The meaning effect of the absence of meaning
the remains of pedagogical discourse in DA’s master thesis
DOI:
https://doi.org/10.14393/HTP-v6n2-2024-75137Keywords:
Academic writing, Pedagogical discourse, Master thesis, Paraphrase, PolysemyAbstract
The aim is to investigate the emergence of pedagogical discourse in academic writing of dissertations developed within the scope of French Discourse Analysis. This effect consists of the predominance of paraphrase over polysemy, that is, the maintenance of a sedimented form of discourse at the expense of the operation of displacement upon that same discourse. Through two dissertations drawn from the archives of UNICAMP and UFSC, we identified that the irruption of this discursive type suggests a subject who, when writing from the position of a postgraduate student, has their speech constrained by discursive anteriorities that point both to production conditions external to the university and to those unfolding within it. These anteriorities impact the subject's speech, as they encounter difficulty in inscribing themselves in their research process, resulting in a sense effect lacking in meaning, since the appearance of circular saying indicates the difficulty in performing a gesture close to polysemy, that is, in articulating this saying with what was proposed to research. With that said, what is at stake in academic writing that allows for a discourse that constitutes itself as an end in itself rather than something articulated with the object of research?
References
BALDINI, Lauro. ZOPPI-FONTANA, Mónica. A análise do discurso no Brasil. Décalages, v. 1, n. 4, p. 1-20, jan. 2014. Disponível em: http://scholar.oxy.edu/decalages/vol1/iss4/22
BRAGA, Sandro. O sujeito submetido à língua escrita sob o viés dos gêneros acadêmicos: é possível ser autor na posição-sujeito aluno-universitário? In: FLORES, G.; NECKEL, N.; GALLO, S. (orgs.). Análise do Discurso em rede: cultura e mídia. Campinas: Pontes, 2015, p. 127-154.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1989.
LAGAZZI-RODRIGUES, Suzy. A autoria no enlace equívoco das posições de sujeito. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 23, n. 1, p. 238-250, jan./jun. 2015. DOI: https://doi.org/10.17058/rea.v23i1.5790
ORLANDI, Eni. A linguagem e seu funcionamento: as formas do discurso. 2. ed. Campinas: Pontes, 1987.
ORLANDI, Eni. Interpretação: autoria, leitura e efeitos do trabalho simbólico. Petrópolis: Vozes, 1996.
ORLANDI, Eni. Análise de Discurso: princípios e procedimentos. Campinas: Pontes, 2013.
PAULILLO, Rosana. Procedimentos de Análise do Discurso Reportado. In: CHAIA, V.; RESENDE, P.; RODRIGUES DE ANDRADE, L. (orgs.). Análise do Discurso Político. São Paulo: EDUC/FAPESP, 1993.
PÊCHEUX, Michel. Semântica e Discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. 2. ed. Campinas: Editora da Unicamp, 1988.
PÊCHEUX, Michel. Por uma Análise Automática do Discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. 3. ed. Campinas: Editora da Unicamp, 1997.
PEREIRA, Marcos. A escrita acadêmica do excessivo ao razoável. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 18, n. 52. p. 213-144, jan./mar. 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782013000100013
SENEM, Janaína. Da inscrição do sujeito na escrita acadêmica. Orientador: Sandro Braga. 162f. 2017. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Centro de Comunicação e Expressão, UFSC, Florianópolis, 2017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Rafaela Ramos da Silva Neves

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.