The subjective processes of teachers in the pedagogical work with students with high abilities/giftedness

Main Article Content

Patrícia Melo do Monte
Ana Valéria Marques Fortes Lustosa

Abstract

The school inclusion paradigm presents new demands on the craft of being a teacher, requiring that pedagogical practices be intentionally organized to meet expectations and needs of a broad group of students, including the ones who move away from regular performance, such as those with high abilities/giftedness (HA/G). Aiming to advance in the discussions that deal with pedagogical work under a descriptive, reductionist and instrumental perspective, this study proposes the investigation of pedagogical practices based on relationships and contradictions, which characterize human subjectivity. The main objective of this study was to broaden the perspectives of analysis of pedagogical practice, resizing this concept by discussing it from the subjectivity in a complex dimension, and favoring the understanding of the subjective processes of the teacher and the school space as well as their implications on the subject the work developed with students with HA/G. The Theory of Subjectivity, developed from a cultural historical perspective by González Rey, guides this study, which is also based on Qualitative Epistemology and the constructivist-interpretive method. The study was carried out with a teacher who works with students with HA/G in a regular school in Teresina, such as interviews, sentence completion and composition. Resulting information from the constructivist-interpretive process points collective and dialogical production of pedagogical work, which enables the group of teachers to configure a space of mutual formation; organic unity in the actions developed by common classroom teachers and SES (Specialized Educational Service) teachers; circulation of high learning expectations in relation to students. All these processes integrate the network of subjective meanings that circule in the institution, constituting its social subjectivity as a favoring of inclusive pedagogical practices in relation to the student with HA/G.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Monte , P. M. do, & Lustosa, A. V. M. F. . . (2019). The subjective processes of teachers in the pedagogical work with students with high abilities/giftedness . Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 3(1), 205–237. https://doi.org/10.14393/OBv3n1.a2019-50597
Section
Dossiê Desdobramentos da Teoria da Subjetividade no campo da educação

References

AMARAL, A. L. S. N. O sentido subjetivo da aprendizagem para alunos universitários criativos. 2006. 190 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade de Brasília. Brasília, 2006.

ARROYO, M. G. Ofício de Mestre: Imagens e autoimagens. Petropólis: Vozes, 2000.

BAHIA, S.; TRINDADE, J.P. Transformar o velho em novo: a integração da criatividade na educação. In: PISKE, F.H.R.; BAHIA, S. (Orgs.) Criatividade na escola: o desenvolvimento de potencialidades, altas habilidades e talentos. Curitiba: Juruá, 2013.

FRANCO, M.A.R.S. Pedagogia: Por entre resistências e insistências. Rev. Espaço do Currículo (online), João Pessoa, v.10, n.2, p. 161-173, mai./ago. 2017.

FREITAS, S. N.; PÉREZ, A. G. P. B. Altas habilidades/superdotação: atendimento especializado. 2. ed. revista e ampliada. Marília: ABPEE, 2012.

GARDNER, H. Inteligências Múltiplas e Teoria na Prática. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.

GOMES, C; GONZÁLEZ REY, F.L. Inclusão Escolar: Representações Compartilhadas de Profissionais da Educação acerca da Inclusão Escolar. Psicologia ciência e profissão, 2007, 27 (3), 406-417).

GONZÁLEZ REY, F. L. O social na psicologia e a psicologia social: a emergência do sujeito. Petrópolis: Vozes, 2004.

______. La Subjetividade em uma Perspectiva Cultural-histórica: Avanzando sobre um Legado Inconcluso. CS, Nº11. Cali, Colombia, enero-junio, 2013.

______. Saúde, cultura e subjetividade: uma referência interdisciplinar / F. G. REY, BIZERRIL, J. – Brasília: UniCEUB, 2015.

GONZÁLEZ REY, F.; MITJANS MARTÍNEZ, M. El desarrollo de la subjetividad: una alternativa frente a las teorías del desarrollo psíquico. Papeles de Trabajo sobre Cultura, Educación y Desarrollo Humano, 13(2), 3-20., 2017b http://psicologia.udg.edu/PTCEDH/menu_articulos.asp

______., M. Subjetividade: Teoria, Epistemologia e Método. Campinas: Alínea, 2017a.

GOULART, Daniel Magalhães. Educação, saúde mental e desenvolvimento subjetivo: Da patologização da vida à ética do sujeito. Tese de Doutorado em Educação. Universidade de Brasília. Brasília, 2017.

