The oral language development of children from 0 to 3 years of age from a historical and cultural perspective: notes from a research

Main Article Content

Michelle de Freitas Bissoli
Evellyze Martins Reinaldo Pinho
Aline Janell de Andrade Barroso Moraes

Abstract

This article aims to discuss the oral language development of children from zero to three years of age from a historical-cultural perspective. It is based on the principle that, in nurseries, pedagogical work can enable babies and very young children to communicate and develop their verbal expression skills, as long as they are positioned as subjects of communicative practices. This implies that teachers are aware of the processes by which children acquire verbal language and that they act to foster interactions that respect the child's moments of development which, in Historical-Cultural Theory, are explained through guide activities. The study results from a Master's in Education research carried out in a Public Day Care Center in Manaus and points to the need for pedagogical work in day care centers based on the understanding that oral language is the result of a socio-historical process of development.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Bissoli, M. de F. ., Pinho, E. M. R. ., & Moraes, A. J. de A. B. . (2021). The oral language development of children from 0 to 3 years of age from a historical and cultural perspective: notes from a research. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 5(1), 213–231. https://doi.org/10.14393/OBv5n1.a2021-60595
Section
Varia/Varies

References

ABBAGNANO, N. Dicionário de Filosofia. Tradução Alfredo Bosi. 2ª Ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

BISSOLI, M. F. Educação e desenvolvimento da personalidade da criança: contribuições da teoria histórico-cultural. Marília: Unesp. 2005. Tese (Doutorado). Faculdade de Educação.

BISSOLI, M. F. O desenvolvimento da linguagem oral da criança: contribuições da Teoria Histórico-Cultural para a prática pedagógica na creche. PERSPECTIVA, Florianópolis, v. 32, n. 3, p. 829 - 854, set./dez. 2014.

CABRAL, A.; NICK, E. Dicionário Técnico de Psicologia. 14 edição. São Paulo: Cultrix, 2006.

CRUZ, S. H. V. A realização de pesquisas com crianças: contribuições teórico-metodológicas. Palestra proferida no IV COPEDI na Mesa redonda: Emergência de Novas Metodologias de Pesquisa. Em Águas de Lindóia, SP: 2006.

ELKONIN, D. Sobre el problema de la periodización del desarrollo psíquico en la infancia. In: DAVIDOV, V; SHUARE, M. (Org.). La psicología evolutiva y pedagógica en la URSS (antologia). Moscou: Progresso, p. 125-142, 1987.

GUIMARÃES. Daniela. Relações entre bebês e adultos na creche: o cuidado como ética. São Paulo. Cortez. 2011.

HEVESI, K. Relação através da linguagem entre a educadora e as crianças do grupo. In: J. Falk (Org.). Educar os três primeiros anos: a experiência de Lóczy. Araraquara, SP: JM Editora. 2004.

ILIASOV, I.I.; LIAUDIS, V. Y. Antologia de La psicologia pedagógica y de lãs edades. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación, 1986.

LEONTIEV, A. N. Uma contribuição à teoria do desenvolvimento da psique infantil. In: VYGOTSKY, L.S. et al. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 1998a.

LEONTIEV, A. N. Os princípios psicológicos da brincadeira pré-escolar. In: VIGOTSKII, Lev Semenovich; LURIA, Alexander Romanovich. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. Tradução Maria da Penha Villalobos. São Paulo: Ícone, 2001.

LÍSINA, M. La génesis de las formas de comunicación en los niños. In: DAVIDOV, V. V.; SHUARE, M. (Org.). La psicología evolutiva y pedagógica en la URSS (antología). Moscú: Editorial Progresso, p. 125, 1987.

MELLO, S. A. A educação da criança de zero a três anos. Texto Didático. Departamento de Didática. Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas de Marília – Universidade Estadual Júlio Mesquita Filho. UNESP – Campus Marília, 2000.

MUKHINA, V. Psicologia da idade pré-escolar. São Paulo: Martins Fontes, 1995.

PETROVSKY, A. V. Particularidades psicológicas de las etapas antepreescolar y pré-escolar. In: Psicología pedagógica y de las edades. Ciudad de La Habana: Editorial Pueblo y Educación, s/d.

SILVA, J. C.; HAI, A. A. O impacto das concepções de desenvolvimento infantil nas práticas pedagógicas em salas de aula para crianças menores de três anos. In: Perspectiva, Florianópolis, v. 30, n. 3, 1099-1123, set/dez. 2012.

VIGOTSKI, L. S. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. In: VIGOTSKI, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. Tradução de Maria da Penha Villalobos. 6. ed. São Paulo: Ícone, 2001.

VIGOTSKI, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. Quarta aula: a questão do meio na Pedologia. Tradução de Márcia Pileggi Vinha. In:Psicologia USP, São Paulo, 2010. p. 681-701.

ZAPOROZET, A. V.; LISINA, M. I. El desarrollo de la comunicación en la infância. Tradução de Arturo Villa Gutiérrez. Madri: G Núñez Editor, 1986.