Didactic and Early Childhood Education: principles for developmental teaching
Main Article Content
Abstract
Didactic in early childhood education, from the perspective of developmental teaching, presupposes teaching as a fundamental activity, oriented towards the development of children's learning possibilities. That is why it is necessary to organize it in a way that promotes learning and development, in order to form the maximum potential of the human being, at all levels of education, from the childhood period. Thus, the objective of this article is to explain didactic principles directed to early childhood education in the Historical-Cultural Theory. For this, this theoretical-bibliographic study is based on primary and secondary sources of the Historical-Cultural Theory. As a result, we show that the child, through the appropriation of the objectification of culture, forms and develops the complex superior psychic functions and human possibilities of learning and development, through the mediation of school education. Therefore, school education demands to establish representative objectives of this purpose, to select essential contents to be taught to children from their first months of life, in order to establish a set of teaching actions and operations that awaken the enchantment for the appropriation of human culture with to broaden the child's learning horizons.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
DAVIDOV, V. V. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico. Moscú: Editorial Progreso, 1988.
ELKONIN, D. Psicologia do jogo. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
LAZARETTI, L. M. A organização didática do ensino na educação infantil: implicações da Teoria Histórico-Cultural. 204 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos/SP, 2013.
LAZARETTI, L. M.; MELLO, M. A. Como ensinar na educação infantil? Reflexões sobre a didática e o desenvolvimento da criança. In: PASQUALINI, J.; TEIXEIRA, L. A.; AGUDO, M. M. (Org.). Pedagogia Histórico-Crítica: Legado e Perspectivas. Uberlândia: Navegando, 2018, p. 1-274.
LAZARETTI, L. M. Idade pré-escolar (3-6 anos) e a educação infantil: a brincadeira de papéis sociais e o ensino sistematizado. In: MARTINS, L.M.; ABRANTES, A. A.; FACCI, M. G. D.. (Org.). Periodização histórico-cultural do desenvolvimento psíquico: do nascimento à velhice. 1ed.Campinas SP: Autores Associados, 2016, v., p. 129-148.
LEONTIEV, A. N. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Livros Horizonte, 1978.
LEONTIEV, A. N. Uma contribuição à teoria do desenvolvimento da psique infantil. In: VIGOTSKII, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. Trad. Maria da Penha Villalobos. São Paulo: Ícone, EDUSP, 1988. p. 59-83.
LIBÂNEO, J. C.; FREITAS, R. A. Vasily Vasilyevich Davydov: a escola e a formação do pensamento teórico-científico. In: LONGAREZI, A. M.; PUENTES, R. V. (Orgs.). Ensino desenvolvimental: vida, pensamento e obra dos principais representantes russos. Uberlândia: Edufu, 2013, p. 315-350.
LONGAREZI, A. M.; PUENTES, R. V. (Orgs.). Fundamentos psicológicos e didáticos do Ensino Desenvolvimental. Uberlândia: Edufu, 2017.
MAGALHAES, C. LAZARETTI, L. M.; Acolher, Explorar, Brincar e Conhecer: Reflexões sobre o Espaço Como Potencializador das Aprendizagens
de Bebês e Crianças na Educação Infantil In: Apropriações Teóricas e suas Implicações na Educação Infantil.1 ed.Curitiba: Edirota CRV, 2019, v.1, p. 1-247.
MARX, K. O capital: crítica da economia política. L III. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2008.
MELLO, Alessandro de; URBANETZ, Sandra Terezinha. Fundamentos da didática. Curitiba: Ibpex, 2008.
PASQUALINI, J. C.; LAZARETTI, L. M. Que educação infantil queremos? um manifesto em defesa da educação escolar para crianças pequenas. Bauru: Mireveja, 2022, v.1. p.80
PASQUALINI, J.; LAZARETTI, L. Crianças pequenas na escola: contradições e potencialidades. Revista Polyphonía. v.32, p.112 - 129, 2021. DOI: https://doi.org/10.5216/rp.v32i2.70895
VIGOTSKII, L. S. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. In: VIGOTSKII, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. Tradução de Maria da Penha Villalobos. São Paulo: Ícone; EDUSP, 1988.