The collective character of study activity: a synthesis based on Historical-Cultural Theory

Main Article Content

Caio Cesar Portella Santos
Flávia da Silva Ferreira Asbahr

Abstract

The Study Activity (SA) has been a recurring subject in scientific literature based on Cultural-Historical Theory. However, we observed the need to systematize discussions and produce analyses and syntheses that allow us to understand the collective character of this activity, and this was our objective in this work. We have therefore carried out a review of the scientific literature on the subject and organized the discussion based on three points which underpin the concept we defend and which justify the relationship between the collective character and the development of the activity: 1) the collective character as a premise for the development of SA, starting from the conception that, in essence, all activity constitutes and is historically constituted from social relations; 2) the collective character as a means for the development of SA, understanding that the actions of the teacher and the school are fundamental to its formation and that acting collectively with other children can contribute to the formation of motives and the development of sense for learning; 3) the collective character as the finality of SA, based on the defense that school education plays a central role in building the individual's personality, their way of seeing, thinking and relating to the world based on an ethic of the collective. In conclusion, we argue that understanding these collective aspects is fundamental for the construction of pedagogical practices aimed at developing the SA, with the objective of fostering collectivist values and meaningful appropriation of scientific concepts.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cesar Portella Santos, C., & da Silva Ferreira Asbahr, F. (2024). The collective character of study activity: a synthesis based on Historical-Cultural Theory. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 8(Contínua), 01–21. https://doi.org/10.14393/OBv8.e2024-42
Section
VARIA/VARIES
Author Biographies

Caio Cesar Portella Santos, Fundação Educacional de Penápolis (FUNEPE)

Professor in the Undergraduate Psychology Program at the Educational Foundation of Penápolis (FUNEPE). PhD Studant in the Postgraduate Program in Developmental and Learning Psychology, Faculty of Sciences, UNESP-Bauru.

Flávia da Silva Ferreira Asbahr, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP-Bauru)

Professor in the Department of Psychology and the Postgraduate Program in Developmental and Learning Psychology, Faculty of Sciences, UNESP-Bauru.

References

ASBAHR, F. S. F. A pesquisa sobre a atividade pedagógica: contribuições da teoria da atividade. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 29, p. 108-118, maio/jul. 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782005000200009

ASBAHR, F. S. F. Sentido pessoal, significado social e atividade de estudo: uma revisão teórica. Psicologia Escolar e Educacional, Maringá, v. 18, n. 2, p. 265-272, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-3539/2014/0182744

ASBAHR, F. S. F. Idade Escolar e Atividade de Estudo: educação, ensino e apropriação dos sistemas conceituais. In: MARTINS, L. M., ABRANTES, A. A., FACCI, M. G. D. (org.). Periodização histórico-cultural do desenvolvimento psíquico: do nascimento à velhice. Campinas: Autores Associados, 2016, p. 171-191.

ASBAHR, F. S. F. Atividade de estudo, coletivos infantis e a problema da transmissão escolar do conhecimento científico, filosófico e artístico. In: PASQUALINI, J. C.; TEIXEIRA, L. A.; AGUDO, M. M. Pedagogia histórico–crítica: legado e perspectivas. Uberlândia: Navegando Publicações, 2018. p. 135-147. Disponível em: https://www.editoranavegando.com/_files/ugd/35e7c6_d65b1d0296a04cc8a4159a2e79710d60.pdf. Acesso em: 15 de março de 2023.

ASBAHR, F. S.F.; BULHOES, L. F. S. S.; SANTOS, R. R.; ZANINI NETO, A.; ASSIS, S. M. P. Grêmios estudantis e a Psicologia Histórico-Cultural: o exercício da democracia e seu papel no desenvolvimento psíquico. In: EUZÉBIOS FILHO, A. (org.). Psicologia(s) para além do consultório: reflexões e contextos de atuação. 1ed.Curitiba-PR: Juruá, 2017, v. 01, p. 95-112

ASBAHR, F. S. F.; SOUZA, M. P. R. de. "Por que aprender isso, professora?" Sentido pessoal e atividade de estudo na psicologia histórico-cultural. Estudos de Psicologia, Natal, v. 19, n. 3, p. 169-178, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-294X2014000300002

BOZHOVICH, L. I. La personalidad y su formación en la edad infantil. Habana: Editorial Pueblo y educación, 1985.

