ENEM’s essay and the production of discourses related to the standard norm on Instagram
DOI:
https://doi.org/10.14393/HTP-v4n1-2022-64365Keywords:
Foucauldian Discursive Studies., Instagram, ENEM, Portuguese languageAbstract
This article, in the light of Foucauldian Discursive Studies, aims to analyze statements taken from the social network Instagram which put into discourse the requirement of using the standard norm for senior high school students when preparing for the writing evaluation of the National High School Exam (ENEM), in order to verifying whether there is the exercise of normalization and normatization practices towards the subjects of education in relation to the language. Thus, four profiles of Portuguese language teachers, producers of content on Instagram related to the exam were selected and, based on these profiles, four posts were clipped in order to identify, amid the constitutive dispersion of the discourse, the regularities present in teachers' speeches about the imposition of the standard norm. As a theoretical path, the reflections presented are based on Foucauldian analytics referring to the theoretical-methodological instrument composed of the concepts of conditions of possibility, discourse, statement, discursive formation and subject and, also, in discussions proposed by Veiga-Neto and Moraes (2000, 2008), for the dialogue with Education. The results shows, through the regularities, that the teachers corroborate to the disciplinary normalization of the exam and occupy the position of subject-teacher capable of molding and qualifying the student for the participation in the exam.
Downloads
References
BRASIL. Lei n. 9394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 dez. 1996.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM): fundamentação teórico-metodológica. Brasília: O Instituto, 2005.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-base>. Acesso em: 29 jan. 2021.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). A redação no Enem 2019: cartilha do participante. Brasília, 2019a.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Enem Redações 2019: material de leitura, módulo 03, competência I. Brasília, 2019b.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: história da violência nas prisões. Petrópolis: Vozes, 1987.
FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. 3. ed. Tradução Laura Fraga de Almeida Sampaio. São Paulo: Edições Loyola, 1996.
FOUCAULT, M. Os anormais. Curso no Collège de France (1974-1975). Tradução Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
FOUCAULT, Michel. A arqueologia do Saber. 7. ed. Tradução Luiz Felipe Baeta Neves. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.
FRANCHI, Carlos et al. Mas o que é mesmo “gramática”?. São Paulo: Parábola Ed., 2008.
GREGOLIN, Maria do Rosário Valencise. O enunciado e o arquivo: (en)trevista com Foucault. In: SARGENTINI, V.; NAVARRO-BARBOSA, P. (Org.). Michel Foucault e os domínios da linguagem: discurso, poder, subjetividade. São Carlos: Claraluz, 2004.
INSTAGRAM: Inep @inep_oficial. Disponível em: <https://www.instagram.com/inep_oficial/>. Acesso em: 06 fev. 2021
INSTAGRAM: Luma e Ponto @lumaeponto. Disponível em: <https://www.instagram.com/lumaeponto/>. Acesso em 29 jan. 2021.
INSTAGRAM: Prof. Henrique Araujo @profhenriquearaujo. Disponível em: <https://www.instagram.com/profhenriquearaujo/>. Acesso em: 29 jan. 2021.
INSTAGRAM: Professora Milla Borges @profmillaborges. Disponível em: <https://www.instagram.com/profmillaborges/>. Acesso em: 02 fev. 2021.
INSTAGRAM: Romulo Bolivar/ Redação @romulobolivaroficial. Disponível em: <https://www.instagram.com/romulobolivaroficial/>. Acesso em: 29 jan. 2021.
LARROSA, Jorge. Tecnologias do eu e educação. In: SILVA, T. T. O sujeito da educação. Petrópolis: Vozes, v. 1, n. 994, p. 35-86, 1994.
MORAES, Antônio Luiz; VEIGA-NETO, Alfredo. Disciplina e controle na escola: do aluno dócil ao aluno flexível. In: Anais do IV Colóquio Luso-Brasileiro sobre Questões Curriculares. Florianópolis: UFSC, 2008, p. 1-18.
SOUSA, Kátia Menezes. Das condições de possibilidade dos discursos em Michel Foucault: uma breve análise do presente. In: FERNANDES JÚNIOR, A.; STAFUZZA, G. B. (Org.). Discursividades contemporâneas: política, corpo, diálogo. Campinas: Mercado de Letras, 2017, p. 101-130.
VEIGA-NETO, Alfredo. Educação e governamentalidade neoliberal: novos dispositivos, novas subjetividades. In: CASTELO BRANCO, G.; PORTO-CARRERO, V. (Org.). Retratos de Foucault. Rio de Janeiro: Nau, 2000, p. 179-217.
VEIGA-NETO, Alfredo. Governamentalidade e educação. Revista Colombiana de Educación, Bogotá, n. 65, p. 19-41, 2013. Disponível em: <https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RCE/article/view/2179>. Acesso em: 10 jan. 2022. DOI: https://doi.org/10.17227/01203916.65rce19.41
VEIGA-NETO, Alfredo. Foucault & a Educação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Sarah Pereira dos Santos, Bruno Franceschini
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.