The constitution of voluntary attention in the human development periodization process

Main Article Content

Hilusca Alves Leite
Marcelo Ubiali Ferracioli

Abstract

In this article we discuss the constitution of the attention and its relation with the process of thinking in the periodization of human development based on the theoretical contribution of the Historical-Cultural Psychology. It consists in a theoretical-bibliographic study whose objective is to present the correlation between attention and thinking, situating throughout the process of concept formation the inversion that occurs in the relation between these functions within the periodization of development, discussing the guiding activity of each period and the characteristics of attention in these activities. Lastly, after pointing the referred interlinkages, we endorse the fact that neoformation of guiding activities and their motives can and should be linked to intentional initiatives to develop attention, as well as the self-control of children and adolescents’ conduct, considering the full development of organized behavior.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Leite, H. A. ., & Ferracioli, M. U. . (2019). The constitution of voluntary attention in the human development periodization process. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 3(3), 1–23. https://doi.org/10.14393/OBv3n3.a2019-51699
Section
Dossier: Historical-cultural periodization of human development

References

ANJOS, R. E.; DUARTE, N. A adolescência inicial: comunicação íntima pessoal, atividade de estudo e formação de conceito. In: MARTINS, L. M.; ABRANTES, A. A.; FACCI, M. G. D. Periodização histórico-cultural do desenvolvimento psíquico: do nascimento à velhice. Campinas: Autores Associados, 2016. Cap. 9, p. 195-220. https://doi.org/10.11606/d.48.2007.tde-09102007-091849

CHEROGLU, S.; MAGALHÃES G. M. O primeiro ano de vida: vida uterina, transição pós-natal e atividade de comunicação emocional direta com o adulto. In: MARTINS, L. M.; ABRANTES, A. A.; FACCI, M. G. D. Periodização histórico-cultural do desenvolvimento psíquico: do nascimento à velhice. Campinas: Autores Associados, 2016. Cap. 4, p. 93-108. https://doi.org/10.11606/d.47.2006.tde-16112006-165108

ELKONIN, D. B. (2009). Psicologia do jogo (2ª ed. Álvaro Cabral, Trad.). São Paulo: WMF Martins Fontes (Obra original publicada em 1978).

LEONTIEV, A. N. (2004). O desenvolvimento do psiquismo. (2ª ed. Rubens Eduardo Frias, Trad.). São Paulo: Centauro

LURIA, A. R. (1979). Atenção e memória. In: LURIA, A. R. Curso de Psicologia Geral (Vol. III). Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.

LURIA, A. R. (2001). Pensamento e linguagem: as últimas conferências de Luria. Porto Alegre: Artes Médicas.

MARTINS, J. C.; FACCI, M. G. D. A transição da educação infantil para o ensino fundamental: dos jogos de papéis sociais à atividade de estudo. In: MARTINS, L. M.; ABRANTES, A. A.; FACCI, M. G. D. Periodização histórico-cultural do desenvolvimento psíquico: do nascimento à velhice. Campinas, SP: Autores Associados, 2016. Cap. 7, p. 149-170. https://doi.org/10.18764/2178-2229.v23n2p73-88

MARTINS, L. M. Sobre o processo funcional atenção. In: ______. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuições à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. Campinas: Autores Associados, 2013. p. 141-154. https://doi.org/10.1590/s1414-32832012000100025

PASQUALINI, J. C. Periodização do desenvolvimento psíquico à luz da escola de Vigotski: a teoria Histórico-Cultural do desenvolvimento infantil e suas implicações pedagógicas. In: MARSIGLIA, A. C. G. (Org.). Infância e Pedagogia Histórico-Crítica. 1ed. Campinas: Autores Associados, 2013. Cap. 4, p. 71-97. https://doi.org/10.22533/at.ed.03319030411

PETROVSKI, A. La atención. In: ______. Psicologia General. Moscou: Editorial Progresso, 1980. p. 170-188.

SFORNI, M. S. F. Ensino, aprendizagem e desenvolvimento: contribuições da teoria da atividade. In: OLIVEIRA, C. S. L.; CHAGAS-FERREIRA, J. F.; MIETO, G. S. M.; BERALTO, R. Psicologia dos processos de desenvolvimento humano: cultura e educação. Campinas, SP: Alinea, 2016. Cap.3, p. 53-66. https://doi.org/10.11606/t.48.2014.tde-01102014-105809

SILVA, J. C. É hora de trocar a fralda: contribuições da Teoria Histórico-Cultural para o trabalho com bebês na educação infantil. In: ARCE, A. (org.). Interações e brincadeiras na educação infantil. Alínea, Campinas-SP, 2013. https://doi.org/10.1590/1984-0292/1356

SMIRNOV, A. A.; GONOBOLIN, F. N. (1960). La atención. In: A. A. SMIRNOV; S. L. RUBINSTEIN; A. N. LEONTIEV; TIEPLOV, B. M. (Orgs.). Psicologia (Cap. VI, pp. 177-200, Florência Villa Landa, Trad.). México: Tratados y Manuales Grijalbo.

VIGOTSKI, L. S.; LURIA, A. R. (1996). A criança e seu comportamento In: VIGOTSKI, L. S.; LURIA, A. R. Estudos sobre a história do comportamento: símios, homem primitivo e criança (cap. 3, pp. 151-238). Porto Alegre: Artes Médicas. https://doi.org/10.14572/nuances.v24i1.2158

VIGOTSKI, L. S. (2009). A construção do pensamento e da linguagem (2ª ed. Paulo Bezerra, Trad.). São Paulo: WMF Martins Fontes (Obra originalmente publicada em 1934).

VYGOTSKI, L. S. (2012). Obras Escogidas (Tomo IV). Madrid: Antonio Machado. (Obra originalmente publicada em 1933).

VYGOTSKI, L. S. Desarrollo de las funciones psíquicas superiores em la edad de transición (item 4). In: _____. Obras escogidas. Psicología infantil. Tomo IV. Madrid: Visor, 1996. p. 137-151.

VYGOTSKI, L. S. Dominio de la atención. In: _____. Obras escogidas. Problemas del desarrollo de la psique. Tomo III. Madrid: Visor, 1995. p. 213-245

VYGOTSKI, L. S. Obras escogidas. Incluye Pensamiento y lenguaje, Conferencias sobre psicología. Tomo II. Madrid: Visor, 2001.