GUENTHER, Z.C. Desenvolver capacidades e talentos: um conceito de inclusão. Petrópolis: Vozes, 2003.

MENDES, E.G.; CIA, F.; TANNÚS-VALADÃO, G. Organização e funcionamento do Atendimento Educacional Especializado. In: MENDES, E.G.; CIA, F.; TANNÚS-VALADÃO, G. Inclusão Escolar em foco: Organização e Funcionamento do Atendimento Educacional Especializado. São Carlos: Marquezine & Manzine, ABPEE, 2015. v. 4

MENDES, E. G.; CIA, F.; CABRAL, L. S. A. (Org.). Inclusão escolar e os desafios para a formação de professores em educação especial. 1. ed. São Carlos: Marquezine & Manzine, 2015. v. 3. 530p.

MONTE, P.M. A aprendizagem do adolescente com altas habilidades: um estudo de caso na perspectiva da teoria da subjetividade. Universidade Federal do Piauí. Dissertação de Mestrado: Teresina, 2009.

MORI, N.N.R.; BRANDÃO, S.H. O atendimento em salas de recursos para alunos com altas habilidades/superdotação: o caso do Paraná. Rev. Bras. Educ. Espec., Marilia, v.15, n.3, p.485-498, 2009.

PALUDO, K. I.; LOOS-SANT´ANA, H.; SANT´ANA-LOOS, R. S. Altas habilidades/ superdotação: identidade e resiliência. Curitiba: Juruá, 2014.

PÉREZ, S. G. P. B. Mitos e crenças sobre as pessoas com altas habilidades: alguns aspectos que dificultam o seu atendimento. Revista Educação. Santa Maria, nº 22, 2003.

PÉREZ, S. G. P. B.; FREITAS, S. N. Encaminhamentos pedagógicos com alunos com altas habilidades/superdotação Educar em Revista, Curitiba, n. 41, Editora UFPR. p. 109-124, jul./set. 2011.

______. Do pecado de ser mulher ao medo de ser mulher com altas habilidades/superdotação. Superdotados: Trajetórias de Desenvolvimento e Realizações. Curitiba: Juruá, 2013

______. Políticas públicas para as Altas Habilidades/ Superdotação: incluir ainda é preciso. Revista Educação Especial, v. 27, n. 50, set./dez. 2014

RENZULLI, J.S. O que é esta coisa chamada superdotação, e como desenvolvemos? Uma retrospectiva de vinte e cinco anos. Educação (1) 75-121, 2004.

______. What Makes Giftedness? Reexamining A Definition. KAPAN Classic. 8 (29,) pp.81-88, 2011.

______. o que é esta coisa chamada superdotação, e como a desenvolvemos?uma retrospectiva de 25 anos. In: Educação e inclusão: perspectivas desafiadoras. Claus Dieter Stobäus; Juan José Mouriño. Mosquera. (Orgs.) Porto Alegre: EDIPUCRS, 2013.

______. A concepção de superdotação no Modelo dos Três Anéis: um modelo de desenvolvimento para a promoção da produtividade criativa. VIRGOLIM, A.M.R.; KONKIEWITZ, E.C. (Orgs.) Altas habilidades/superdotação, inteligência e criatividade: uma visão multidisciplinar Campinas: Papirus, 2014.

ROSSATO, M.; MATOS, J. F.; PAULA, R.M. EDUR. A subjetividade do professor e sua expressão nas ações e relações pedagógicas. Educação em Revista. 2018; 34.

SANTOS, G. P.; CARVALHO, M.F.P. A experiência em atendimento educacional especializado no Instituto Dom Barreto: olhares sobre sua história e funcionamento na Educação Infantil e no Ensino Fundamental. In: Memórias e vivências da Psicologia Escolar: Uma prática de vanguarda no Instituto Dom Barreto. Carla Andrea Silva; Delite Conceição Rocha Barros Lemos (Orgs.) 1 ed. Teresina: Instituto Dom Barreto, 2017.

VILARONGA, C. A. R. ; MENDES, E. G.. Ensino colaborativo para o apoio à inclusão escolar: práticas colaborativas entre os professores. Rev. Bras. Estud. Pedagog. [online]. 2014, vol.95, n.239, pp.139-151.