The Wire
the neoliberalism in the media discourse of the contemporary journalistic subject
DOI:
https://doi.org/10.14393/HTP-v7n1-2025-76982Keywords:
Journalism, The Wire, Discourse Analysis, Subject, NeoliberalismAbstract
With the consolidation of Journalism in society, an ideal image of both the professional and his/her work was solidified in people's imagination. Even today, the area often conflicts with what is expected of it, such as total impartiality in the production of news and fidelity to what is considered fact. This work reflects on the desuperficialization of the journalistic subject-position based on the character Scott Templeton, introduced in the fifth season of the series The Wire (2002). To this end, it seeks to understand and problematize the functioning of the journalist's social projection in his production of senses. In this direction, the research is supported by the discursive studies of Orlandi (2015, 2022) and Traquina (2020), in dialogue with Davallon (1999), Nietzsche (2019), Dardot e Laval (2016) e Han (2024). In conclusion, the multifaceted character of journalism and its historicity make it impossible for the effect of impartiality, at the same time that such an illusion is fed by a neoliberal capitalist system.
References
DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. Tradução Mariana Echalar. São Paulo: Boitempo, 2016.
DAVALLON, Jean. A imagem, uma arte da memória? In: ACHARD, Pierre et al. (Org.). Papel da memória. Tradução e introdução José Horta Nunes. Campinas: Pontes, 1999, p. 23-37.
HAN, Buyng-Chul. A Sociedade do Cansaço. Tradução Enio Paulo Giachini; tradução dos trechos em inglês Letícia Meirelles. Petrópolis, RJ: Vozes, 2024.
HERNÁNDEZ-PÉREZ, Elisa. Ficción televisiva y puesta en cuestión de la lógica discursiva del capitalismo contemporáneo: the wire (hbo, 2002-2008) como caso de estudio. 518f. 2019. Tese (Doctorado en comunicación e interculturalidad) - Facultat de Filologia, traducció i comunicació; Universitat de València, València, 2019. Disponível em: https://producciocientifica.uv.es/documentos/5eb09d092999527641123ded. Acesso em: 07 fev. 2025.
NIETZSCHE, Friedrich. Sobre Verdade e Mentira: no sentido extramoral. Brasil: LeBooks, 2019. (Coleção Nietzsche).
ORLANDI, Eni. Análise do Discurso: Princípios e Procedimentos. Campinas: Pontes, 2015.
ORLANDI, Eni. Discurso e Texto: formulação e circulação dos sentidos. Campinas, SP: Pontes, 2022.
TRAQUINA, Nelson. Porque as notícias são como são. Florianópolis: Insular Livros, 2020. (Coleção Teorias do Jornalismo, v. 1).
THE WIRE [Seriado]. (Temporada 5). Direção: Anthony Hemingway; Dominic West; Ernest R. Dickerson; Joe Chappelle. Produção: Karen L. Thorson; Nina K. Noble; David Simon; Ed Burns; Joe Chappelle; Simon Egleton; Leslie Jacobowitz; Shannon Forgaty. Intérpretes: Dominic West, Clark Johnson, Tom MacCarthy et al. Roteiro: David Simon, Ed Burns, George Pelecanos, Richard Price. Baltimore: Warner Bros Discovery, 2008. (600 min). Disponível em: https://www.max.com/br/pt/shows/wire/1bc3aff5-0d6a-4c0b-8ed0-5716ca30ab3b. Acesso em: 06 dez. 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jônathas Grunheidt Vilela Ordine, Marluza Terezinha da Rosa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.


