Evidences of the understanding of the need for a symbolic algebraic language representation in the participating children of Mathematics Club

Main Article Content

Daniela Cristina de Oliveira
Wellington Lima Cedro

Abstract

This     article     presents     some     theoretical reflections  about  the  teaching  and  learning process  of  children  from  the  initial  years  of Elementary   School.   The   Mathematics   Club emerges  as  a  space  for  children's  learning, organized  in  an  intentional  way  to  foster  the learning    of    the    subjects.    The    algebraic knowledge  is  taken  as  an  object  of  student study,    being    contemplated    in    triggering learning     situations.     The     research     was constituted  by  a  didactic  experiment,  realized with  children  of  the  fifth  year  of  Elementary School.  In  this  work,  we  analyze  the  existing evidences   present   in   the   oral   and   written manifestations of the subjects who demonstrate  appropriation  of  the  conceptual nexuses  of  symbolic  algebra,  going  through  a process     of     understanding     the     need    of representation     of     a     symbolic     algebraic language and the transition to its generalization.  We  conclude  that  the  students demonstrated   a   transformation   in   the   way they   act   and   reflect   about   the   algebraic conceptual nexuses, demonstrating the beginning of a process of empirical generalization, based on regular movements.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
de Oliveira, D. C., & Cedro, W. L. (2018). Evidences of the understanding of the need for a symbolic algebraic language representation in the participating children of Mathematics Club. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 1(4), 139–165. https://doi.org/10.14393/OBv2n1a2018-7
Section
Dossiê Cont. teórico-metodológicas da Teoria Histórico-Cultural para a Educ Mat

References

ARAÚJO, E. S. Matemática e infância no "Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil": um olhar a partir da teoria histórico-Cultural. ZETETIKÉ. Campinas: Faculdade de Educação, Unicamp, v. 18, n. 33 – jan/jun – 2010.

CATANANTE, I. T.; ARAUJO, E. S. Os limites do cotidiano no ensino da matemática para a formação de conceitos científicos. Poiésis, Tubarão. Volume Especial, pp. 45-63, jan./jun. 2014.

CEDRO, W. L; MOURA, M. O. Experimento didáctico: um caminho metodológico para la investigación em la educación matemática. Unión: Revista Iberoamericana de Educación Matemática, Numero 22, pp. 53-63, Junio, 2010.

DAVÍDOV, V. V. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico: investigación psicológica teórica y experimental. Moscú: Editorial Progresso, 1988.

DAVÝDOV, V. V. Tipos de generalización em la enseñanza.Habana: Pueblo y Educación, 1982.

IFRAH, G. Os números: história de uma grande invenção. Tradução de Stella Maria de Freitas Senra. São Paulo: Globo, 2005.

LANNER DE MOURA, A. R; SOUSA, M. C. O lógico-histórico da álgebra não simbólica e da álgebra simbólica: dois olhares diferentes. ZETETIKE–Cepem –FE –unicamp –v.13 –n.24 –jul./dez. 2005.

LEONTIEV, A. N. O desenvolvimento do Psiquismo.Lisboa: Livros horizontes, 1978.

________. Actividad, consciência, personalidade. 2.ed. Habana: Pueblo y Educación, 1983.

MOURA, M. O. A atividade de ensino como acão formadora. In: CASTRO, A. D; Carvalho, A. M. P. (orgs.) Ensinar a ensinar: didática para a escola fundamental e média. São Paulo: Cengage Learning, 2012.

MOURA, M. O. et al. A Atividade Orientadora de Ensino como Unidade entre Ensino e Aprendizagem. In: MOURA, M. O. A atividade pedagógica na teoria Histórico-cultural. Brasília: Liber livro, 2010.

OLIVEIRA, D. C. Indícios de apropriação dos nexos conceituais da álgebra simbólica por estudantes do Clube de Matemática. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática), Universidade Federal de Goiás, 2014.

PANOSSIAN, M. L. Manifestações do pensamento e da linguagem algébrica de estudantes: indicadores para a organização do ensino. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.

RIGON, A. J; ASBAHR, F. S; MORETTI, V. D. Sobre o processo de humanização. In: MOURA,M. O. A atividade pedagógica na teoria Histórico-cultural. Brasília: Liber livro, 2010.

SOUSA, M. C. O ensino de álgebra numa perspectiva lógico-histórica: um estudo das elaborações correlatadas de professores do ensino fundamental. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, São Paulo, 2004.

SOUSA, M. C.; PANOSSIAN, M. L.; CEDRO, W. L. Do movimento lógico e histórico à organização do ensino: o percurso dos conceitos algébricos. Campinas, SP: Mercado de letras, 2014.