Strategies to solve first-degree equations used by seventh grade elementary students
Main Article Content
Abstract
The present work presents reflections on the formation of the concept of first degree equations and resolution strategies drawn up by students, from the perspective of Historical-Cultural Theory (Vigotski, 1989; 1991; Leontiev, 1978; 1983), and the teaching activity (Moura, 2000; 2001; 2002). The study was conducted with 27 students of the 7th grade of elementary school from a public school of the city of / MG (Brazil), aged between 12 and 15 years old. For this article, arguing the actions and reflections of students made possible by being situations that have been submitted in the process on formation of the concept of first degree equations. For analysis, we can infer that we can generate the need for students to engage in the proposal for a construction environment of theoretical knowledge, resulting in the rupture of mechanical thinking. Besides that, it was possible to notice that students were involved in a teaching and learning process intentionally organized, comprising the justification of their actions upon the needs that the mobilized.
Downloads
Article Details
References
ALVES,B.A.S. A álgebra na perspectiva histórico-cultural: uma proposta de ensino para o trabalho com equações de 1ºgrau. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Faculdade de Matemática, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia. 2016.
BAUMGART, J. K. Tópicos de história da matemática para uso em sala de aula: álgebra. Trad. Hygino H. Domingues. São Paulo: Atual, 1992.
CARAÇA. B. J. Conceitos fundamentais da matemática.1 ed. Lisboa: Gradiva, 1951.
CEDRO, W. L. O espaço de aprendizagem e a atividade de ensino: O Clube de Matemática. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo. 2004.
COLE, M.; SCRIBNER, S. Introdução. In: COLE, M. et al. (Orgs.). A formação social da mente. Tradução de José Cipolla Neto, Luís Silveira Menna Barreto, Solange Castro Afeche. 6 ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
LANNER DE MOURA, A. R. et al. Movimento conceitual: atividade de ensino e de pesquisa In: EBRAPEM - Encontro brasileiro de estudantes de pós graduação em educação matemática, 7., Rio Claro. Anais... 2003.
LANNER DE MOURA. A. R.; SOUSA, M.C. O lógico-histórico da álgebra não simbólica: dois olhares diferentes. Zetetiké — Faculdade de Educação, UNICAMP, Campinas, SP, v. 13, n.24, p.11-45, 2005.
LEONTIEV, A. N. O desenvolvimento do psiquismo. São Paulo: Editora Moraes Ltda, 1978.
_____. Actividad, consciência, personalidad. 2. ed. Habana: Pueblo y Educación, 1983.
LIMA, L.; TAKAZAKI, M.; MÓISES, R. P. Equações: o movimento se particulariza. São Paulo: CEVEC-CIARTE, 1998.
MARCO, F. F. Atividades computacionais de ensino na formação inicial do professor de matemática.Tese (Doutorado em Educação: Educação Matemática) — Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2009.
MOURA, M. O. O educador matemático na coletividade de formação:uma experiência com a escola pública. Tese (Livre Docência) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo. 2000.
_____. A Atividade de Ensino como ação formadora. In: CASTRO, A. D. de; CARVALHO, A. M. P. de (Orgs.). Ensinar a ensinar: didática para a escola fundamental e média. São Paulo: Pioneira Thompson Learning, p.143-162, 2001.
______. A atividade de ensino como ação formadora. In: CASTRO, A. D.; CARVALHO, Ana Maria Pessoa de (Org.). Ensinar a ensinar: didática para a escola fundamental e média. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2002.
_______. Pesquisa colaborativa: um foco na ação formadora. In: BARBOSA, R. L. L. (Org.) Trajetórias e perspectivas da formação de educadores. São Paulo: Editora UNESP, 2004, p. 257-284.
MOURA, M. O. et al. A atividade Orientadora de Ensino como Unidade entre Ensino e Aprendizagem. In: MOURA, Manoel Oriosvaldo (Org.). A atividade pedagógica na teoria Histórico-Cultural.Brasília: Líber livro, 2010. p.81-110.
PANOSSIAN, M. L. O movimento histórico e lógico dos conceitos algébricos como princípio para constituição do objeto de ensino da álgebra.Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.
SOUSA, M. C. O ensino de álgebra numa perspectiva lógico-histórica:um estudo das elaborações correlatas de professores do Ensino Fundamental. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Faculdade de Educação. UNICAMP, Campinas, 2004.
SOUSA, M. C.; PANOSSIAN, M. L.; CEDRO, W. L. Do movimento lógico e histórico à organização do ensino: o percurso dos conceitos algébricos. 1. ed. Campinas: Mercado de Letras, 2014.
VYGOTSKY, L. S. Pensamento e Linguagem. 3.ed. São Paulo: Martins Fontes, 1989.
_______. A formação social da mente:o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 4.ed. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
_______. Obras Escogidas III–Problemas del desarrollo de la psique. 2 ed. Madrid: Visor Dis., S.A., 2001.