Formation by forming: the movement of teachers’learning at the Matemática Pedagogy Workshop
Main Article Content
Abstract
The result of the research and intervention project with agents of the Mathematics Pedagogy Workshop (MPW) of the Universidade Estadual de Maringá (UEM), Brazil, is provided. The learning movement and the process of teachers ́ theoretical thought in teaching activity are demonstrated through the production of study tasks. Data comprised formation activities developed at the MPW and their records by teachers in the process of organization of the teaching of Mathematics during the first years of schooling. When the movement of teachers ́ learning is analyzed, the process of the formation of theoretical thought in observed in all its complexity through the teaching organization process, which is actually the teachers ́ task. The movement triggers a rethinking and transformation of educational practices in Mathematics, coupled to the systematization of a general rule for the organization of teaching and learning processes of schooling contents. Agents may consequently appropriate them and develop their higher psychic functions. In their learning activities, teachers require study activities that would con tribute towards the formation of their theoretical thought.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
ABRANTES, A. A.; BULHÕES, L. Idade adulta e o desenvolvimiento psíquico na sociedade de classes: juventude e trabalho. In: MARTINS, L. M.; ABRANTES, A. A.; FACCI, M. G. Periodização histórico-cultural do desenvolvimento psíquico: do nascimento à velhice. Campinas: Autores Associados, 2016. p. 241-266.
ARRAIS, L. F.; MORAES, S. P. G.; LAZARETTI, L. M.; L.; MOYA, P. T. Ensinando Matemática aos bebês: encantos, descobertas e exploração das relações entre grandezas. Cadernos de Pesquisa,v. 24, p. 89-105, 2017.
ARAUJO, E. S.; MORAES, S. P. G. Dos princípios da pesquisa em educação como atividade. In: MOURA, M. O. (Org.). Educação escolar e pesquisa na Teoria Histórico-Cultural. São Paulo: Loyola, 2017. p. 47-70.
CALVE, T. M. Trabalho, Aprendizagem e Desenvolvimento na Educação de Jovens e Adultos: contribuições da Psicologia Histórico-Cultural. 2013. 95f. Dissertação. (Mestrado em Psicologia) –Universidade Federal do Paraná. Curitiba. 2013.
CHIQUETTO, M. J. Breve História da medida do tempo. São Paulo: Scipione, 1996.
DAVÍDOV. V. V. La ensenanza escolar y el desarrollo psiquico. Madrid: Progresso, 1988.
________ . Análisis de los principios didácticos de la escuela tradicional y posibles principios de enseñanza en el futuro próximo. In: SHUARE, M. La Psicologia evolutiva y pedagógica em la URSS: Antologia. Moscou: Progreso, 1987. p. 143-142.
DAVYDOV, V. V. Tipos de generalización en la enseñanza. Havana: Pueblo y Educación, 1982.
______. What is real learning activity? In: HEDEGAARD, M.; LOMPSHER, J. (Eds.).Learning activity and development. Aarhus: Aarhus University Press, 1999. p. 123-166.
DONATO, H. História do calendário. São Paulo: Melhoramentos: 1976.
DIAS, M. S.; SOUZA, N. M. A atividade de formação do professor na licenciatura e na docência. In: MOURA, M. O. (Org.). Educação escolar e pesquisa na Teoria Histórico-Cultural. São Paulo: Loyola, 2017. p. 183-210.
LAZARETTI, L. M. Idade pré-escolar (3-6 anos) e a educação infantil: a brincadeira de papéis sociais e o ensino sistematizado. In: MARTINS, L. M.; ABRANTES, A. A.; FACCI, M. G. (Org.). Periodização histórico-cultural do desenvolvimento psíquico: do nascimento à velhice. Campinas: Autores Associados, 2016. p. 129-148.
LEONTIEV, A. Cuestiones psicológicas de la teoria de la consciência. In: _____. Actividad, conciencia, personalidad. Anexo. Havana: Pueblo y Educación, 1983. p. 192-249.
LURIA, A. R. Pensamento e linguagem: últimas conferências. Porto Alegre: Artmed. 1996.
MAGALHAES, C.; LAZARETTI, L. M.; PINHEIRO, N. M. E. Os bebês e as aprendizagens: uma proposta de intervenção formativa. Olh@res -Revista Eletrônica do Departamento de Educação da Unifesp, v. 5, p. 6-21, 2017.
MARX, K. Manuscritos econômico-filosóficos e outros textos escolhidos. 2. ed. São Paulo: Abril Cultural, 1978.
MENCHISKAIA, N. A. El pensamiento. In: SMIRNOV, A.; LEONTIEV, A. E.; RUBINSHTEIN, S. L.; TEIPLOV, B. M. (Org.). Psicologia. Cidade do Mexico: Grijalbo, 1969. p. 232-275.
MOURA, M. O. A atividade de ensino como unidade formadora. Bolema, Ano II, n. 12, p. 29-43, 1996.
MOURA, M. O. et al. Aatividade orientadora de ensino: unidade entre ensino e aprendizagem. Diálogo Educacional, Curitiba, n. 29, 2010. p. 205-229.
MORAES, S. P. G. et al. Pressupostos teórico-metodológicos para formação docente na perspectiva da teoria histórico-cultural. Revista Eletrônica de Educação, v. 6, n. 2, p. 138-155, 2012.
MORAES, S. P. G. Avaliação do processo de ensino e aprendizagem em Matemática: contribuições da teoria histórico-cultural. 2008. Tese (Doutorado em Educação) –Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.
RUBTSOV, V. A atividade de aprendizagem e os problemas referente à formação do pensamento teórico dos escolares. In: GARNIER, C.; BEDNARZ, N.; ULANOVSKAYA (Orgs). Após Vygotsky e Piaget: perspectivas sociais e construtivistas. Escola russa e ocidental. Porto Alegre: Artmed, 1996. p. 129-136.
SILVA, Irineu da. História dos pesos e medidas. São Carlos: Edufscar, 2010.
VIGOTSKI, L.S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
VYGOTSKI, L.S. Obras escogidas. Tomo IV. Tradução de Lydia Kuper. Madrid:Visor Distribuidores, S. A., 1996.