade Estadual de Goiás - UEG https://orcid.org/0000-0003-4669-5533

DOI:

https://doi.org/10.14393/HTP-v4n1-2022-64450

Keywords:

Verbal interaction, Literary literacy, Portuguese textbook, Reading of poems

Abstract

Several circumstances of fostering readers in Brazil hinder the closeness between readers and literary works, reducing the development of literary literacy in the wake of Cosson's proposals (2019). Academic researches point out that the practice of school reading relies on the proposal presented by the didactic material and highlight that the poetic text disperses in the school mainly in the Portuguese textbook, which crystallizes a model of approaching the poem. The present article analyzes how the genre poem is dealt with in a specific Portuguese textbook, namely, the elementary education 6th year's issue of the Geração Alpha Português collection (COSTA; MARCHETTI, 2017a). This research is of documental character with a qualitative focus, based on theoretical contributions of text and discourse studies, literacy and literary literacy, to explore how the quizzes of the selected textbook address the reading and understanding of the poem text gender. Among the main conclusions about the analyzed textbook, this study demonstrates a lack of interpretative work exploring specific aspects of the poem gender, as evidenced by quizzes focused mainly on superficial reading operations and structural and metalinguistic approaches to the poetic text.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Djelaine Cruz de Castro, Universidade Estadual de Goiás - UEG

Discente do curso de Especialização Lato Sensu em Linguagem, Cultura e Ensino da Universidade Estadual de Goiás, Unidade Universitária de Inhumas. Graduada em Letras Português/Inglês.

Wesley Luis Carvalhaes, Universidade Estadual de Goiás - UEG

Doutor em Letras e Linguística. Docente do curso de Letras e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Goiás, Unidade Universitária de Inhumas.

References

ALVES, José Hélder Pinheiro. Caminhos da abordagem do poema em sala de aula. Graphos, João Pessoa, v. 10, n. 1, p. 19-31, 2008. Disponível em: <https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/graphos/article/view/4299>. Acesso em: 13 set. 2021.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Tradução Paulo Bezerra. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

BAKHTIN, Mikhail; VOLOCHÍNOV, Valentin N. A interação verbal. In: BAKHTIN, M.; VOLOCHÍNOV, V. N. Marxismo e Filosofia da Linguagem. Tradução Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. 12. ed. São Paulo: Hucitec, 2006, p. 112-130.

BATISTA, Antônio Augusto Gomes; ROJO, Roxane; ZÚÑIGA, Nora Cabrera. Produzindo livros didáticos em tempo de mudança (1999-2002). In: VAL, M. G. C.; MARCUSCHI, B. (Orgs.). Livros didáticos de língua portuguesa: letramento e cidadania. Belo Horizonte: CEALE/Autêntica, 2005, p. 47-71.

BELO, Roberto. O poema no livro didático. Littera Online, São Luís-MA, n. 8, p. 1-14, 2014.

BOSI, Alfredo. Céu, inferno. 2. ed. São Paulo: Duas Cidades/Editora 34, 2003.

BRAIT, Beth. Perspectiva dialógica. In: BRAIT, B.; SOUZA-E-SILVA, M. C. (Orgs.). Texto ou discurso? São Paulo: Contexto, 2012, p. 9-29.

BRASIL. Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

CARVALHAES, Wesley Luis. Concepções de língua em livros didáticos de português: uma abordagem historiográfica e discursiva. Revista Eventos Pedagógicos, Sinop-MT, v. 10, p. 910-933, 2019. Disponível em: <http://sinop.unemat.br/projetos/revista/index.php/eventos/article/view/3614>. Acesso em: 6 out. 2021.

CELLARD, André. A análise documental. In: POUPART, Jean. et al. (Orgs.). A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Tradução Ana Cristina Nasser. Petrópolis: Vozes, 2008, p. 295-316.

CEREJA, Willian Roberto; MAGALHÃES, Thereza Cochar. Português: linguagens. 6º ano. 8. ed. São Paulo: Atual, 2014a.

CEREJA, Willian Roberto; MAGALHÃES, Thereza Cochar. Português: linguagens. 7º ano. 8. ed. São Paulo: Atual, 2014b.

CEREJA, Willian Roberto; MAGALHÃES, Thereza Cochar. Português: linguagens. 8º ano. 8. ed. São Paulo: Atual, 2014c.

CEREJA, Willian Roberto; MAGALHÃES, Thereza Cochar. Português: linguagens. 9º ano. 8. ed. São Paulo: Atual, 2014d.

