Periodization of children's psychological development, play and teacher training: possible dialogues

Main Article Content

Valéria Aparecida Dias Lacerda
Fernanda Duarte Araújo Silva

Abstract

This article aims to present studies on the regularities and non-regularities of the child’s psychic development, in addition to the relation with playing as one of the activities that go through psychological development. To achieve this goal, we conducted a survey of researches, articles and books that address the periodization of ages proposed by Vigotski and collaborators in the Historical-Cultural Theory, especially Leontiev and Elkonin. We understand that children are educated and humanized through the appropriation of culture; therefore, playing is an appropriation and being in the world, it constitutes one of the activities that enhance child development and, consequently, it must be taken as one of the main axes for the constitution of relationships, reflections and social practice with target audience. In general terms, we can say that issues related to playing mobilize us to rethink teacher training, since teachers need to consider playing and the periodization of children’s psychological development in the organization of pedagogical work, with the aim of overcoming visions and simplistic attitudes. It is expected that initial and continuing teacher training will provide theoretical, didactic and methodological subsidies for education professionals to understand the importance of adults in presenting the world to the child and in the organization and planning of situations that enable to understand it and experience it in different ways and possibilities.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Aparecida Dias Lacerda, V. ., & Silva, F. D. A. (2022). Periodization of children’s psychological development, play and teacher training: possible dialogues. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 6(1), 259–287. https://doi.org/10.14393/OBv6n1.a2022-59462
Section
VARIA/VARIES
Author Biographies

Valéria Aparecida Dias Lacerda, Universidade Federal de Uberlândia

Graduada em Pedagogia e em Psicologia, ambas pela Universidade Federal de Uberlândia. Doutorado em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho  - Campus Marília. Professora Associada na Faculdade de Educação da Universidade Federal de Uberlândia. Vice-líder do grupo de pesquisa Lecturi. Áreas de pesquisa, ensino e extensão: Educação Infantil, infância, linguagens, imaginário da criança, Teoria Histórico-cultural, Filosofia da linguagem e Pedagogia Freinet.

Fernanda Duarte Araújo Silva, Universidade Federal de Uberlândia - Brasil

Professora do Curso de Pedagogia da Faculdade de Educação (FACED) da Universidade Federal de Uberlândia (UFU) e do Programa de Pós-graduação em Educação (FACED/UFU).

References

ANDRADE, Cyrce Maria Ribeiro Junqueira de. A formação lúdica do professor. 2003. Disponível em: http://www.abrinquedoteca.com.br/artigos_integra2_impressao.asp?id=2. Acesso em: 5 abr. 2020.

ARCE, Alessandra. A brincadeira de papéis sociais como produtora de alienação no Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. In: ARCE, Alessandra; DUARTE, Newton (Orgs.). Brincadeira de papéis sociais na Educação Infantil: as contribuições de Vigotski, Leontiev e Elkonin. São Paulo: Xamã, 2006, p. 99-116. DOI: https://doi.org/10.5585/dialogia.v6i0.1122.

ARCE, Alessandra (Org.). Interações e brincadeiras na Educação Infantil. Campinas: Alínea, 2013.

CAMPOS, Maria Malta; ROSEMBERG, Fúlvia. Critérios para um atendimento em creches que respeite os direitos fundamentais das crianças. Brasília: MEC; SEB, 2009.

DOMINGOS, Ana Lúcia Silvério; SILVA, Fernanda Duarte Araújo. Criança e infância: concepções de professoras da educação infantil do município de Ituiutaba, Minas Gerais. Revista de Educação Popular, v. 16, n. 1, p. 49-62, jun. 2017.

ELKONIN, Daniil Borisovich. Sobre el problema de la periodización del desarrollo psíquico en la infancia. In: DAVIDOV, Vasili; SHUARE, Marta (Orgs.). La psicologia evolutiva y pedagógica en la URSS. Moscú: Progreso, 1987.

FORTUNA, Tânia Ramos. Brincar é aprender. In: GIACOMONI, Marcello Paniz; PEREIRA, Nilton Mullet. Jogos e ensino de História. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2018. (Série Ensino, Aprendizagem e Tecnologias). Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/174705. Acesso em: 28 jan. 2021.

HUIZINGA, Johan. Homo Ludens: o jogo como elemento da cultura. Tradução de João Paulo Monteiro. São Paulo: Perspectiva, 1980.

KRAMER, Sônia. A infância e sua singularidade. In: BRASIL. Ministério da Educação. Ensino fundamental de nove anos: orientações para a inclusão da criança de seis anos de idade. Brasília: FNDE; Estação Gráfica, 2006, p. 13-24.

