The teacher in discourse

subjectivation and power

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/HTP-v4n1-2022-64038

Keywords:

True, Power, Subjectivity, Teacher

Abstract

In the last years, it was possible to observe an intense discursive production about Brazilian schools’ activity and the teaching quality that they offer. Their contents and teaching methods were also rated with their professionals’ performance, mainly the teachers’. Based in a discursive approach, using the theoretical assumptions from Michel Foucault and other researchers close to him, it was proposed the analysis of the teacher’s subjectivation constituted and widespread in different society spaces, such as the academic, the journalistic and the mediatic ones. The enunciative series analyzed here was composed with texts conveyed through journalistic websites and social media, between 2019 and 2021, which ones approached the teaching subject, putting the teacher in a subjectivation position. The undertaken analysis indicated that there are several teachers’ subjectivations disseminated nowadays, including: aunt, communist, indoctrinator, contentist, technical, innovative, researcher, pothead etc. This plurality is permeated by struggles in which the subjectivations compete with each other. The same plurality is also related to the many devices that contest power in the educational field.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Adélli Bortolon Bazza, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Possui graduação em Letras pela Universidade Estadual de Maringá (2004), mestrado em Letras pela Universidade Estadual de Maringá (2009) e doutorado na mesma instituição (2016). Atualmente, é professora no Curso de Letras da Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR), participa do Grupo de Estudo Foucaultianos GEF-UEM e do Grupo de Pesquisa Práticas Discursivas na Escola (PRÁDIS - UNESPAR). 

References

ALFANO, BRUNO. Weintraub afirma que vai ‘atrás da zebra gorda. O Globo. 28/02/2019. Disponível em: https://oglobo.globo.com/brasil/weintraub-afirma-que-vai-atras-da-zebra-gorda-professores-que-ganham-de-15-mil-r-20-mil-23976141. Acesso em: 20/10/2021.

ALUNA processa professora por ministrar curso sobre feminismo. 28/3/2017. Disponível em: https://sul21.com.br/ta-na-rede/2017/03/aluna-processa-professora-por-ministrar-curso-sobre-o-feminismo/. Acesso em: 15/11/2021.

ANDRADE, Vinícius de. A importância da relação aluno-professor durante a pandemia. Notícias UOL. Disponível em: https://noticias.uol.com.br/ultimas-noticias/deutschewelle/2021/06/24/a-importancia-da-relacao-aluno-professor-durante-a-pandemia.htm . Acesso em: 15/11/2021.

BRASIL. Lançada Cartilha da Educação Domiciliar. Governo do Brasil. 28/5/2021. Disponível em: https://www.gov.br/pt-br/noticias/educacao-e-pesquisa/2021/05/lancada-cartilha-de-educacao-domiciliar. Acesso em: 22/10/2021.

CLERIONI, Clara. Paralização na educação: Estudantes vão às ruas em protesto contra cortes. Exame. 15/5/2009. Disponível : https://exame.com/brasil/greve-na-educacao-por-cortes-do-mec-estudantes-vao-as-ruas-em-protesto/. Acesso em: 20/11/2021.

COLETIVO Nacional dos Advogados de Servidores Públicos. Liberdade de Cátedra. 2019. Disponível em: https://ww3.icb.usp.br/wp-content/uploads/2019/08/Cartilha_Liberdade_Catedra_Ensino_Pensamento.pdf. Acesso em 15/10/2021.

DEPUTADO DO PSDB COMANDARÁ COMISSÃO DE EDUCAÇÃO. UOL Notícias. Disponível em: https://noticias.uol.com.br/politica/ultimas-noticias/2019/03/11/psdb-tenta-protagonismo-com-comissao-de-educacao-na-camara.htm. Acesso em 30/10/2021.

DREYFUS, Hubert.; RABINOW, Paul. Michel Foucault, uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

FOUCAULT, Michel. Nietzsche, a genealogia e a história. In FOUCAULT, Michel. Microfísica do Poder. São Paulo: Graal, 2013a p. 55-86.

FOUCAULT, Michel. Soberania e Disciplina. In FOUCAULT, Michel.. Microfísica do Poder. São Paulo: Graal, 2013c, p. 278-295.

FOUCAULT, Michel. Verdade e Poder. In FOUCAULT, Michel.. Microfísica do Poder. São Paulo: Graal, 2013b, p. 35-54.

MORENO, Ana Carolina; TENENTE, Luiza; FAJARDO, Vanessa. Escola sem partido: entenda a polêmica em torno do movimento e seus projetos de lei. G1 Educação. 3/8/2016. Disponível em: https://g1.globo.com/educacao/noticia/entenda-a-polemica-em-torno-do-escola-sem-partido.ghtml. Acesso em: 10/12/2021.

O MINISTRO É GERENCIALMENTE INCOMPETENTE. O Globo. Disponível em: https://oglobo.globo.com/sociedade/educacao/o-ministroe-gerencialmente-incompetente-diz-ex-dirigente-do-inep-sobre-velez-rodriguez-23553539. Acesso em: 8/11/2021.

PEREZ, Fabíola. Eles fazem a cabeça dos jovens. Isto é. 30/09/2016. Disponível em: https://istoe.com.br/mario-sergio-cortella-karnal-e-clovis-barros-filho-fazem-a-cabeca-dos-jovens/. Acesso em: 31/10/2021

RECHETNICOU, Amanda Oliveira; LIMA, Sóstenes. Representação social de professores/as em textos jornalísticos de revistas semanais de informação. In: Fórum linguístico, Florianópolis, v.16, n.2, p.3711- 3728, abr./jun. 2019. Doi: http://dx.doi.org/10.5007/1984 - 8412.2019v16n2p3711.

RUSCHEL, René. Paraná é o estado mais entusiasmado com as escolas militares. Carta Capital. 220/12/2020. Disponível em: https://www.cartacapital.com.br/educacao/parana-e-o-estado-mais-entusiasmado-com-as-escolas-militares/. Acesso em: 18/11/2021.

SARDINHA, Edson. Bolsonaro anuncia troca de Vélez por Abrahan Weintraub no Ministério da Educação. UOL Congresso em foco. 8/4/2019. Disponível em: https://congressoemfoco.uol.com.br/temas/educacao/bolsonaro-anuncia-troca-de-velez-por-abraham-weintraub-no-ministerio-da-educacao/. Acesso em: 10/11/2021.

SARGENTINI, Vanice Maria Oliveira. Há em Foucault um gesto inaugural nos estudos do discurso? Revista Heterotópica. v.1; n.1, p.34-47, jan.-jun. 2019. Doi: http://10.14393/HTP-v1n1-2019-48526.

Published

2022-06-30

How to Cite

BORTOLON BAZZA, A. The teacher in discourse: subjectivation and power. Revista Heterotópica, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 20–43, 2022. DOI: 10.14393/HTP-v4n1-2022-64038. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/RevistaHeterotopica/article/view/64038. Acesso em: 16 feb. 2025.