The development of citizenship through mediated activities

Main Article Content

Marcos Roberto Pavani

Abstract

This text approaches the development of the concept of citizenship through media activities used in formal pedagogical practices and youth social mobilizations held in public spaces, such as the school occupations promoted by high schoolers in 2015 and 2016, as well as the youth articulation in Heliópolis, São Paulo. We aim to discuss the possibilities brought by digital tools as a support for educational development, mainly in the everyday and collective elaboration of citizenship by student youth. We collected data through online-semi structured interviews, which were analyzed based on the theoretical-methodological references of Cultural Historic Theory and Critical Geography. The results point out the importance of using digital tools for the effectiveness of the political fight and resistance carried out by the groups of young people analyzed. The concept of citizenship was clearly present among the students interviewed and it was also apprehended and widened by the social fights. Therefore, the media activities indicated an important path for formal pedagogical practices, having a formative and educational power in the context of everyday social struggles, evidencing its relevance in the process of human knowledge development.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pavani, M. R. (2022). The development of citizenship through mediated activities. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 6(3), 839–857. https://doi.org/10.14393/OBv6n3.a2022-67181
Section
DOSSIÊ
Author Biography

Marcos Roberto Pavani, Universidade Federal de São Carlos - Brasil

Orcid: https://orcid.org/0000-0002-9379-3278.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

CAMPOS, Antônia Maria et al. Escolas de luta. São Paulo: Veneta, 2016. (Coleção Baderna).

FINO, Carlos N. Vygotsky e a Zona de Desenvolvimento Proximal (ZDP): três implicações pedagógicas. Revista Portuguesa de Educação, vol. 14, nº 2, p. 273-291, 2001.

FREIRE, Paulo. Política e educação. 5ª ed - São Paulo: Cortez, 2001.

GOHN, Maria da Glória. JOVENS NA POLÍTICA NA ATUALIDADE - uma nova cultura de participação. Cad. CRH, vol.31, nº.82. Salvador: jan./abr. 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/s0103-49792018000100008. Acesso em 10 ago. 2020.

GOHN, Maria da Glória. GOHN, Maria da Glória. Movimentos sociais e educação. São Paulo: Cortez, 2012.

GROPPO, Luís Antonio Groppo et al. Coletivos juvenis na universidade e práticas formativas: política, educação, cultura e religião. São Carlos: Pedro & João Editores, 2020.

HARVEY, David. Cidades rebeldes: do direito à cidade à revolução urbana. São Paulo: Martins Fontes, 2014.

IRIART, Milena Figueiredo Santos. Jovens mobilizadores culturais na cidade de Feira de Santana: uma micropolítica das margens. In: ALMEIDA, Elmir de. et al. (Orgs.). Movimentos sociais, sujeitos e processos educativos: uma antologia do GT03 da ANPED. São Carlos: Pedro e João Editores, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.51795/9786558694076. Acesso em 12 de jul. 2022.

KUBOYAMA, Rey; CUNHA, FÁBIO CÉSAR ALVES. “A escola é nossa!”: territorialidades do movimento estudantil nas ocupações das escolas de Londrina (PR) em 2016. Revista NERA, v. 22, n. 49, p. 31-58, 2019.

LEONTIEV, Alexei N. Actividad, consciencia y personalidade. Buenos Aires: Ed. Ciências del Hombre, 1978.

MELLO, Maria Aparecida. Diferenças conceituais e pedagógicas entre brincadeira e jogo na teoria histórico-cultural: implicações no ensino e na aprendizagem na educação infantil. 2018.Tese (Professor Titular em Educação) - Centro de Educação e Ciências Humanas – CECH, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2018.

OLIVEIRA, Bethy Antunes de. Fundamentos filosóficos marxistas da obra vigotskiana: a questão da categoria de atividade e algumas implicações para o trabalho educativo. In: MENDONÇA, Sueli Guadalupe de Lima; MILLER, Stela (Orgs.). Vigotsky e a escola atual: fundamentos teóricos e implicações pedagógicas. 2ª ed. (revisada), Araraquara: Junqueira&Marin, 2010.

OLIVEIRA, Cláudio; MOURA, Samuel Pedrosa; SOUSA, Edinaldo Ribeiro de. TIC’S NA EDUCAÇÃO: a utilização das tecnologias da informação e comunicação na aprendizagem do aluno, PEDAGOGIA EM AÇÃO, v. 7 n. 1, 2015, p.75-94. Disponível em: TIC’S NA EDUCAÇÃO: A UTILIZAÇÃO DAS TECNOLOGIAS DA INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO NA APRENDIZAGEM DO ALUNO | Pedagogia em Ação (pucminas.br).

PAVANI, Marcos Roberto. Atividade mediatizadora, juventude e a apropriação política dos espaços por meio da heterogeneidade criadora. Tese (Doutorado), Universidade Federal de São Carlos – UFSCar, São Carlos 2021.

PETROVSKI, Arthur V. Psicología General: Manual didáctico para los institutos de Pedagogia. Moscú: Editorial Progreso, 1980.

SANTOS, Milton. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. 23ª ed. Rio de Janeiro: Record, 2013.

SANTOS, Milton. O país distorcido: o Brasil, a globalização e a cidadania. Org. Wagner Costa Ribeiro. São Paulo: Publifolha, 2002.

SOUZA, Vanilton Camilo de. A formação acadêmica do professor de Geografia: dimensões teóricas. In: CALLAI, H. C. (org.) Educação Geográfica: reflexão e prática. Ijuí: Ed. Unijuí, p. 227-248, 2011.

VÁZQUEZ, Adolfo S. Filosofia da Práxis. 1ª ed. São Paulo: Expressão Popular, 2007.

VYGOTSKY, Lev. S. A formação social da mente. (Trad.) J. Cipolla Neto, L. S. Menna, S. C. Afeche. 6ª ed. - São Paulo: Martins Fontes, 1998.

VYGOTSKY, Lev. S. Obras escogidas: Problemas del Desarrollo de la Psique. Tomo III. Madrid: Visor Distribuiciones, 1995