Truth regimes about/in the constitution of the subject-teacher during the Covid-19 pandemic

Authors

  • Laurianne Guimarães Mendes Secretaria de Estado de Educação do Mato Grosso - SEDUC/MT https://orcid.org/0000-0001-9249-2900
  • Vinícius Durval Dorne Universidade Federal de Uberlândia - UFU

DOI:

https://doi.org/10.14393/HTP-v4n1-2022-64437

Keywords:

Truth Regimes, Subject-teacher, COVID-19, Discourse Analysis

Abstract

The COVID-19 pandemic has impacted social relationships and, in a way, spaces and institutions. Thus, the school environment was also affected by several changes that restructure the teaching-learning process and the subjects belonging to it. However, from the simplest changes, such as the use of a mask in the classroom, to more profound changes, such as remote or hybrid teaching, the subject-teacher is, in a way, the one who most experiences transformations. in their tasks within the teaching-learning process. In view of this, in this work, we seek to analyze the regimes of truth that constitute the pre-pandemic and post-pandemic subject-teacher, having as a theoretical viewpoint the French Discourse Analysis, especially the works of Michel Foucault. We took as corpus two official documents: the LDB – Laws of Directives and Bases of National Education and the Guide for the Implementation of Return Protocols for On-Campus Activities in Basic Education Schools, formulated by the Ministry of Education. From them, we seek to analyze the regimes of truth that support official documents that, in a certain way, provide subsidies for the constitution of the subject-teacher by relying on discursive formations that delimit which actions (not) are/are conditioned to teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laurianne Guimarães Mendes, Secretaria de Estado de Educação do Mato Grosso - SEDUC/MT

Mestra em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Professora de Língua Portuguesa da Secretaria de Estado de Educação do Mato Grosso.

Vinícius Durval Dorne, Universidade Federal de Uberlândia - UFU

Professor Adjunto da Faculdade de Educação (curso de Jornalismo) e do Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos da Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Vice-líder do Laboratório de Estudos Discursivos Foucaultianos - LEDIF.

References

BRASIL. Senado Federal. Lei de diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Guia de implementação de protocolos de retorno das atividades presenciais nas escolas de educação básica. Brasília, 2020.

FERNANDES, Cleudemar Alves. Discurso e sujeito em Michel Foucault. São Paulo: Intermeios, 2012.

FOUCAULT, Michel. História da Sexualidade II: O uso dos prazeres. Rio de Janeiro: Ed. Graal, 1984.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: a vontade de saber. Rio de Janeiro. Edições Graal, 1988.

FOUCAULT, Michel. A Ordem do Discurso. São Paulo: Loyola, 1996.

FOUCAULT, Michel. A Arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

FOUCAULT, Michel. Ética, Sexualidade, Política. Ditos e Escritos V. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir. Petrópolis: Vozes, 2012a.

FOUCAULT, Michel. Soberania e disciplina. In: MACHADO, R. (Org.). Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 2012b, p. 100-107.

FOUCAULT, Michel. Sobre a história da sexualidade. In: MACHADO, R. (Org.). Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 2012c, p. 243-276.

FOUCAULT, Michel. A casa dos loucos. In: MACHADO, R. (Org). Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 2012d, p. 65-73.

FOUCAULT, Michel. Verdade e Poder. In: MACHADO, R. (Org.). Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 2012e, p. 4-12.

MENDES, Laurianne Guimarães. Regimes de verdade sobre a instituição escolar em enunciados do projeto “Escola sem partido” no Twitter. 2020. 117f. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos), Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020.

SEDUC/MT. Orientativo Pedagógico 001/2021/SAGE/SEDUC. Cuiabá, 2021. Disponível em: <https://bityli.com/qmmnY>. Acesso em: 5 jan. 2022.

VEIGA, Ilma Passos Alencastro. A prática pedagógica do professor de Didática. Campinas: Papirus, 1992.

Published

2022-06-30

How to Cite

GUIMARÃES MENDES, L.; DURVAL DORNE, V. Truth regimes about/in the constitution of the subject-teacher during the Covid-19 pandemic. Revista Heterotópica, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 143–159, 2022. DOI: 10.14393/HTP-v4n1-2022-64437. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/RevistaHeterotopica/article/view/64437. Acesso em: 23 jul. 2024.