The contribution of teaching problem solving of Majmutov in formation by stages of mental actions of Galperin
Main Article Content
Abstract
Didactic teaching strategies should take into account the learning theories and psychological foundation of the assimilation process. In the evolution of Cultural History theory, initiated by Vygotsky, will develop several concepts such as the zone of proximal development, the activity, the formation in stages of mental actions and concepts and problem-solving education. The article aims pronounce Majmutov proposal on problematizing education with assimilation process and the direction process developed by Galperin. Considering the learning process goes through material and social actions to reach mental and individual, the proposal Galperin allows good educational planning Stages of guidance by the teacher and execution stages, explanation, generalization and automation of activities per student to ensure learning conscious to the extent that the objectives of each stage are met independently. To Galperin and his colleagues an effective procedure inthis process is the resolution of problems and that there is an approach to Majmutov, which bases its didactic proposal in dialectical materialist philosophy and cultural history psychology explaining precisely how to build teaching problem and the processes logical solution - analytical and heuristic that is not in a Galperin. The authors propose the Activity Problem Situations formed of four actions and exemplifying.
Downloads
Article Details
References
CHIRONE, A. R. R. A aprendizagem de equações do 1º grau a partir da Atividade de Situações Problema como metodologia de ensino, fundamentado na teoria de formação por etapas das ações mentais e conceitos de Galperin. Boa Vista, 2016. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) - Universidade Estadual de Roraima.
GALPERIN, P. Y.; TALÍZINA, N. F. La formación de conceptos geométricos elementales y su dependencia sobre la participación dirigida de los alumnos. In: Psicología Soviética Contemporánea: Selección de artículos científicos. La Habana: Ciencia y Técnica, 1967, p. 272-301.
LEONTIEV, A. O desenvolvimento do psiquismo. 2. ed. São Paulo: Centauro, 2004.
LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo: Cortez, 1994.
MAJMUTOV, M. J. La Enseñanza Problémica. Habana: Pueblo y Revolución, 1983.
MATOS, V. G. S. A Atividade de Situações Problema na experimentação em ambientes virtuais como ferramentas de aprendizagem de óptica, fundamentada na teoria de formação por etapas das ações mentais de Galperin, nos estudantes do 2º Ensino Médio. Boa Vista, 2016. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) - Universidade Estadual de Roraima.
MENDOZA, H. J. G. Estudio del efecto del sistema de acciones en el proceso de aprendizaje de los alumnos enla actividad de situaciones problemas en Matemática, en la asignatura de Álgebra Lineal, en el contexto de la Facultad Actual de la Amazonia. 269 f. Teses (Doctorado en Psicopedagogía) - Facultad de Humanidad y Ciencia en la Educación. Universidad de Jaén, 2009.
_____. et al. La teoría de la actividad de formación por etapas de las acciones mentales en la resolución de problemas. Revista Inter Sciencie Place, Rio de Janeiro, n. 9, set. – out. 2009.
_____; TINTORER, O. Formação por etapas das ações mentais na Atividade de Situações Problema em Matemática. In: X Encontro Nacional de Educação Matemática (X ENEM): Salvador, 2010.
RUBINSTEIN, J. L. Principios de Psicologia General. Habana: Revolucionaria, 1967.
SILVA, J. C. Desenvolvimento do pensamento criativo em estudantes de Medicina da UFRR, fundamentado no ensino problematizador de Majmutov. Boa Vista, 2016. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Estadual de Roraima.
SILVA, L. L. F. A experimentação na resolução de problemas como ferramenta pedagógica no ensino de Física. Boa Vista, 2014. Dissertação (Mestrado Ensino de Ciência). Universidade Estadual de Roraima.
TALÍZINA, N. Conferencias sobre “Los Fundamentos de la Enseñanza en la Educación Superior”. Universidad de la Habana, 1984.
_____.La teoría de la actividad de estudio como base de la didáctica en la educación superior. México, DF: Universidad Autónoma Metropolitana, 1994.
_____. Psicología de la Enseñanza. Moscú: Progreso, 1988.
TINTORER, O.; MENDOZA, H. J. G.; CASTAÑEDA, A. M. M. Implicação da base das ações e direção do processo de estudo na aprendizagem dos alunos na Atividade de Situações Problema em sistema de equações lineares. In: VIII Congresso Norte Nordeste de Educação em Ciência e Matemática: Boa Vista: UERR, 2009.
VYGOTSKY, L. S. A construção do Pensamento e da Linguagem. São Paulo: Martins Fonte, 2001.
_____. A formação Social da Mente. São Paulo: Martins Fontes, 2003a.
_____. Pensamento e Linguaguem. São Paulo: Martins Fontes, 2003b.