Proposal for a scheme of base orienting complete of action of activity problem situations student
Main Article Content
Abstract
Scheme of Base Orienting Complete of Action of the Activity Problem Situations Student is based on activity theory for the purpose of skill formation in problem solving in Science and Mathematics, in the zone of proximal development. Through the interaction between teacher, student and task with a problematic character according to Majmutov the Activity Problem Situations Student must transit through the different stages of the formation mental actions and concepts of Galperin, mediated by methodology strategy of direction Study Activity of the Talízina. This activity is formed by invariant actions: formulate the student problem, build the conceptual and procedural nucleus, solve the student problem and analyze the solution and each action is formed by operations. The objective of the article is to propose a Scheme of Base Orienting Complete of Action as didactic model of references for orientation, execution and control of the Activity Problem Situations Student. The authors adapt the proposal in problem solving through a mathematical model and experimentation.
Downloads
Article Details
References
GALPERIN P. Ya. Introducción a la Psicología. Un enfoque dialéctico. Madrid: Pablo del Rio, 1976.
GALPERIN P. Ya. Stage-by-Stage Formation as a Method of Psychological Investigation. Journal of Russian and East European Psychology, v. 4, n. 30, p.60-80, Jun. 1992.
GONÇALVES, P. G. F. A orientação da ação de controle na resolução de problemas matemáticos em professores: uma Experiência Formativa à luz da teoria de P. Ya. Galperin. Natal, 2020. Tese (Doutorado em Educação). Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte.
LEONTIEV, A. N. Actividad. Conciencia. Personalidad. Buenos Aires: Ciencias del Hombre. 1978.
MAJMUTOV, M. J. La Enseñanza Problémica. Habana: Pueblo y Revolución, 1983.
MENDOZA, H. J. G.; DELGADO, O. T. Organización de la Actividad de Situaciones Problema en Matemática. Atenas, v. 3, p. 31-36, 2016.
MENDOZA, H. J. G.; DELGADO, O. T. A Atividade de Situações Problema em Matemática. In: LONGAREZI, A. M.; PUENTES, R. V. (Org.). Fundamentos psicológicos e didáticos para o ensino desenvolvimental. 1ed.Uberlândia, MG: EDUFU, 2017, v. 1, p. 373-403.
MENDOZA, H. J. G.; DELGADO, O. T. A contribuição do ensino problematizador de Majmutov na formação por etapas das ações mentais de Galperin. Obutchénie, Uberlândia, v. 1, n. 4, p. 166-192, 23 maio 2018a.
MENDOZA, H. J. G.; DELGADO, O. T. A Didática da Matemática fundamentada na teoria de formação por etapas das ações mentais de Galperin. In: NÚNEZ, I. B.; RAMALHO, B. L. (Org.). P. Ya. Galperin e a teoria da assimilação mental por etapas: Pesquisa e experiências para um ensino inovador. 1ed.Campina - SP: Mercado de Letras, 2018b, v. 1, p. 125-153.
NASCIMENTO, V. F.; DELGADO, O. T.; LEITE, J. S.; MENDOZA, H. J. G. Contribuição da Atividade de Situações Problemas em adição e subtração como objeto educacional para alunos do Ensino Fundamental. Research, Society and Development, v. 8, p. 10891264, 2019.
NÚÑEZ, I. B; PACHECO, O. G. La formación de conceptos: Una perspectiva desde la Teoría de la Actividad. Natal: EDUFRN, 1997.
NÚÑEZ, I. B.; RAMALHO, B. L. A teoria da Formação Planejada das Ações Mentais e dos Conceitos de P. Ya. Galperin . Obutchénie, Uberlândia, , v. 1, n. 1, p. 70-97, 28 abr. 2017.
NÚÑEZ, I. B. O diagnóstico dos níveis de orientação da ação classificar: contribuição da teoria de P. Ya. Galperin. In: FEITOSA, R. A.; SILVA, S. A. da (Orgs.). Metodologias emergentes na pesquisa em ensino de ciências. Porto Alegre: Fi, 2018, p. 157-175.
NÚÑEZ, I. B.; MELO, M. M. P. de; GONÇALVES, P. G. F. Controle e autorregulação da aprendizagem na teoria de P. Ya. Galperin. Linhas Críticas, v. 24, p. 322- 341, 2019.
SILVA, L. N.; DELGADO, O. T.; DINIZ, F.; MENDOZA, H. J. G. Resolução de problemas como metodologia de aprendizagem por meio de jogo de trilha da Geometria Espacial, fundamentada na teoria de Galperin. Research, Society and Development, v. 8, p. 5871095, 2019.
TALIZINA. Psicología de la Enseñanza. Moscú: Progreso, 1988.