A logical-historical movement of geometry and training actions in a Mathematics Club

Main Article Content

Organdi Mongin Rovetta
Sandra Aparecida Fraga da Silva

Abstract

The text aims to share results of the study of the logical-historical movement on geometry and highlight contributions to teacher training processes from a collective perspective. This training is carried out at the Mathematics Club of the Federal Institute of Espírito Santo and the investigation of this process is developed in Ph.D. research, that has as theoretical-methodological foundation the Historical-Cultural Theory, Activity Theory, and Teaching Guided Activity. Based on these assumptions, teacher training is understood as a social, dialogic process marked by the needs and demands of pedagogical work, synthesizing debates and actions that involve teaching activity, the teacher's main activity. It stands out that the training movement in the Mathematics Club is based on the need for participants to appropriate historically accumulated knowledge, when studying a logical-historical movement of concepts, in this specific case, of geometry. The study highlights geometry as a human production, and, to approach its development from a logical-historical perspective, it becomes necessary to discuss the relationship between man and nature, attracting attention to the work processes and production of instruments, because the processes of perception of form, location and displacement in space change with the relationship between man and work. Furthermore, it is highlighted that theoretical study in the collective training process makes it possible to understand new ways of organizing teaching, approaching geometry through the perception of shapes, identification of figures, communication of their properties, different representations and establishing an organization of actions in the training process in an intentional way.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rovetta, O. M., & Silva, S. A. F. da. (2024). A logical-historical movement of geometry and training actions in a Mathematics Club. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 8(Contínua), 1–24. https://doi.org/10.14393/OBv8.e2024-40
Section
DOSSIÊ II - Movimento lógico-histórico dos conceitos: formação de professores, ensino e pesquisas

References

ALMEIDA, M.C. A Matemática na idade da pedra: Filosofia, Epistemologia, Neurofisiologia e Pré-História da Matemática. São Paulo: Livraria da Física, 2017.

BISHOP, A. J. Enculturación matemática: la educación matemática desde una perspectiva cultural. Traducción de Genis Sánchez Barberán. Barcelona, 1999.

BOROWSKY, H. G. A Atividade Orientadora de Ensino como princípio do Clube de Matemática. Obutchénie: Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, 4(2), 2020, p. 509-533. DOI: https://doi.org/10.14393/OBv4n2.a2020-57494.

BOYER, C. B. História da Matemática. São Paulo: Edgard Blücher, 1996.

CHILDE, G. A evolução cultural do homem. 4ª ed. Traduzido por Zahar Editores. Rio de Janeiro; 1971.

DAVIDOV, V.V. Tipos de generalizazaciónen la enseñanza. Editorial Pueblo y Education, Ciudad de La Habana. 2ª reimpressión, 1982.

DAVIDOV, V.V. La ensenãnza escolar y el desarrollo psíquico: investigación psicológica teórica y experimental. Moscú: Editorial Progresso, 1988.

ESTEVES, A. K.; SOUZA, N. M. M. de. Ações de professores e o movimento de mudanças em atividade de formação contínua. Educação em Revista, [S. l.], v. 38, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26206. Acesso em: 02 fev. 2024.

GERDES, P. Etnogeometria: Cultura e o despertar do pensamento geométrico. Belo Horizonte, Boane, Moçambique, 2012.

GHIDINI, R. MORMUL, N.M. Revolução agrícola neolítica e o surgimento do estado classista: breve construção teórica. Revista de Ciências do Estado. Belo Horizonte: v.5, n.1, e19725. 2020. DOI: https://doi.org/10.35699/2525-8036.2020.19725.

GLADCHEFF, A. P. Ações de estudo em atividades de formação de professores que ensinam matemática nos anos iniciais. 2015. 274f. Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.

KOPNIN, P. V. A dialética como lógica e teoria do conhecimento. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.

LEONTIEV, A.N. Atividade. Consciência. Personalidade. Bauru: Mireveja, 2021.

LEONTIEV, A.N. Actividad, conciencia y personalidade. Buenos Aires: Ediciones Ciencias Del Hombre, 1978.

LIMA, L.C.; MOISÉS, R.P. Uma leitura do mundo: forma e movimento. São Paulo: Escolas Associadas, 2002.

LIMA, L. C.; MOISÉS, R. P. A forma: movimento e número. Proposta didática para a aprendizagem da linguagem geométrica. São Paulo: Programa Integrar, 1998.

