Representations of refugee child in a UNICEF campaign

stereotypes and validated scenes in humanitarian discourse

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/HTP-v2n2-2020-57051

Keywords:

Enunciation scene, Education, Stereotypes, Humanitarianism, Discoursive memory

Abstract

The aim of this article is to analyze the video "Mustafa: from Syria to Germany", produced by UNICEF for a campaign about refugee children. The analysis is based on the notions of stereotypes (Allport, 1979; Amossy e Pierrot, 2001; Gatti, 2014), enunciation scene, constituent discourse, validated scene (Maingueneau, 2006, 2010, 2015) and discoursive memory (Courtine, 2009). The results of the analysis show that is used a scenography of a documentary for the construction of the vídeo. This scenography contributes to the purpose of the vídeo, which is to raise funds for humanitarian work. Besides the video conveys stereotypes and validated scenes about refugee and childhood.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daiane Rodrigues de Oliveira Bitencourt, Centro Universitário Cenecista de Osório - UNICNEC

Doutora em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) e graduada em Letras Modernas. Tem experiência como professora de Linguística e Metodologia Científica no curso de graduação em Letras e como professora de Leitura e Produção de Texto em diversas licenciaturas. Autora de materiais didáticos tanto para o Ensino Básico quanto para o Ensino Superior. Professora-autora do Centro Universitário Cenecista de Osório (UNICNEC). 

References

ARIÈS, Philippe. História social da criança e da família. 2. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 1981.

ALLPORT, Gordon W. The nature of prejudice. Nova York: Basic Books, 1979.

AMOSSY, Ruth. PIERROT, Anne Herschberg. Estereotipos y clichés. Buenos Aires: Eudeba, 2001.

BARNETT, Michael. Humanitarianism: a brief history of the present. In: BARNETT, Michael. WEISS, Thomas. G. (org.). Humanitarianism in question: politics, power, ethics. Ithaca, N.Y.; London: Cornell University, 2008, p. 1-48.

BARROS, Diana. Estudos discursivos da intolerância: o ator da enunciação excessivo. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, v. 1, n. 58, p. 7-24, jan./abr. 2016. Disponível em: <https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8646151>. Acesso em: 5 jul. 2017. DOI: https://doi.org/10.20396/cel.v58i1.8646151

BENVENISTE, Émile. Problemas de linguística geral II. 2. ed. Campinas: Pontes, 2006.

BURKE, Peter. Testemunha ocular: o uso de imagens como evidência histórica. São Paulo: UNESP, 2017.

CALHOUN, Craig. The imperative to reduce suffering: charity, progress and emergencies in the field of humanitarian action. In: BARNETT, Michael. WEISS, Thomas G. (org.). Humanitarianism in question: politics, power, ethics. Ithaca, N.Y.; London: Cornell University, 2008, p. 73-97.

COURTINE, Jean-Jacques. Análise do discurso político: o discurso comunista endereçado aos cristãos. São Carlos: EdUFSCar, 2009.

GATTI, Márcio Antônio. Estereótipo e pré-construído: é possível uma articulação? Revista Signótica, v. 26. n. 2, p. 397-414, 2014. Disponível em: <https://www.revistas.ufg.br/index.php/sig/article/view/29824>. Acesso em: 22 ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.5216/sig.v26i2.29824

LUCENA, Luiz Carlos. Como fazer documentários: conceito, linguagem e prática de produção. São Paulo: Summus editorial, 2012.

MAINGUENEAU, Dominique. Analisando discursos constituintes. Tradução Nelson Barros da Costa. Revista do GELNE, v. 2, n. 2, 2000, p. 1-12. Disponível em: <https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/9331/6685>. Acesso em: 30 jul. 2020.

MAINGUENEAU, Dominique. Cenas da enunciação. POSSENTI, Sírio. SOUZA-E-SILVA, Maria Cecília Pérez (org.). Curitiba: Criar, 2006.

MAINGUENEAU, Dominique. Gênese dos discursos. Tradução Sírio Possenti. São Paulo: Parábola, 2008.

MAINGUENEAU, Dominique. Doze conceitos em Análise do Discurso. São Paulo: Parábola, 2010.

MAINGUENEAU, Dominique. Discurso e análise do discurso. Tradução Sírio Possenti. São Paulo: Parábola, 2015.

MONTENEGRO, Silvia M. Discursos e contradiscursos: o olhar da mídia sobre o Islã no Brasil. Mana, Rio de Janeiro, v. 8, n. 1, p. 63-91, abr. 2002. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-93132002000100003&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 7 out. 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-93132002000100003

MORO, Marie Rose. Psicoterapia transcultural da migração. Revista de Psicologia USP, São Paulo, v. 26. n. 2, p. 186-192, 2015. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/pusp/v26n2/0103-6564-pusp-26-02-00186.pdf>. Acesso em: 7 out. 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-6564D20140017

ONU. Declaração dos Direitos das Crianças. Disponível em: <https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/ECidadania/Docs_referencia/declaracao_universal_direitos_crianca.pdf>. Acesso em: 21 ago. 2020.

PERROT, Michelle. O intolerável. In: BARRET-DUCROCT, Françoise (org.). A intolerância. Rio de Janeiro: Bertrand, 2000, p.111-114.

PUREZA, José Manuel. As ambiguidades da responsabilidade de proteger: o caso da Líbia. Revista Carta Internacional. v. 7, n. 1., p. 3-19, 2012.

UNICEF. Uprooted: the growing crisis for refugee and migrant children. USA, set. 2016. Disponível em: <https://www.unicef.org/publications/files/Uprooted_growing_crisis_for_refugee_and_migrant_children.pdf>. Acesso em: 5 jul. 2020.

UNICEF. Mustafa: da Síria à Alemanha. 2016. Vídeo. (2min 5seg). Publicado pelo canal: UNICEF Brasil. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=9iGY7LD8Pds>. Acesso em: 7 out. 2017.

Published

2020-12-29

How to Cite

RODRIGUES DE OLIVEIRA BITENCOURT, D. Representations of refugee child in a UNICEF campaign: stereotypes and validated scenes in humanitarian discourse. Revista Heterotópica, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 5–25, 2020. DOI: 10.14393/HTP-v2n2-2020-57051. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/RevistaHeterotopica/article/view/57051. Acesso em: 24 nov. 2024.