The meaning effect of the absence of meaning

the remains of pedagogical discourse in DA’s master thesis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/HTP-v6n2-2024-75137

Keywords:

Academic writing, Pedagogical discourse, Master thesis, Paraphrase, Polysemy

Abstract

The aim is to investigate the emergence of pedagogical discourse in academic writing of dissertations developed within the scope of French Discourse Analysis. This effect consists of the predominance of paraphrase over polysemy, that is, the maintenance of a sedimented form of discourse at the expense of the operation of displacement upon that same discourse. Through two dissertations drawn from the archives of UNICAMP and UFSC, we identified that the irruption of this discursive type suggests a subject who, when writing from the position of a postgraduate student, has their speech constrained by discursive anteriorities that point both to production conditions external to the university and to those unfolding within it. These anteriorities impact the subject's speech, as they encounter difficulty in inscribing themselves in their research process, resulting in a sense effect lacking in meaning, since the appearance of circular saying indicates the difficulty in performing a gesture close to polysemy, that is, in articulating this saying with what was proposed to research. With that said, what is at stake in academic writing that allows for a discourse that constitutes itself as an end in itself rather than something articulated with the object of research?

Author Biography

  • Rafaela Ramos da Silva Neves, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

    Doutoranda em Linguística (Área de concentração: Linguística Aplicada) pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal de Santa Catarina. Professora efetiva na rede básica de ensino da Secretaria Estadual de Rondônia (Seduc-Ro).

References

BALDINI, Lauro. ZOPPI-FONTANA, Mónica. A análise do discurso no Brasil. Décalages, v. 1, n. 4, p. 1-20, jan. 2014. Disponível em: http://scholar.oxy.edu/decalages/vol1/iss4/22

BRAGA, Sandro. O sujeito submetido à língua escrita sob o viés dos gêneros acadêmicos: é possível ser autor na posição-sujeito aluno-universitário? In: FLORES, G.; NECKEL, N.; GALLO, S. (orgs.). Análise do Discurso em rede: cultura e mídia. Campinas: Pontes, 2015, p. 127-154.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1989.

LAGAZZI-RODRIGUES, Suzy. A autoria no enlace equívoco das posições de sujeito. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 23, n. 1, p. 238-250, jan./jun. 2015. DOI: https://doi.org/10.17058/rea.v23i1.5790

ORLANDI, Eni. A linguagem e seu funcionamento: as formas do discurso. 2. ed. Campinas: Pontes, 1987.

ORLANDI, Eni. Interpretação: autoria, leitura e efeitos do trabalho simbólico. Petrópolis: Vozes, 1996.

ORLANDI, Eni. Análise de Discurso: princípios e procedimentos. Campinas: Pontes, 2013.

PAULILLO, Rosana. Procedimentos de Análise do Discurso Reportado. In: CHAIA, V.; RESENDE, P.; RODRIGUES DE ANDRADE, L. (orgs.). Análise do Discurso Político. São Paulo: EDUC/FAPESP, 1993.

PÊCHEUX, Michel. Semântica e Discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. 2. ed. Campinas: Editora da Unicamp, 1988.

PÊCHEUX, Michel. Por uma Análise Automática do Discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. 3. ed. Campinas: Editora da Unicamp, 1997.

PEREIRA, Marcos. A escrita acadêmica do excessivo ao razoável. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 18, n. 52. p. 213-144, jan./mar. 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782013000100013

SENEM, Janaína. Da inscrição do sujeito na escrita acadêmica. Orientador: Sandro Braga. 162f. 2017. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Centro de Comunicação e Expressão, UFSC, Florianópolis, 2017.

Published

2024-12-30

How to Cite

The meaning effect of the absence of meaning: the remains of pedagogical discourse in DA’s master thesis. Revista Heterotópica, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 260–275, 2024. DOI: 10.14393/HTP-v6n2-2024-75137. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/RevistaHeterotopica/article/view/75137. Acesso em: 29 mar. 2025.