KRAMER, Sônia; NUNES, Maria Fernanda R.; CORSINO, Patrícia. Infância e crianças de 6 anos: desafios das transições na educação infantil e no ensino fundamental. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 1, p. 69-85, jan./abr. 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/s1517-97022011000100005.

LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. Os princípios psicológicos da brincadeira pré-escolar. In: VYGOTSKY, Lev Semyonovich; LURIA, Alexander Romanovich; LEONTIEV, Alexis Nikolaevich (Orgs.). Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. Tradução de Maria de Pena Villalobos. São Paulo: Ícone, 1988a, p. 119-142.

LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. Uma contribuição à teoria do desenvolvimento da psique infantil. In: VYGOTSKY, Lev Semyonovich; LURIA, Alexander Romanovich; LEONTIEV, Alexis Nikolaevich (Orgs.). Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. Tradução de Maria de Pena Villalobos. São Paulo: Ícone, 1988b, p. 59-84.

LISPECTOR, Clarice. A descoberta do mundo. Rio de Janeiro: Rocco, 1999.

MELLO, Suely Amaral. Linguagem, consciência e alienação: o óbvio como obstáculo ao desenvolvimento crítico da consciência crítica. Marília: Unesp, 2000. DOI: https://doi.org/10.36311/2000.85-86738-11-5.

MELLO, Suely Amaral; SINGULANI, Renata Aparecida Dezo. As crianças pequenininhas na creche aprendem e se humanizam. Teoria e Prática da Educação, v. 17, n. 3, p. 37-50, set./dez. 2014.

MUKHINA, Valéria. Psicologia da idade pré-escolar: um manual completo para compreender e ensinar a criança desde o nascimento até os sete anos. Tradução de Cláudia Berliner. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

OLIVEIRA, Marta Kohl de. Vygotsky: aprendizado e desenvolvimento – um processo sócio-histórico. São Paulo: Scipione, 1997.

PASQUALINI, Juliana Campregher. Concepção de ser humano, educação e desenvolvimento. In: PASQUALINI, Juliana Campregher; TSUHAKO, Yaeko Nakadakari (Orgs.) Proposta pedagógica da educação infantil do sistema municipal de ensino de Bauru/SP. Bauru: Secretaria Municipal de Educação, 2016.

RESENDE, Valéria A. D. L. O (re) pensar das infâncias no espaço da EMEI Profº Horlandi Violatti: a construção de uma formação colaborativa. Relatório final do Curso de extensão: Infâncias, docência e educação Infantil. Registro SIEX/UFU Nº 14235, ANO – 2015.

RESENDE, Valéria A. D. L. III Curso de extensão: Linguagem e o processo de humanização. Relatório final do III Curso de extensão: Linguagem e o processo de humanização. Registro SIEX/UFU Nº 17632, ANO – 2018.

SILVA, Janaína Cassiano da. É hora de trocar a fralda! Contribuições da Teoria Histórico-cultural para o trabalho com bebês na Educação Infantil. In: ARCE, Alessandra (Org.). Interações e brincadeiras na Educação Infantil. Campinas: Alínea, 2013, p. 41-72.

SOUZA, Maria Cecília Braz Ribeiro de. A Concepção de Criança para o Enfoque Histórico-Cultural. Marília, 2007. (Tese de Doutorado).

VYGOTSKY, Lev Semionovitch. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

VYGOTSKY, Lev Semionovitch. Obras Escogidas. Madrid: Visor, 1996. v. 4.

VYGOTSKY, Lev Semionovitch. Obras Escogidas: la infancia temprana. Tomo IV. Madrid: Machado, 2006.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. A brincadeira e seu papel no desenvolvimento psíquico da criança. Revista Virtual de Gestão de Iniciativas Sociais, n. 7, p. 23-36, jun. 2008. Disponível em: https://atividart.files.wordpress.com/2016/05/a-brincadeira-e-seu-papel-no-desenvolvimento-psiquico-da-crianc3a7a.pdf. Acesso em: 16 fev. 2021.

VIGOTSKI, L, S. Sete aulas de L.S. Vigotski sobre os fundamentos da pedologia. Organização e tradução de Zoia Prestes, Elizabeth Tunes; Tradução de Claudia de Costa Guimarães Santana. Rio de Janeiro: E-Papers, 2018.

TOLSTIJ, Alexander. El hombre y la edad. Moscú: Progreso, 1989.

ZINCHENKO, Vladimir Petrovich. Early stages in children’s cultural development. In: HEDEGAARD, Mariane; EDWARDS, Anne; FLEER, Marilyn (Eds.). Motives in children’s development: cultural-historical approaches. New York: Cambridge University Press, 2012, p. 63-78. DOI: https://doi.org/10.1017/cbo9781139049474.006.