A Cultural-Historical Physical Education (?) - The meanings of bodily culture activities as a general problematic of research for the area

Main Article Content

Carolina Picchetti Nascimento

Abstract

I discuss in this essay some pedagogical senses when    one proposes a    "Cultural-Historical perspective"  for  Physical  Education teaching.  I argue   that   the   process   of   identifying   and proposing   the meanings   of   bodily   culture activities is   a   central   problem   in   Physical Education   research   aimed   at achieving   a developmental teaching at school. Methodologically, I analyse a concrete situation of  teaching  and  learning  in  order  to  trigger  a discussion  about  the  relationship  between the knowledge  of teaching  in  Physical  Education and  the process  of development of  subjects, teachers  and  students. The  analysis  of  this situation  seeks  to  show  how  the  system  of knowledge to be worked in the dynamics of the pedagogical   activity   of   Physical   Education directs in a decisive way the actions with which teachers  and  students  may  engage  in  their teaching  and  study  activities  with  a  certain content of body culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Nascimento, C. P. (2018). A Cultural-Historical Physical Education (?) - The meanings of bodily culture activities as a general problematic of research for the area . Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 2(2), 339–363. https://doi.org/10.14393/OBv2n2a2018-3
Section
Dossiê Didáticas específicas à luz da teoria histórico-cultural

References

ARAÚJO, Elaine Sampaio. Organização do ensino e aprendizagem docente. Tese de Livre Docência–Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017.

ASBAHR, Flavia da Silva Ferreira. “Por que aprender isso, professora?” Sentido pessoal e atividade de estudo na Psicologia Histórico-Cultural –Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo, 2011.

BRACHT, Valter. A constituição das teorias pedagógicas da educação física. Cadernos Cedes, ano XIX, nº 48, Agosto/99.

COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do ensino da Educação Física. São Paulo: Cortez. 1992.

DAVIDOV, Vasili. V. Laenseñanza escolar y el desarrollo psíquico: investigación teórica y experimental. Moscú: Editorial Progreso, 1988.

DAVYDOV, Vasili. V. Tipos de generalización en la enseñanza. Havana: Pueblo y Educación, 1982.

LEONTIEV, Alex N. Actividad, conciencia y personalidad. Havana: Pueblo y Educación, 1983.

______.O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Livros Horizonte, 1978.

______. Uma contribuição à teoria do desenvolvimento da psique infantil. In: VIGOTSKII, L. S; LURIA, A. R; LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: ICONE, 1988(p. 59-83).

KOPNIN, Pavel V. A dialética como lógica e teoria do conhecimento. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.

MARTINS, Ligia Márcia. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuições à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. Tese (livre docência) – Universidade Estadual Paulista. Bauru, 2011.

MARX, Karl. Manuscritos econômico-filosóficos. São Paulo: Boitempo, 2004.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich.A ideologia alemã. São Paulo: Boitempo, 2007.

MOURA, Manoel Oriosvaldo de. A atividade de ensino como unidade formadora. Bolema. São Paulo, ano II, n.12, p.29-43, 1996.

______. Pesquisa colaborativa: um foco na ação formadora. In: BARBOSA, Raquel Lazzari Leite (Org).Trajetórias e perspectivas da formação de educadores. São Paulo: Editora UNESP, 2004. (p.257-285).

______. O educador matemático na coletividade de formação: uma experiência com a escola pública.2000. 131 f. Tese (Livre Docência em Metodologia do Ensino de Matemática) –Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2000.

MOURA, Manoel Oriosvaldo et al. A atividade orientadora de ensino: unidade entre ensino e aprendizagem. In: MOURA, M.O (Org). A Atividade pedagógica na teoria histórico-cultural. Campinas: Autores Associados, 2016. (pp.93-126).

NASCIMENTO, Carolina Picchetti. A atividade pedagógica da Educação Física, a proposição dos objetos de ensino e o desenvolvimento das atividades da cultura corporal.2014. 293 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.

______. A organização do ensino e a formação do pensamento estético-artístico na teoria histórico-cultural.2010. 249 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010.

OLIVEIRA, Vitor Marinho de. O que é educação física. São Paulo: Editora brasiliense, 11.ed, 2004.

RUBINSTEIN, Sergei. Princípios da psicologia geral. Lisboa: Editorial Estampa, 1973.

SIEDENTOP, Daryl. Content Knowledge for Physical Education. Journal of teaching in physical education, v. 21, n.4, p. 368-377, jul. 2002.

VAGO, Tarcísio Mauro. Pensar a educação física na escola: para uma formação cultural da infância e da juventude.Cadernos de Formação RBCE, p. 25-42, set. 2009.

VIGOTSKI, Lev Semionovich. Teoria e Método em Psicologia. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

______. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

VIGOTSKY, Lev Semionovich. Imaginación y creación en la edad infantil. Havana: Pueblo y Educación. 2004. VYGOTSKI, Lev Semionovich. Obras Escogidas. Tomo III. Madri: Visor, 1995.

______. Obras Escogidas. Tomo IV. Madri: Visor, 1996.

______. Obras Escogidas. Tomo V. Madri: Visos, 1997.

VYGOTSKII, Lev Semionovich. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. In: VYGTOSKY, L. V; LURIA, A. R; LEONTIEV, A.N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: ED. Ícone, 1988. (p. 103-117).

VYGOTSKY, Lev Semionovich. A transformação socialista do homem. In:URSS: Varnitso, 1930. Tradução de Nilson Dória: Marxist Internet Archive, 2004. Disponível em: <http://www.marxists.org/portugues/vygotsky/1930/mes/transformacao.htm>. Acesso em: 5 de jun. de 2018.