DAVIDOV, V. V. Problemas de Pesquisa da Atividade de Estudo. In: PUENTES, R. V.; CARDOSO, C. G. C.; AMORIM, P. A. P. (org.). Teoria da atividade de estudo: contribuições de D. B. Elkonin, V. V. Davidov e V. V. Repkin. 2. ed. Curitiba: CRV, 2020a. p. 267-285.

DAVIDOV, V. V. Atividade de Estudo: situação atual e problemas de pesquisa. In: PUENTES, R. V.; CARDOSO, C. G. C.; AMORIM, P. A. P. (org.). Teoria da atividade de estudo: contribuições de D. B. Elkonin, V. V. Davidov e V. V. Repkin. 2. ed. Curitiba: CRV, 2020b. p. 233-248.

DAVIDOV, V. V. Desenvolvimento Psíquico da Criança. In: PUENTES, R. V.; CARDOSO, C. G. C.; AMORIM, P. A. P. (org.). Teoria da atividade de estudo: contribuições de D. B. Elkonin, V. V. Davidov e V. V. Repkin. 2. ed. Curitiba: CRV, 2020c. p. 173-188.

DAVIDOV, V. V. Conteúdo e Estrutura da Atividade de Estudo. In: PUENTES, R. V.; CARDOSO, C. G. C.; AMORIM, P. A. P. (org.). Teoria da atividade de estudo: contribuições de D. B. Elkonin, V. V. Davidov e V. V. Repkin. 2. ed. Curitiba: CRV, 2020d. p. 213-232.

DAVIDOV, V.; MÁRKOVA, A. A concepção de atividade de estudo dos alunos. In: PUENTES R. V.; MELLO, S. A. (org.). Teoria da Atividade de Estudo (Livro II): Contribuições de pesquisadores brasileiros e estrangeiros. Edufu, Uberlandia, 2019. p. 191-212. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/29693/4/TeoriaAtividadeEstudo.pdf. Acesso em: 15 de janeiro de 2024.

ELKONIN, D. B. Sobre o problema da periodização do desenvolvimento psíquico na infância. In: LONGAREZI, A. M.; PUENTES, R. V. (org.) Ensino Desenvolvimental. Antologia. Livro 1. 1. ed. Uberlândia: Edufu, 2017. p. 149-172.

ELKONIN, D. B. Questões psicológicas relativas à formação da Atividade de Estudo. In: PUENTES, R. V.; CARDOSO, C. G. C.; AMORIM, P. A. P. (org.). Teoria da atividade de estudo: contribuições de D. B. Elkonin, V. V. Davidov e V. V. Repkin. 2. ed. Curitiba: CRV, 2020a. p. 139-141.

ELKONIN, D. B. Estrutura da Atividade de Estudo. In: PUENTES, R. V.; CARDOSO, C. G. C.; AMORIM, P. A. P. (org.). Teoria da atividade de estudo: contribuições de D. B. Elkonin, V. V. Davidov e V. V. Repkin. 2. ed. Curitiba: CRV, 2020b. p. 147-156.

HELLER, A. O cotidiano e a história. 8 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2008.

LONGAREZI, A. M.; PUENTES, R. V.; MARCO, .F. de (org.). Teoria da atividade de Estudo: Contribuições do grupo de Moscou. Bauru: Mireveja, 2023.

LURIA, A. R. Curso de psicologia geral. Rio de Janeiro, Civilização Brasileira, v.1, 1979.

MARTINS, L. M. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuições à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. 2011. 249 f. Tese (Livre-Docência) - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP), Bauru, 2011.

MENDONÇA, A. B. J.; ASBAHR, F. S. F. Atividade de estudo e sentido pessoal: uma revisão teórica. Obutchénie Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, [S. l.], v. 2, n. 3, p. 780–800, 2019. DOI: https://doi.org/10.14393/OBv2n3.a2018-47450

MESQUITA, A. M. de. A formação psicológica de valores morais no contexto da sociabilidade competitiva e individualista na educação: apontamentos para a atividade pedagógica. 2018. 183 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Marília, 2018.

