Formation by forming: the movement of teachers’learning at the Matemática Pedagogy Workshop

Main Article Content

Silvia Pereira Gonzaga de Moraes
Lucineia Maria Lazaretti
Luciana Figueiredo Lacanallo Arrais

Abstract

The  result  of  the  research  and  intervention project    with    agents    of    the    Mathematics Pedagogy Workshop (MPW) of the Universidade   Estadual   de   Maringá   (UEM), Brazil,  is  provided.  The  learning  movement and    the    process    of    teachers ́    theoretical thought  in  teaching  activity  are  demonstrated through  the  production  of  study  tasks.  Data comprised   formation activities   developed   at the MPW and  their records by teachers  in  the process   of   organization   of   the   teaching   of Mathematics    during    the    first    years    of schooling.  When  the  movement  of  teachers ́ learning   is   analyzed,   the   process   of   the formation of theoretical thought in observed in all    its    complexity    through    the    teaching organization   process,   which   is   actually   the teachers ́   task.   The   movement   triggers   a rethinking  and  transformation  of  educational practices   in   Mathematics,   coupled   to   the systematization   of   a general   rule   for   the organization     of     teaching     and     learning processes  of  schooling  contents.  Agents  may  consequently  appropriate  them  and  develop their    higher    psychic    functions.    In    their learning   activities,   teachers   require   study activities  that  would  con tribute  towards  the formation of their theoretical thought.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Moraes, S. P. G. de, Lazaretti, L. M., & Lacanallo Arrais, L. F. (2019). Formation by forming: the movement of teachers’learning at the Matemática Pedagogy Workshop. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 2(3), 643–668. https://doi.org/10.14393/OBv2n3.a2018-47439
Section
DOSSIÊ FORMAÇÃO DE PROFESSORES

References

ABRANTES, A. A.; BULHÕES, L. Idade adulta e o desenvolvimiento psíquico na sociedade de classes: juventude e trabalho. In: MARTINS, L. M.; ABRANTES, A. A.; FACCI, M. G. Periodização histórico-cultural do desenvolvimento psíquico: do nascimento à velhice. Campinas: Autores Associados, 2016. p. 241-266.

ARRAIS, L. F.; MORAES, S. P. G.; LAZARETTI, L. M.; L.; MOYA, P. T. Ensinando Matemática aos bebês: encantos, descobertas e exploração das relações entre grandezas. Cadernos de Pesquisa,v. 24, p. 89-105, 2017.

ARAUJO, E. S.; MORAES, S. P. G. Dos princípios da pesquisa em educação como atividade. In: MOURA, M. O. (Org.). Educação escolar e pesquisa na Teoria Histórico-Cultural. São Paulo: Loyola, 2017. p. 47-70.

CALVE, T. M. Trabalho, Aprendizagem e Desenvolvimento na Educação de Jovens e Adultos: contribuições da Psicologia Histórico-Cultural. 2013. 95f. Dissertação. (Mestrado em Psicologia) –Universidade Federal do Paraná. Curitiba. 2013.

CHIQUETTO, M. J. Breve História da medida do tempo. São Paulo: Scipione, 1996.

DAVÍDOV. V. V. La ensenanza escolar y el desarrollo psiquico. Madrid: Progresso, 1988.

________ . Análisis de los principios didácticos de la escuela tradicional y posibles principios de enseñanza en el futuro próximo. In: SHUARE, M. La Psicologia evolutiva y pedagógica em la URSS: Antologia. Moscou: Progreso, 1987. p. 143-142.

DAVYDOV, V. V. Tipos de generalización en la enseñanza. Havana: Pueblo y Educación, 1982.

______. What is real learning activity? In: HEDEGAARD, M.; LOMPSHER, J. (Eds.).Learning activity and development. Aarhus: Aarhus University Press, 1999. p. 123-166.

DONATO, H. História do calendário. São Paulo: Melhoramentos: 1976.

DIAS, M. S.; SOUZA, N. M. A atividade de formação do professor na licenciatura e na docência. In: MOURA, M. O. (Org.). Educação escolar e pesquisa na Teoria Histórico-Cultural. São Paulo: Loyola, 2017. p. 183-210.

LAZARETTI, L. M. Idade pré-escolar (3-6 anos) e a educação infantil: a brincadeira de papéis sociais e o ensino sistematizado. In: MARTINS, L. M.; ABRANTES, A. A.; FACCI, M. G. (Org.). Periodização histórico-cultural do desenvolvimento psíquico: do nascimento à velhice. Campinas: Autores Associados, 2016. p. 129-148.

LEONTIEV, A. Cuestiones psicológicas de la teoria de la consciência. In: _____. Actividad, conciencia, personalidad. Anexo. Havana: Pueblo y Educación, 1983. p. 192-249.

LURIA, A. R. Pensamento e linguagem: últimas conferências. Porto Alegre: Artmed. 1996.

MAGALHAES, C.; LAZARETTI, L. M.; PINHEIRO, N. M. E. Os bebês e as aprendizagens: uma proposta de intervenção formativa. Olh@res -Revista Eletrônica do Departamento de Educação da Unifesp, v. 5, p. 6-21, 2017.

MARX, K. Manuscritos econômico-filosóficos e outros textos escolhidos. 2. ed. São Paulo: Abril Cultural, 1978.

MENCHISKAIA, N. A. El pensamiento. In: SMIRNOV, A.; LEONTIEV, A. E.; RUBINSHTEIN, S. L.; TEIPLOV, B. M. (Org.). Psicologia. Cidade do Mexico: Grijalbo, 1969. p. 232-275.

MOURA, M. O. A atividade de ensino como unidade formadora. Bolema, Ano II, n. 12, p. 29-43, 1996.

MOURA, M. O. et al. Aatividade orientadora de ensino: unidade entre ensino e aprendizagem. Diálogo Educacional, Curitiba, n. 29, 2010. p. 205-229.

MORAES, S. P. G. et al. Pressupostos teórico-metodológicos para formação docente na perspectiva da teoria histórico-cultural. Revista Eletrônica de Educação, v. 6, n. 2, p. 138-155, 2012.

MORAES, S. P. G. Avaliação do processo de ensino e aprendizagem em Matemática: contribuições da teoria histórico-cultural. 2008. Tese (Doutorado em Educação) –Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.

RUBTSOV, V. A atividade de aprendizagem e os problemas referente à formação do pensamento teórico dos escolares. In: GARNIER, C.; BEDNARZ, N.; ULANOVSKAYA (Orgs). Após Vygotsky e Piaget: perspectivas sociais e construtivistas. Escola russa e ocidental. Porto Alegre: Artmed, 1996. p. 129-136.

SILVA, Irineu da. História dos pesos e medidas. São Carlos: Edufscar, 2010.

VIGOTSKI, L.S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

VYGOTSKI, L.S. Obras escogidas. Tomo IV. Tradução de Lydia Kuper. Madrid:Visor Distribuidores, S. A., 1996.