Possibilities of objectifying the didactic principles that base Learning Development for an organization of a curriculum in the Mathematics fields
Main Article Content
Abstract
The research on the organization of Developmental Learning, especially those carried out in the Elkonin-Davidov-Repkin system, confirm the development of theoretical thinking by students. The assumption is that this organization supports the effective of pedagogical praxis for an omni lateral formation of those sought. With this assumption, was carried out a research, in the theoretical modality, investigated the possibilities of objectifying the didactic principles that support a Developmental Learning for the organization of a Mathematical curriculum guidelines. This objective arose from the question: How is a school curriculum guideline in the area of Mathematics structured from the didactic principles that underlie Learning Development? In order to search for elements that contribute to answer to this question, we are based on the works of the authors who elaborated of the Elkonin-Davidov-Repkin system, with greater attention to the didactic-methodological aspects developed. Among them, we highlighted the didactic principles (new content, education that develops, activity and object character), idealized by Davydov (2017), considered here guiding threads of our analysis. As a result of the investigation, we indicate possibilities and limitations in the elaboration of a school curriculum guidelines, which are: the form of selection of concepts, considering the form of formation of theoretical thinking aimed; contents of concepts and their goal in the teaching organization, based on their genesis and development, evidenced in the identification of their genetically initial foundation and objectified in the task systems; and those involved in the objects that the School Curriculum aims at. This understanding of the curriculum implies the investigation of new ways of realizing the constitution of an education for the future, which stand out those based on Developmental Learning.
Downloads
Article Details
References
CARAÇA, B. J. Conceitos fundamentais da matemática. 5. ed. Lisboa: Gradiva, 2003.
DAVÍDOV, V. V. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico: investigación psicológica, teórica y experimental. Moscú: Editorial Progresso, 1988.
DAVÍDOV, V. V.; SLOBÓDCHIKOV, V. I. La enseñanza que desarrolla en la escuela del desarrollo. In: MUDRIK, A. V. (org.) La educación y la enseñanza: una mirada al futuro. Trad. Marta Shuare. Moscú: Editorial Progreso, 1991, p. 118-144.
DAVYDOV, V. V. Tipos de generalización en la enseñanza. 3. ed. Habana: Editorial Pueblo y Educación, 1982.
DAVYDOV, V. V. Análise dos princípios didáticos da escola tradicional e dos possíveis princípios do ensino em um futuro próximo. In: LONGAREZI, A. M.; PUENTES, R. V. (Orgs.). Ensino Desenvolvimental: Antologia: Livro I. Uberlândia: Editora EDUFU, 2017, p. 211-223. DOI: https://doi.org/10.14393/edufu-978-85-7078-433-9.
FORQUILHINHA, Prefeitura Municipal. Proposta Curricular da Rede Municipal de Ensino de Forquilhinha. Forquilhinha: Secretaria de Educação, 2020. 313 p.
GALPERIN, P.; ZAPORÓZHETS, A.; ELKONIN, D. Los problemas de la formación de conocimientos y capacidades en los escolares y los nuevos métodos de enseñanza en la escuela. In: SHUARE, M. (Comp.). La psicologia evolutiva y pedagógica en la URSS. Moscú: Progreso, 1987, p. 300-315.
HOBOLD, E. S. F. Proposições para o ensino da tabuada com base nas lógicas formal e dialética. 2014. 199 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Sul de Santa Catarina, Tubarão, 2014.
KEMMIS, S. El curriculum: más allá de la teoria de la reproducción. 2. ed. Madrid, Espanha: Ediciones Morata, 1993.
LUNDGREN, U. P. Teoría del Curriculum y escolarización. 2. ed. Madrid, Espanha: Morata, 1997.
MOURA, M. O. A objetivação do currículo na atividade pedagógica. Obutchénie: R. de Didat. e Psic. Pedag., Uberlândia, MG, v.1, n.1, p. 98-128, jan./abr. 2017. DOI: http://doi.org/10.14393/OBv1n1a2017-5.
PERES, E. S. Currículo e emancipação: uma articulação possível? 2016. 380 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2015.
PIRES, C. M. C. Educação Matemática e sua Influência no Processo de Organização e Desenvolvimento Curricular no Brasil. Bolema, Rio Claro, v. 21, n. 29, p. 13-42, 2008.
PRADO JÚNIOR, C. Dialética do Conhecimento. Tomo 1. 4. ed. São Paulo: Brasiliense, 1963.
PUENTES, R. V. Uma nova abordagem da Teoria da Aprendizagem Desenvolvimental. In: PUENTES, R. V.; CARDOSO, C. G. C. C.; AMORIN, P. A. P. (Orgs.) Teoria da atividade de estudo: Contribuições de D. B. Elkonin, V. V. Davidov e V. V. Repkin: Livro I. Curitiba: CRV, 2019, p. 31-53. DOI: https://doi.org/10.24824/978854444104.6.
ROSA, J. E. da. Proposições de Davydov para o ensino de Matemática no primeiro ano escolar: inter-relações dos sistemas de significações numéricas. 2012. 244 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2012.
SACRISTÁN, J. G. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.
SANTA CATARINA. Currículo base da educação infantil e do ensino fundamental do território catarinense. Florianópolis, SC: Secretaria do Estado da Educação, 2019. 492 p. Disponível em: http://uaw.com.br/pagflip/pdf.php?pag=portifolio&cod=35. Acesso em: 15 jan. 2021.
SAVIANI, N. Saber Escolar, Currículo e Didática: problemas da unidade conteúdo/método no processo pedagógico. 6. ed. revista. Campinas: Autores Associados, 2010.
VIGOTSKI, L. S. A formação Social da mente. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2002.