COSSON, Rildo. Letramento Literário: teoria e prática. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2019.

COSTA, Eliezer Raimundo de Souza. O livro didático, um facilitador de informação na escola. Revista Interlocução, Belo Horizonte, v. 4, n. 4, p. 13-27, jun. 2011.

COSTA, Cibele Lopreste; MARCHETTI, Greta. Geração Alpha Português - 6º ano. São Paulo: Editora SM, 2017a.

COSTA, Cibele Lopreste; MARCHETTI, Greta. Manual do professor. In: COSTA, C. L.; MARCHETTI, G. Geração Alpha Português - 6º ano. São Paulo: Editora SM, 2017b, p. 1-112.

GUERRA, Caroline Dambrozio; MARTINI, Marcus de. A leitura de poesia e sua escolarização: os livros didáticos e a formação de leitores. Signo, Santa Cruz do Sul, v. 45, n. 82, p. 76-77, 2020. Disponível em: <https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/14331>. Acesso em: 6 out. 2021. DOI: https://doi.org/10.17058/signo.v45i82.14331

GRANDO, Katlen Böhm. O letramento a partir de uma perspectiva teórica: origem do termo, conceituação e relações com a escolarização. In: ANPED SUL, 9., 2012, Caxias do Sul. Anais do IX Seminário ANPED SUL. Caxias do Sul: UCS, 2012, p. 1-17.

JOUVE, Vincent. Por que estudar literatura? Tradução Marcos Bagno e Marcos Marcionilo. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

KLEIMAN, Angela B. (Org.). Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas: Mercado das Letras, 2008.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONISIO, A. P.; MACHADO, A. R.; BEZERRA, M. A. (Orgs.). Gêneros textuais e ensino. Rio de Janeiro: Lucerna, 2002, p. 19-36.

PERFEITO, Alba Maria; VEDOVATO, Luciana. O gênero poema: um estudo na perspectiva bakhtiniana. Línguas & Letras, Cascavel, v. 12, n. 22, p. 241-264, 2011. Disponível em: <https://e-revista.unioeste.br/index.php/linguaseletras/article/view/6160>. Acesso em: 6 out. 2021. DOI: https://doi.org/10.5935/rl&l.v12i22.6160

RAMALHO, Christina Bielinski. A poesia é o mundo sendo: o poema na sala de aula. Revista da Anpoll, Florianópolis, n. 36, p. 330-370, jan./jun. 2014. Disponível em: <https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/744>. Acesso em: 6 out. 2021. DOI: https://doi.org/10.18309/anp.v1i36.744

RAZZINI, Márcia de Paula Gregório. A Antologia Nacional e a ascensão do Português no currículo da Escola Secundária Brasileira. Educação em Revista – Revista da Faculdade de Educação da UFMG, Belo Horizonte, n. 38, p. 13-45, jul. 2002. Disponível em: <http://educa.fcc.org.br/pdf/edur/n35/n35a05.pdf>. Acesso em: 6 out. 2021.

SOARES, Magda. O livro didático como fonte para a história da leitura e da formação do professor leitor. In: MARINHO, M. (Org.). Ler e navegar: espaços e percursos da leitura. Campinas: Mercado das Letras; Associação de Leitura do Brasil, 2001, p. 31-76.

SOARES, Magda. Letramento e Escolarização. In: RIBEIRO, V. M. M. (Org.). Letramento no Brasil. São Paulo: Global, 2004, p. 17-48.

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. 3 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

SOARES, Magda. Alfabetização e letramento. 6. ed. São Paulo: Contexto, 2011.

TREVISAN, Armindo. Reflexões sobre a poesia. Porto Alegre: InPress, 1993.

VIEIRA, Daniel Oliveira Vieira. A abordagem da poesia nos livros didáticos de português. Revista Diálogos Acadêmicos, Fortaleza, v. 4, n. 1, p. 75-83, 2015. Disponível em: <http://revista.fametro.com.br/index.php/RDA/article/view/76>. Acesso em: 6 out. 2021.

Published

2022-06-30

How to Cite

CRUZ DE CASTRO, D.; CARVALHAES, W. L. Verbal interaction, literary literacy and textbook: discursive analysis of the reading of poems in the classroom. Revista Heterotópica, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 187–209, 2022. DOI: 10.14393/HTP-v4n1-2022-64450. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/RevistaHeterotopica/article/view/64450. Acesso em: 22 nov. 2024.