Truth regimes about/in the constitution of the subject-teacher during the Covid-19 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.14393/HTP-v4n1-2022-64437Keywords:
Truth Regimes, Subject-teacher, COVID-19, Discourse AnalysisAbstract
The COVID-19 pandemic has impacted social relationships and, in a way, spaces and institutions. Thus, the school environment was also affected by several changes that restructure the teaching-learning process and the subjects belonging to it. However, from the simplest changes, such as the use of a mask in the classroom, to more profound changes, such as remote or hybrid teaching, the subject-teacher is, in a way, the one who most experiences transformations. in their tasks within the teaching-learning process. In view of this, in this work, we seek to analyze the regimes of truth that constitute the pre-pandemic and post-pandemic subject-teacher, having as a theoretical viewpoint the French Discourse Analysis, especially the works of Michel Foucault. We took as corpus two official documents: the LDB – Laws of Directives and Bases of National Education and the Guide for the Implementation of Return Protocols for On-Campus Activities in Basic Education Schools, formulated by the Ministry of Education. From them, we seek to analyze the regimes of truth that support official documents that, in a certain way, provide subsidies for the constitution of the subject-teacher by relying on discursive formations that delimit which actions (not) are/are conditioned to teaching.
Downloads
References
BRASIL. Senado Federal. Lei de diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Guia de implementação de protocolos de retorno das atividades presenciais nas escolas de educação básica. Brasília, 2020.
FERNANDES, Cleudemar Alves. Discurso e sujeito em Michel Foucault. São Paulo: Intermeios, 2012.
FOUCAULT, Michel. História da Sexualidade II: O uso dos prazeres. Rio de Janeiro: Ed. Graal, 1984.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: a vontade de saber. Rio de Janeiro. Edições Graal, 1988.
FOUCAULT, Michel. A Ordem do Discurso. São Paulo: Loyola, 1996.
FOUCAULT, Michel. A Arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.
FOUCAULT, Michel. Ética, Sexualidade, Política. Ditos e Escritos V. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir. Petrópolis: Vozes, 2012a.
FOUCAULT, Michel. Soberania e disciplina. In: MACHADO, R. (Org.). Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 2012b, p. 100-107.
FOUCAULT, Michel. Sobre a história da sexualidade. In: MACHADO, R. (Org.). Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 2012c, p. 243-276.
FOUCAULT, Michel. A casa dos loucos. In: MACHADO, R. (Org). Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 2012d, p. 65-73.
FOUCAULT, Michel. Verdade e Poder. In: MACHADO, R. (Org.). Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 2012e, p. 4-12.
MENDES, Laurianne Guimarães. Regimes de verdade sobre a instituição escolar em enunciados do projeto “Escola sem partido” no Twitter. 2020. 117f. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos), Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020.
SEDUC/MT. Orientativo Pedagógico 001/2021/SAGE/SEDUC. Cuiabá, 2021. Disponível em: <https://bityli.com/qmmnY>. Acesso em: 5 jan. 2022.
VEIGA, Ilma Passos Alencastro. A prática pedagógica do professor de Didática. Campinas: Papirus, 1992.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Laurianne Guimarães Mendes, Vinícius Durval Dorne
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.