Representations of refugee child in a UNICEF campaign
stereotypes and validated scenes in humanitarian discourse
DOI:
https://doi.org/10.14393/HTP-v2n2-2020-57051Keywords:
Enunciation scene, Education, Stereotypes, Humanitarianism, Discoursive memoryAbstract
The aim of this article is to analyze the video "Mustafa: from Syria to Germany", produced by UNICEF for a campaign about refugee children. The analysis is based on the notions of stereotypes (Allport, 1979; Amossy e Pierrot, 2001; Gatti, 2014), enunciation scene, constituent discourse, validated scene (Maingueneau, 2006, 2010, 2015) and discoursive memory (Courtine, 2009). The results of the analysis show that is used a scenography of a documentary for the construction of the vídeo. This scenography contributes to the purpose of the vídeo, which is to raise funds for humanitarian work. Besides the video conveys stereotypes and validated scenes about refugee and childhood.
Downloads
References
ARIÈS, Philippe. História social da criança e da família. 2. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 1981.
ALLPORT, Gordon W. The nature of prejudice. Nova York: Basic Books, 1979.
AMOSSY, Ruth. PIERROT, Anne Herschberg. Estereotipos y clichés. Buenos Aires: Eudeba, 2001.
BARNETT, Michael. Humanitarianism: a brief history of the present. In: BARNETT, Michael. WEISS, Thomas. G. (org.). Humanitarianism in question: politics, power, ethics. Ithaca, N.Y.; London: Cornell University, 2008, p. 1-48.
BARROS, Diana. Estudos discursivos da intolerância: o ator da enunciação excessivo. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, v. 1, n. 58, p. 7-24, jan./abr. 2016. Disponível em: <https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8646151>. Acesso em: 5 jul. 2017. DOI: https://doi.org/10.20396/cel.v58i1.8646151
BENVENISTE, Émile. Problemas de linguística geral II. 2. ed. Campinas: Pontes, 2006.
BURKE, Peter. Testemunha ocular: o uso de imagens como evidência histórica. São Paulo: UNESP, 2017.
CALHOUN, Craig. The imperative to reduce suffering: charity, progress and emergencies in the field of humanitarian action. In: BARNETT, Michael. WEISS, Thomas G. (org.). Humanitarianism in question: politics, power, ethics. Ithaca, N.Y.; London: Cornell University, 2008, p. 73-97.
COURTINE, Jean-Jacques. Análise do discurso político: o discurso comunista endereçado aos cristãos. São Carlos: EdUFSCar, 2009.
GATTI, Márcio Antônio. Estereótipo e pré-construído: é possível uma articulação? Revista Signótica, v. 26. n. 2, p. 397-414, 2014. Disponível em: <https://www.revistas.ufg.br/index.php/sig/article/view/29824>. Acesso em: 22 ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.5216/sig.v26i2.29824
LUCENA, Luiz Carlos. Como fazer documentários: conceito, linguagem e prática de produção. São Paulo: Summus editorial, 2012.
MAINGUENEAU, Dominique. Analisando discursos constituintes. Tradução Nelson Barros da Costa. Revista do GELNE, v. 2, n. 2, 2000, p. 1-12. Disponível em: <https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/9331/6685>. Acesso em: 30 jul. 2020.
MAINGUENEAU, Dominique. Cenas da enunciação. POSSENTI, Sírio. SOUZA-E-SILVA, Maria Cecília Pérez (org.). Curitiba: Criar, 2006.
MAINGUENEAU, Dominique. Gênese dos discursos. Tradução Sírio Possenti. São Paulo: Parábola, 2008.
MAINGUENEAU, Dominique. Doze conceitos em Análise do Discurso. São Paulo: Parábola, 2010.
MAINGUENEAU, Dominique. Discurso e análise do discurso. Tradução Sírio Possenti. São Paulo: Parábola, 2015.
MONTENEGRO, Silvia M. Discursos e contradiscursos: o olhar da mídia sobre o Islã no Brasil. Mana, Rio de Janeiro, v. 8, n. 1, p. 63-91, abr. 2002. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-93132002000100003&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 7 out. 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-93132002000100003
MORO, Marie Rose. Psicoterapia transcultural da migração. Revista de Psicologia USP, São Paulo, v. 26. n. 2, p. 186-192, 2015. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/pusp/v26n2/0103-6564-pusp-26-02-00186.pdf>. Acesso em: 7 out. 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-6564D20140017
ONU. Declaração dos Direitos das Crianças. Disponível em: <https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/ECidadania/Docs_referencia/declaracao_universal_direitos_crianca.pdf>. Acesso em: 21 ago. 2020.
PERROT, Michelle. O intolerável. In: BARRET-DUCROCT, Françoise (org.). A intolerância. Rio de Janeiro: Bertrand, 2000, p.111-114.
PUREZA, José Manuel. As ambiguidades da responsabilidade de proteger: o caso da Líbia. Revista Carta Internacional. v. 7, n. 1., p. 3-19, 2012.
UNICEF. Uprooted: the growing crisis for refugee and migrant children. USA, set. 2016. Disponível em: <https://www.unicef.org/publications/files/Uprooted_growing_crisis_for_refugee_and_migrant_children.pdf>. Acesso em: 5 jul. 2020.
UNICEF. Mustafa: da Síria à Alemanha. 2016. Vídeo. (2min 5seg). Publicado pelo canal: UNICEF Brasil. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=9iGY7LD8Pds>. Acesso em: 7 out. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.