ENEM’s essay and the production of discourses related to the standard norm on Instagram

Authors

  • Sarah Pereira dos Santos Universidade Federal de Catalão - UFCAT
  • Bruno Franceschini Universidade Federal de Catalão - UFCAT https://orcid.org/0000-0003-1661-4835

DOI:

https://doi.org/10.14393/HTP-v4n1-2022-64365

Keywords:

Foucauldian Discursive Studies., Instagram, ENEM, Portuguese language

Abstract

This article, in the light of Foucauldian Discursive Studies, aims to analyze statements taken from the social network Instagram which put into discourse the requirement of using the standard norm for senior high school students when preparing for the writing evaluation of the National High School Exam (ENEM), in order to verifying whether there is the exercise of normalization and normatization practices towards the subjects of education in relation to the language. Thus, four profiles of Portuguese language teachers, producers of content on Instagram related to the exam were selected and, based on these profiles, four posts were clipped in order to identify, amid the constitutive dispersion of the discourse, the regularities present in teachers' speeches about the imposition of the standard norm. As a theoretical path, the reflections presented are based on Foucauldian analytics referring to the theoretical-methodological instrument composed of the concepts of conditions of possibility, discourse, statement, discursive formation and subject and, also, in discussions proposed by Veiga-Neto and Moraes (2000, 2008), for the dialogue with Education. The results shows, through the regularities, that the teachers corroborate to the disciplinary normalization of the exam and occupy the position of subject-teacher capable of molding and qualifying the student for the participation in the exam.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sarah Pereira dos Santos, Universidade Federal de Catalão - UFCAT

Graduada em Letras - Português pela Universidade Federal de Goiás - Regional Catalão. Discente do Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem da Universidade Federal de Catalão.

Bruno Franceschini, Universidade Federal de Catalão - UFCAT

Doutor em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Uberlândia (2017). Docente do Instituto de Estudos da Linguagem e do Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem da Universidade Federal de Catalão.

References

BRASIL. Lei n. 9394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 dez. 1996.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM): fundamentação teórico-metodológica. Brasília: O Instituto, 2005.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-base>. Acesso em: 29 jan. 2021.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). A redação no Enem 2019: cartilha do participante. Brasília, 2019a.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Enem Redações 2019: material de leitura, módulo 03, competência I. Brasília, 2019b.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: história da violência nas prisões. Petrópolis: Vozes, 1987.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. 3. ed. Tradução Laura Fraga de Almeida Sampaio. São Paulo: Edições Loyola, 1996.

FOUCAULT, M. Os anormais. Curso no Collège de France (1974-1975). Tradução Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do Saber. 7. ed. Tradução Luiz Felipe Baeta Neves. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

FRANCHI, Carlos et al. Mas o que é mesmo “gramática”?. São Paulo: Parábola Ed., 2008.

GREGOLIN, Maria do Rosário Valencise. O enunciado e o arquivo: (en)trevista com Foucault. In: SARGENTINI, V.; NAVARRO-BARBOSA, P. (Org.). Michel Foucault e os domínios da linguagem: discurso, poder, subjetividade. São Carlos: Claraluz, 2004.

INSTAGRAM: Inep @inep_oficial. Disponível em: <https://www.instagram.com/inep_oficial/>. Acesso em: 06 fev. 2021

INSTAGRAM: Luma e Ponto @lumaeponto. Disponível em: <https://www.instagram.com/lumaeponto/>. Acesso em 29 jan. 2021.

INSTAGRAM: Prof. Henrique Araujo @profhenriquearaujo. Disponível em: <https://www.instagram.com/profhenriquearaujo/>. Acesso em: 29 jan. 2021.

INSTAGRAM: Professora Milla Borges @profmillaborges. Disponível em: <https://www.instagram.com/profmillaborges/>. Acesso em: 02 fev. 2021.

INSTAGRAM: Romulo Bolivar/ Redação @romulobolivaroficial. Disponível em: <https://www.instagram.com/romulobolivaroficial/>. Acesso em: 29 jan. 2021.

LARROSA, Jorge. Tecnologias do eu e educação. In: SILVA, T. T. O sujeito da educação. Petrópolis: Vozes, v. 1, n. 994, p. 35-86, 1994.

MORAES, Antônio Luiz; VEIGA-NETO, Alfredo. Disciplina e controle na escola: do aluno dócil ao aluno flexível. In: Anais do IV Colóquio Luso-Brasileiro sobre Questões Curriculares. Florianópolis: UFSC, 2008, p. 1-18.

SOUSA, Kátia Menezes. Das condições de possibilidade dos discursos em Michel Foucault: uma breve análise do presente. In: FERNANDES JÚNIOR, A.; STAFUZZA, G. B. (Org.). Discursividades contemporâneas: política, corpo, diálogo. Campinas: Mercado de Letras, 2017, p. 101-130.

VEIGA-NETO, Alfredo. Educação e governamentalidade neoliberal: novos dispositivos, novas subjetividades. In: CASTELO BRANCO, G.; PORTO-CARRERO, V. (Org.). Retratos de Foucault. Rio de Janeiro: Nau, 2000, p. 179-217.

VEIGA-NETO, Alfredo. Governamentalidade e educação. Revista Colombiana de Educación, Bogotá, n. 65, p. 19-41, 2013. Disponível em: <https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RCE/article/view/2179>. Acesso em: 10 jan. 2022. DOI: https://doi.org/10.17227/01203916.65rce19.41

VEIGA-NETO, Alfredo. Foucault & a Educação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.

Published

2022-06-30

How to Cite

PEREIRA DOS SANTOS, S.; FRANCESCHINI, B. ENEM’s essay and the production of discourses related to the standard norm on Instagram. Revista Heterotópica, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 121–142, 2022. DOI: 10.14393/HTP-v4n1-2022-64365. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/RevistaHeterotopica/article/view/64365. Acesso em: 23 jul. 2024.