A Cultural-Historical Physical Education (?) - The meanings of bodily culture activities as a general problematic of research for the area
Main Article Content
Abstract
I discuss in this essay some pedagogical senses when one proposes a "Cultural-Historical perspective" for Physical Education teaching. I argue that the process of identifying and proposing the meanings of bodily culture activities is a central problem in Physical Education research aimed at achieving a developmental teaching at school. Methodologically, I analyse a concrete situation of teaching and learning in order to trigger a discussion about the relationship between the knowledge of teaching in Physical Education and the process of development of subjects, teachers and students. The analysis of this situation seeks to show how the system of knowledge to be worked in the dynamics of the pedagogical activity of Physical Education directs in a decisive way the actions with which teachers and students may engage in their teaching and study activities with a certain content of body culture.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
ARAÚJO, Elaine Sampaio. Organização do ensino e aprendizagem docente. Tese de Livre Docência–Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017.
ASBAHR, Flavia da Silva Ferreira. “Por que aprender isso, professora?” Sentido pessoal e atividade de estudo na Psicologia Histórico-Cultural –Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo, 2011.
BRACHT, Valter. A constituição das teorias pedagógicas da educação física. Cadernos Cedes, ano XIX, nº 48, Agosto/99.
COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do ensino da Educação Física. São Paulo: Cortez. 1992.
DAVIDOV, Vasili. V. Laenseñanza escolar y el desarrollo psíquico: investigación teórica y experimental. Moscú: Editorial Progreso, 1988.
DAVYDOV, Vasili. V. Tipos de generalización en la enseñanza. Havana: Pueblo y Educación, 1982.
LEONTIEV, Alex N. Actividad, conciencia y personalidad. Havana: Pueblo y Educación, 1983.
______.O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Livros Horizonte, 1978.
______. Uma contribuição à teoria do desenvolvimento da psique infantil. In: VIGOTSKII, L. S; LURIA, A. R; LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: ICONE, 1988(p. 59-83).
KOPNIN, Pavel V. A dialética como lógica e teoria do conhecimento. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.
MARTINS, Ligia Márcia. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuições à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. Tese (livre docência) – Universidade Estadual Paulista. Bauru, 2011.
MARX, Karl. Manuscritos econômico-filosóficos. São Paulo: Boitempo, 2004.
MARX, Karl; ENGELS, Friedrich.A ideologia alemã. São Paulo: Boitempo, 2007.
MOURA, Manoel Oriosvaldo de. A atividade de ensino como unidade formadora. Bolema. São Paulo, ano II, n.12, p.29-43, 1996.
______. Pesquisa colaborativa: um foco na ação formadora. In: BARBOSA, Raquel Lazzari Leite (Org).Trajetórias e perspectivas da formação de educadores. São Paulo: Editora UNESP, 2004. (p.257-285).
______. O educador matemático na coletividade de formação: uma experiência com a escola pública.2000. 131 f. Tese (Livre Docência em Metodologia do Ensino de Matemática) –Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2000.
MOURA, Manoel Oriosvaldo et al. A atividade orientadora de ensino: unidade entre ensino e aprendizagem. In: MOURA, M.O (Org). A Atividade pedagógica na teoria histórico-cultural. Campinas: Autores Associados, 2016. (pp.93-126).
NASCIMENTO, Carolina Picchetti. A atividade pedagógica da Educação Física, a proposição dos objetos de ensino e o desenvolvimento das atividades da cultura corporal.2014. 293 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.
______. A organização do ensino e a formação do pensamento estético-artístico na teoria histórico-cultural.2010. 249 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010.
OLIVEIRA, Vitor Marinho de. O que é educação física. São Paulo: Editora brasiliense, 11.ed, 2004.
RUBINSTEIN, Sergei. Princípios da psicologia geral. Lisboa: Editorial Estampa, 1973.
SIEDENTOP, Daryl. Content Knowledge for Physical Education. Journal of teaching in physical education, v. 21, n.4, p. 368-377, jul. 2002.
VAGO, Tarcísio Mauro. Pensar a educação física na escola: para uma formação cultural da infância e da juventude.Cadernos de Formação RBCE, p. 25-42, set. 2009.
VIGOTSKI, Lev Semionovich. Teoria e Método em Psicologia. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
______. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2009.
VIGOTSKY, Lev Semionovich. Imaginación y creación en la edad infantil. Havana: Pueblo y Educación. 2004. VYGOTSKI, Lev Semionovich. Obras Escogidas. Tomo III. Madri: Visor, 1995.
______. Obras Escogidas. Tomo IV. Madri: Visor, 1996.
______. Obras Escogidas. Tomo V. Madri: Visos, 1997.
VYGOTSKII, Lev Semionovich. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. In: VYGTOSKY, L. V; LURIA, A. R; LEONTIEV, A.N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: ED. Ícone, 1988. (p. 103-117).
VYGOTSKY, Lev Semionovich. A transformação socialista do homem. In:URSS: Varnitso, 1930. Tradução de Nilson Dória: Marxist Internet Archive, 2004. Disponível em: <http://www.marxists.org/portugues/vygotsky/1930/mes/transformacao.htm>. Acesso em: 5 de jun. de 2018.