Luis Radford - Questões em torno da Teoria da Objetivação

Main Article Content

Vanessa Dias Moretti
Maria Lúcia Panossian
Luis Radford

Abstract

This  interview  held  in  November  2017  with Professor  Dr.  Luis  Radford,  Full  Professor  in Laurentian  University  in  Ontario,  Canada,  is divided into  three  sections.  The  first  section deals  with  the  researcher's  understanding  of some  concepts — such  as  knowledge,  knowing, learning, objectification, subjectivation, activity,   and   culture — that   constitute   an interconnected theoretical web at the center of the  cultural  theory  of  objectification.  In  the second   section   the   researcher   presents   his analysis  of  the  construct  of  “theoretical concept”  as  proposed  by  Davydov,  and contrasts  Davydov’s  construct  with  his  own understanding  of  concept,  which  he  presents as  a  subjective  and  objective,  material  and ideal,  entity  that  is  expressed  in  the  practical and concrete activity of the individuals. In the last section, considering the Cultural Theory of Objectification  as  a  historical-cultural  theory of   teaching   and   learning,   Professor   Luis Radford answers questions about the articulation   between   scientific   concept   and school  content  bringing  examples  related  to mathematics   teaching.   The   coherence   and theoretical    basis    of    the    researcher,    who considers   cultural   practices   as   historically constituted ways of thinking about, and acting in, the world, are revealed in the course of the interview    bringing    contributions    to    the organization of teaching practice in the field of Mathematics  Education  in  a  specific  way  and the field of Education in general.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Moretti, V. D., Panossian, M. L., & Radford, L. (2018). Luis Radford - Questões em torno da Teoria da Objetivação. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 1(4), 251–272. https://doi.org/10.14393/OBv2n1a2018-12
Section
ENTREVISTA

References

D’AMORE, B.; RADFORD, L. Enseñanza y aprendizaje de las matemáticas: problemas semióticos, epistemológicos y prácticos. Bogotá, Colombia: Universidad Distrital Francisco José de Caldas, 2017.

DAVYDOV, V. Tipos de generalizacion en la ensenanza. Havana: Pueblo y Educacion, 1982.

______. La ensenanza escolar y el desarrollo psíquico. Moscou: Progreso, 1988.

RADFORD, L. The eye as a theoretician: Seeing structures in generalizing activities. For the Learning of Mathematics, 30(2), p. 2-7, 2010.

______. Cognição matemática: história, antropologia e epistemologia. São Paulo: Livraria da Física, 2012.

______. Three key concepts of the theory of objectifcation: knowledge, knowing, and learning. Journal of Research in Mathematics Education, v. 2, n. 1, p. 7-44, 2013.

______. The progressive development of early embodied algebraic thinking. Mathematics Education Research Journal, 26(2), 257-277, 2014a.

______.Cultura e historia: dos conceptos dificiles y controversiales en aproximaciones contemporaneas en la educación matemática. In: MENDES, Iran; FARIAS, Carlos Aldemir (Orgs.). Práticas socioculturais e educação matemática. São Paulo: Livraria da Física, 2014b. p. 49-68.

______. De la teoría de la objetivación. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, v. 7, n. 2, p.132-150, 2014c.

______. A Teoria da Objetivação e seu lugar na pesquisa sociocultural em Educação Matemática. In: MORETTI, Vanessa D.; Cedro, Wellington L. (Org.). Educação Matemática e a Teoria Histórico-Cultural: um Olhar sobre as Pesquisas. 1.ed. Campinas: Mercado de Letras, 2017, p. 229-261.

VYGOTSKY, L. S. Pensamento e Linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

______. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes. 2009.

Vídeos em Português

MOURA, Manoel Oriosvaldo de. Entrevista com Luis Radford sobre a Teoria da Objetivação.Labeduc. Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo. 2014. Disponível em: http://www.labeduc.fe.usp.br/?videos=entrevista-com-o-prof-dr-luis-radford-laurentian-university-canada.

NORONHA, C., Barbosa, T. (2017). Teoria da Objetivação.Conversa com Professor Luis Radford Grupo de Pesquisa CONTAR da UFRN, Natal, Brasil.Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=IqFSZzVoXw4.