The philosophical content and the subject of learning: contributions to the teaching organization of Philosophy at high school

Main Article Content

Cleder Mariano Belieri
Marta Sueli de Faria Sforni

Abstract

Research already carried out by the Group of Studies and Research on Teaching Activity (GEPAE) has shown that the planning of teaching aimed at the development of students should have as a starting point the analysis of the object of teaching and the subject of learning. In this article, we analyze the object of teaching -the philosophical concept -and the subject of learning at high school -the teenager. Through this analysis, we underline the relationship between the characteristics of this period of human development and the philosophical knowledge, as well as identify some didactic actions that seek to approximate the reasons for teaching philosophy and students' reasons for learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Belieri, C. M., & Sforni, M. S. de F. (2018). The philosophical content and the subject of learning: contributions to the teaching organization of Philosophy at high school. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 2(2), 392–411. https://doi.org/10.14393/OBv2n2a2018-5
Section
Dossiê Didáticas específicas à luz da teoria histórico-cultural

References

ANJOS, R.E.dos. O papel da educação escolar no desenvolvimento da personalidade do adolescente. In: Nuances: estudos sobre Educação. Presidente Prudente: UNESP, V. 25, nº 1. Jan/Abr. 2014, p. 228-246.

BELIERI, C.M. Aprendizagem de Conceitos Filosóficos no Ensino Médio. 2012. 162 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2012.

BELIERI, C.M. A linguagem filosófica e o desenvolvimento do pensamento em aulas de filosofia no ensino médio. 2017. 191 f. Tese (Doutoradoem Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2017.

BELIERI, C. M.; SFORNI, M. S. de F. Ações docentes no ensino de Filosofia no Ensino Médio. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, v. 19, n. 3, p. 689-710, 16 nov. 2017.

DAVIDOV, V. La Enseñanza Escolar y el Desarrollo Psíquico.Moscú: Editorial Progreso, 1988.

DAVYDOV, V. Problems of developmental instruction:a theoretical and experimental psychological study. Translated by Peter Moxhay. Nova Science Publishers, 2008.

DAVYDOV, V. Tipos de Generalización en la Enseñanza. Habana: Pueblo y Educación, 1982.

ELKONIN, D. B. Desarrollo psíquico del niño desde El nascimiento hasta El ingresso em La escuela. In: SMIRNOV, A. A., LEONTIEV, A.N., RUBINSHTEIN, S.L. & TIEPLOV, B.M. (Orgs.) Psicología.México: Grijalbo, 1969.

ELKONIN, D. B. Sobre el problema de la periodización del desarrollo psíquico en la infancia. In V. Davidov & M. Shuare (Orgs.). La psicologia evolutiva y pedagogica en la URSS. Moscu: Progresso, 1987.

FAVARETTO,Celso Fernando. Notas sobre ensino de filosofia. In: ARANTES, Paulo; SILVA, Franklin Leopoldo e; FAVARETTO, Celso Fernando; FABRINI, Ricardo Nascimento; MUCHAIL, Selma Tannus (Orgs.). A filosofia e seu ensino. Petrópolis: Vozes; São Paulo: EDUC, 1996, p. 77-86.

HEGEL, G. W. F. Sobre o Ensino de Filosofia. Trad: Arthur Morão. Disponível: www.lusosofia.net. Acessado em 15/12/2017.

KOPNIN, P.V. A dialética como lógica e teoria do conhecimento. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.

ILYENKOV, E. V. La ascensión de lo abstracto a lo concreto en principios de la lógica dialéctica. In: JIMÉNEZ, A. T. Teoría de la construcción del objeto de estudio. México: Instituto Politécnico Nacional, 2006. p. 151-200.

ILYENKOV, E. V. The dialectics of the abstract and the concrete in Marx's Capital. Delhi: Aakar Books, 2008.

LEBRUN, Gerard. Por que filósofo? Estudos Cebrap (São Paulo), v. 15, 1976, p.148-153, 1976.

LEFEBVRE, H. Lógica formal lógica dialética. 5. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira 1991.

LEONTIEV, A. O desenvolvimento do psiquismo. Tradução Rubens Eduardo Frias. São Paulo: Centauro, 2004.

LURIA, A. R. Curso de Psicologia Geral:Introdução Evolucionista à Psicologia. Tradução Paulo Bezerra. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1994.

MASCAGNA, G. C. Adolescência:compreensão histórica a partir da escola de Vigotski. 2009. 184f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) –Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2009.

RODRIGO, Lidia Maria. Uma alternativa para o ensino de filosofia no ensino médio. In. SILVEIRA, Renê José Trentin; GOTO, Roberto. Filosofia no ensino médio: temas, problemas e propostas. São Paulo, SP: Edições Loyola, 2007, p. 37-52.

SFORNI, M. S. F.; GALUCH, M. T. B. Conteúdos Escolares e Desenvolvimento Humano: Qual a unidade? Comunicações (Piracicaba), v. 13, ano 2006, p. 150-158.

VIGOTSKI, L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

VYGOTSKI, L. S.; LURIA, A. R. Estudos Sobre a história do comportamento: símios, homem primitivo e criança. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.

VYGOTSKI, L. S. Obras Escogidas: tomo II. Madri: Visor, 1993.

VYGOTSKI, L. S. Psicologia Pedagógica.(Edição Comentada). Porto Alegre: Artmed, 2003.