OLIVEIRA, B. As relações entre conhecimento e valoração no trabalho educativo. Perspectiva, Florianópolis, ano 11, n. 19, jan./jun. 1993, p. 29-46.

PISTRAK, M. Fundamentos da Escola do Trabalho. São Paulo: Expressão Popular, 2005.

PUENTES, R. V.; CARDOSO, C. G. C.; AMORIM, P. A. P. (org.). Teoria da atividade de estudo: contribuições de D. B. Elkonin, V. V. Davidov e V. V. Repkin. 2. ed. Curitiba: CRV, 2020. p. 267-285.

PUENTES R. V.; MELLO, S. A. (org.). Teoria da Atividade de Estudo (Livro II): Contribuições de pesquisadores brasileiros e estrangeiros. Edufu, Uberlandia, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/29693/4/TeoriaAtividadeEstudo.pdf. Acesso em: 15 de janeiro de 2024.

REPKIN, V. V. Formação da atividade de estudo como um problema psicológico. In: PUENTES, R. V.; CARDOSO, C. G. C.; AMORIM, P. A. P. (org.). Teoria da atividade de estudo: contribuições de D. B. Elkonin, V. V. Davidov e V. V. Repkin. 2. ed. Curitiba: CRV, 2020a. p. 343-352.

REPKIN, V. V. Formação da Atividade de Estudo nos Estudantes. In: PUENTES, R. V.; CARDOSO, C. G. C.; AMORIM, P. A. P. (org.). Teoria da atividade de estudo: contribuições de D. B. Elkonin, V. V. Davidov e V. V. Repkin. 2. ed. Curitiba: CRV, 2020b. p. 353-364.

REPKIN, V. V. A Organização Psicológica do Conteúdo e da Estrutura da Atividade de Estudo. In: PUENTES, R. V.; CARDOSO, C. G. C.; AMORIM, P. A. P. (org.). Teoria da atividade de estudo: contribuições de D. B. Elkonin, V. V. Davidov e V. V. Repkin. 2. ed. Curitiba: CRV, 2020c. p. 303-312.

SALINA, André Perussi. O conceito de personalidade em Lidia I. Bozhovich: contribuições para a Psicologia Histórico-Cultural. 2023. 189 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, Bauru, 2023.

SFORNI, M. S. F.; SERCONEK, G. C.; LIZZI, M. S. S. S. Atividade de estudo e organização do trabalho docente. Obutchénie Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, [S. l.], v. 5, n. 3, p. 611–629, 2021. DOI: https://doi.org/10.14393/OBv5n3.a2021-59155

TONET, I. Marxismo e democracia. In: BORGES, L. F. P.; MAZZUCO, N. G. (org.). Democracia e políticas sociais na América Latina. São Paulo: Xamã, 2009. p. 9-21. Disponível em: https://gepeto.paginas.ufsc.br/files/2015/03/capitulo-suze-2.pdf. Acesso em: 17 de janeiro de 2024.

VIOTTO FILHO, I. A. T. A escola numa perspectiva de comunidade: reflexões teórico-filosóficas para a transformação da escola atual. Gesto debate, v. 21, p. 107-133, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/gestodebate/article/view/17142/11379. Acesso em: 12 de maio de 2023.

VYGOTSKY, L. S. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. In: LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N.; VYGOTSKI, L. S. (org.). Psicologia e pedagogia: bases psicológicas da aprendizagem e do desenvolvimento. São Paulo: Moraes. 1991. p. 31-50.

VYGOTSKI, L. S. Obras escogidas. Madrid: Machado Libros, 1995, v. 3.

ZAIKA, E. V., REPKIN, V. V., REPKINA, G. V. Enfoque estrutural dos níveis de diagnóstico e de formação da atividade de estudo. In: PUENTES, R. V.; CARDOSO, C. G. C.; AMORIM, P. A. P. (org.). Teoria da atividade de estudo: contribuições de D. B. Elkonin, V. V. Davidov e V. V. Repkin. 2. ed. Curitiba: CRV, 2020. p. 407-422