LOPES, A. R. L. V. Aprendizagens da docência em matemática: o clube de matemática como espaço de formação inicial de professores. Passo Fundo: Ed. Universidade de Passo Fundo, 2009.

MARCO, F.F. de; LOPES, A. R. L. V.; ARAÚJO, B. P. O Clube de Matemática e a formação inicial de professores que ensinam Matemática. Revista de Educação Pública, v. 32, p. 799-820, jan./dez. 2023. DOI: https://doi.org/10.29286/rep.v32ijan/dez.14482.

MARX, K. O Capital: criticada economia política. Livro I. 2 ed. São Paulo: Boitempo, 2017.

MLODINOW, L. A janela de Euclides: a história da geometria: das linhas paralelas ao hiperespaço. São Paulo: Geração Editorial, 2004.

MORETTI, V. D. O problema Lógico-Histórico, Aprendizagem Conceitual e Formação de Professores de Matemática. Poiésis, Tubarão. Número Especial, p. 29-44, 2014. DOI: https://doi.org/10.19177/prppge.v8e0201429-44.

MOURA, M. O. de. O educador matemático na coletividade de formação: uma experiência com a escola pública. 2000. Tese (Livre-Docência) -Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, 2000.

MOURA, M. O. de. Atividade de formação em espaço de aprendizagem da docência: o Clube de Matemática. RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo, v. 7, p. 1-22. Campinas: 2021. DOI: https://doi.org/10.20888/ridpher.v7i00.16028.

MOURA, M. O. de. et al. (Org.) Atividades para o ensino de matemática nos anos iniciais da educação básica. Volume IV: Geometria. Ribeirão Preto: FFCLRP/USP, 2018.

MOURA, M. O.de. ARAÚJO, E. S. SERRÃO, M. I. B. (2019). Atividade Orientadora de Ensino: fundamentos. Linhas Críticas, 24, e19817. DOI: https://doi.org/10.26512/lc.v24i0.19817.

OLIVEIRA, D. C. Quando os estudantes não são mais os mesmos: o processo de apropriação de conhecimentos geométricos nos anos iniciais e a Teoria Histórico-Cultural. 2022. 235f. Tese (Doutorado). Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática da Universidade Federal de Goiás. Goiânia, 2022.

OLIVEIRA, D. C.; CEDRO, W. L. Teoria Histórico-Cultural: O estudo do movimento lógico-histórico de geometria. In: XIV Encontro Nacional de Educação Matemática. 2022.

PANOSSIAN, M. L.; MORETTI, V. D.; SOUZA, F. D. de. Relações entre o movimento histórico e lógico dos conceitos, desenvolvimento do pensamento teórico e conteúdo escolar. In: MOURA, M. O. de. (Org.). Educação escolar e pesquisa na teoria histórico-cultural. São Paulo: Edições Loyola, 2017, p. 125-152.

PETROVSKI, A. Psicologia General. Manual didáctico para los institutos de pedagogía. Editora Progresso. Moscú, 1980.

PETROVSKI, A. V. Personalidad, actividad y colectividad. Buenos Aires: Editorial Catargo, 1984.

RÍBNIKOV, K. Historia de las matemáticas. Editorial Mir: Moscu,1987.

ROQUE, T. História da matemática: uma visão crítica, desfazendo mitos e lendas. Rio de Janeiro: Zahar, 2012.

ROVETTA, O.M.; SILVA, S.A.F. Geometria nas redes sociais: curta essa ideia! Vitória, 2015.

SANTOS, B. da P.; SILVA, S.A.F. Representações geométricas a partir de percepções em formação continuada de professores. Anais da Modalidade Comunicação Científica da VIII Escola de inverno de Educação Matemática, V Encontro nacional do Pibid matemática e I Encontro Nacional de residência pedagógica matemática. Santa Maria, 2023, p. 830-839.

SILVA, S. A. F.; LOPES, A. R. V. L. Pesquisas brasileiras sobre geometria: contribuições da perspectiva histórico-cultural. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 12, n. 2, p. 215-239, 2019. DOI: https://doi.org/10.5007/1982-5153.2019v12n2p215.

SILVA, R.S.; CEDRO, W.L. As marcas da formação no clube de Matemática. In: CEDRO, W.L. (org.). Clube de Matemática: vivências, experiências e reflexões. 1 ed. Curitiba: CRV, 2015.

VIGOTSKI, L.S. Psicologia Pedagógica. 3. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010.