The Wire

the neoliberalism in the media discourse of the contemporary journalistic subject

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/HTP-v7n1-2025-76982

Keywords:

Journalism, The Wire, Discourse Analysis, Subject, Neoliberalism

Abstract

With the consolidation of Journalism in society, an ideal image of both the professional and his/her work was solidified in people's imagination. Even today, the area often conflicts with what is expected of it, such as total impartiality in the production of news and fidelity to what is considered fact. This work reflects on the desuperficialization of the journalistic subject-position based on the character Scott Templeton, introduced in the fifth season of the series The Wire (2002). To this end, it seeks to understand and problematize the functioning of the journalist's social projection in his production of senses. In this direction, the research is supported by the discursive studies of Orlandi (2015, 2022) and Traquina (2020), in dialogue with Davallon (1999), Nietzsche (2019), Dardot e Laval (2016) e Han (2024). In conclusion, the multifaceted character of journalism and its historicity make it impossible for the effect of impartiality, at the same time that such an illusion is fed by a neoliberal capitalist system.

Author Biographies

  • Jônathas Grunheidt Vilela Ordine, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

    Estudante de Jornalismo no Departamento de Ciências da Comunicação da Universidade Federal de Santa Maria, campus Frederico Westphalen.

  • Marluza Terezinha da Rosa, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

    Professora-Adjunta do Departamento de Ciências da Comunicação da Universidade Federal de Santa Maria, Campus Frederico Westphalen (UFSM/FW). Possui Graduação em Letras Português/Inglês e respectivas literaturas pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Mestrado em Letras, na área de Estudos Linguísticos, pela mesma instituição e Doutorado em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), com período de estágio doutoral na Université Sorbonne Nouvelle - Paris 3. Atuou como Professora-Leitora de português como língua estrangeira na École Normale Supérieure de Lyon (ENS/Lyon), como pesquisadora (PNPD/CAPES) junto ao Departamento de Linguística Aplicada da UNICAMP e como pesquisadora visitante no Centre d'Étude des Mouvements Sociaux da École des Hautes Études en Sciences Sociales (CEMS/EHESS). É membro do G.T. Práticas Identitárias na Linguística Aplicada, da ANPOLL e do Grupo de Pesquisa Vozes (in)fames: exclusão e resistência, registrado no CNPq. Suas pesquisas dedicam-se à compreensão dos processos de subjetivação e de in-visibilização social nos discursos institucional e midiático.

References

DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. Tradução Mariana Echalar. São Paulo: Boitempo, 2016.

DAVALLON, Jean. A imagem, uma arte da memória? In: ACHARD, Pierre et al. (Org.). Papel da memória. Tradução e introdução José Horta Nunes. Campinas: Pontes, 1999, p. 23-37.

HAN, Buyng-Chul. A Sociedade do Cansaço. Tradução Enio Paulo Giachini; tradução dos trechos em inglês Letícia Meirelles. Petrópolis, RJ: Vozes, 2024.

HERNÁNDEZ-PÉREZ, Elisa. Ficción televisiva y puesta en cuestión de la lógica discursiva del capitalismo contemporáneo: the wire (hbo, 2002-2008) como caso de estudio. 518f. 2019. Tese (Doctorado en comunicación e interculturalidad) - Facultat de Filologia, traducció i comunicació; Universitat de València, València, 2019. Disponível em: https://producciocientifica.uv.es/documentos/5eb09d092999527641123ded. Acesso em: 07 fev. 2025.

NIETZSCHE, Friedrich. Sobre Verdade e Mentira: no sentido extramoral. Brasil: LeBooks, 2019. (Coleção Nietzsche).

ORLANDI, Eni. Análise do Discurso: Princípios e Procedimentos. Campinas: Pontes, 2015.

ORLANDI, Eni. Discurso e Texto: formulação e circulação dos sentidos. Campinas, SP: Pontes, 2022.

TRAQUINA, Nelson. Porque as notícias são como são. Florianópolis: Insular Livros, 2020. (Coleção Teorias do Jornalismo, v. 1).

THE WIRE [Seriado]. (Temporada 5). Direção: Anthony Hemingway; Dominic West; Ernest R. Dickerson; Joe Chappelle. Produção: Karen L. Thorson; Nina K. Noble; David Simon; Ed Burns; Joe Chappelle; Simon Egleton; Leslie Jacobowitz; Shannon Forgaty. Intérpretes: Dominic West, Clark Johnson, Tom MacCarthy et al. Roteiro: David Simon, Ed Burns, George Pelecanos, Richard Price. Baltimore: Warner Bros Discovery, 2008. (600 min). Disponível em: https://www.max.com/br/pt/shows/wire/1bc3aff5-0d6a-4c0b-8ed0-5716ca30ab3b. Acesso em: 06 dez. 2024.

Published

2025-09-23

How to Cite

The Wire: the neoliberalism in the media discourse of the contemporary journalistic subject. Revista Heterotópica, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 48–68, 2025. DOI: 10.14393/HTP-v7n1-2025-76982. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/RevistaHeterotopica/article/view/76982. Acesso em: 23 dec. 2025.